Upply, Ti și IRU au publicat studiul privind piața europeană de transport rutier de mărfuri din trimestrul al doilea al lui 2025 (upply-iru-ti-q2-2025-european-road-freight-rates-benchmark), de unde reiese că indicii tarifelor spot și tarifelor din contracte s-au apropiat la aproximativ 132,2 puncte, după ce primul a scăzut cu 2,2 puncte față de trimestrul anterior, iar al doilea a crescut cu 1,2 puncte. Iar față de al doilea trimestru din 2024 indicele tarifelor spot a scăzut cu 2,0 puncte și cel al tarifelor din contracte a crescut cu 0,7 puncte. Studiul mai pune în evidență faptul că tarifele spot sunt acum la cel mai jos nivel din al patrulea trimestru al lui 2023 încoace, după ce au scăzut pentru al doilea trimestru consecutiv, ceea ce reflectă o cerere mai redusă a consumatorilor pe termen scurt. Deși creșterea retailului alimentar și producția de alimente continuă să crească în Europa, retailul general este în scădere, ceea ce arată o separare între cheltuielile esențiale și restul cheltuielilor. Totuși, declinul retailului nu va persista, ci se așteaptă la o creștere a cheltuielilor gospodăriilor în întreaga Europă, ceea ce va exercita pe termen mediu o presiune în sensul creșterii tarifelor de transport.
Însă există și factorii externi de care trebuie să se țină cont, în sensul că s-ar putea să observăm o creștere a importurilor din China ca rezultat al relațiilor comerciale tensionate dintre această țară și SUA, ceea ce ar face să crească și cererea de transport rutier, mai ales pe rutele dinspre porturi spre orașele principale, și tarifele spre finalul anului.
Tarifele de transport rutier din al doilea al lui 2025 vin în condițiile în care schimburile comerciale pe cale rutieră între economiile principale din Europa (Germania, Franța, Polonia, Italia și Spania) arată o revenire de la punctul minim din decembrie 2024 până în aprilie 2025. Totuși, comparând schimburile internaționale în tone dintre aceste țări cu cele din perioada similară a lui 2024, vedem că ele sunt acum mai mici.
În ceea ce privește costurile de transport, prețul motorinei a scăzut în al doilea trimestru din 2025 cu 6,4% față de primul, deși spre finalul acestei perioade au început să crească pe fondul războiului dintre Israel și Iran.
Din studiul Upply, Ti și IRU mai reiese că indicele stării de spirit a managerilor de firme de transport rutier a ajuns la 8,2, ceea ce indică faptul că ei se așteaptă la o ușoară creștere în trimestrul al treilea din 2025.
În perioada imediat următoare se așteaptă ca tarifele de transport să crească ușor datorită îmbunătățirii cererii și menținerii costurilor operaționale. Pe termen scurt a existat în ultimul timp o diminuare a presiunii asupra cererii, dar pe termen mediu și lung se estimează ea să revină, mai ales datorită revenirii retailului din UE. În ceea ce privește presiunea exercitată de costuri, ea se diminuează, iar ieftinirea motorinei compensează creșterile salariale și alte costuri care au fost în creștere. Deci cererea influențează tarifele mai mult decât costurile, iar aici vedem că piața europeană are un amalgam de dinamici ale cererii de transport rutier de marfă, influențate și de situația economică incertă de la nivel global.










