Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Și creșteri mari, dar și scăderi mari ale tarifelor spot în T2 2025, în funcție de rută


Analiza tradițională realizată de Upply, Ti și IRU, pentru al doilea trimestru din 2025 (upply-iru-ti-q2-2025-european-road-freight-rates-benchmark), arată că, spre deosebire de tarifele de transport pe bază de contract de pe principalele rute europene, cele spot au avut și creșteri abrupte, și scăderi mari.

De la Varșovia la Duisburg, indexul tarifelor spot a crescut cu 7,9 puncte față de primul trimestru din 2025, până la 153,2 puncte, adică 1,33 de euro/km, față de 1,27 de euro/km. Iar comparativ cu același trimestru al anului trecut a crescut cu 3,3 puncte.

Tarifele de transport spot de la Duisburg la Lille au scăzut însă cu 9,5 puncte față de trimestrul anterior, până la 114,7, adică 2,09 euro/km, iar față de perioada similară din 2024 scăderea este și mai mare, de 13,5 puncte.

Scăderea a fost determinată mai ales de ieftinirea motorinei în Germania cu 5,1% și în Franța cu 7,1% față de trimestrul anterior, aceasta reprezentând în medie 22,1% din costul total de transport. Celelalte cheltuieli au fost relativ constante. Dar și lipsa cererii a dus la scăderea tarifelor. Exporturile germane către Franța au încetinit vizibil, în special în sectoare cheie precum automobilele, utilajele și produsele chimice. Potrivit statisticilor Destatis, comenzile noi din străinătate pentru produse germane s-au diminuează mult față de trimestrul anterior: cu 2,4% pentru echipamente electrice, cu 11,0% pentru produse chimice și cu 12,0% pentru utilaje și echipamente.

Pentru cursele de la Lyon la Birmingham tarifele spot au scăzut și mai mult față de primul trimestru din 2025, cu 13,1 puncte, până la 126,9 puncte, adică 2,07 euro/km, în timp ce în trimestrul al doilea din 2024 au fost de 135,5 puncte.

Cheltuielile de consum mai mici pe termen scurt au început să afecteze tarifele de transport spot de la Lyon către Birmingham. Potrivit celor mai recente date despre retail de la ONS, volumele vânzărilor lunare au avut în mai 2025 cea mai mare scădere din decembrie 2023 încoace și se estimează că volumele de retail din Marea Britanie au scăzut cu 2,7% în iunie 2025 față de mai, după o creștere de 1,3% în aprilie. Alimentele au înregistrat cea mai mare scădere, de 5,0%, determinată de reducerile oferite de supermarketuri și de scăderea vânzărilor de alcool și tutun, iar îmbrăcămintea și bunurile de uz casnic au scăzut cu 1,4%.

De la o companie la alta, datele despre vânzările din 2025 sunt diferite. Tesco, cel mai mare lanț de supermarketuri din Regatul Unit, a depășit așteptările în primul trimestru, deși a descris piața ca fiind puternic competitivă, dar retailerul de discount Poundland a anunțat că va închide 68 de magazine. Vânzările totale din magazine fizice și online au scăzut cu 2,4% în mai, sugerând o încetinire a cererii consumatorilor, care poate determina scăderea tarifelor de transport spot.

În contrast cu tendințele observate pe această rută în ceea ce privește tarifele din contracte, susținute de cererea de importuri industriale, piețele spot reacționează rapid la schimbările din cererea consumatorilor și, câtă vreme aceștia își reduc cheltuielile, nevoia de curse spoit este mai mică, deci și tarifele scad.

Și perspectivele economice ale Franței rămân joase, starea de spirit a mediului de afaceri, care are performanțe sub așteptări, fiind în iunie de 96,0, sub media pe termen lung de 100,0 și sub așteptări, conform ING, după ce în mai a scăzut mult, în special în producție (cu 3,0 puncte). Comenzile pentru perioada imediat următoare sunt mai mici, iar așteptările legate de producție, tot mai pesimiste, în special în ceea ce privește mașinile, echipamentele și vehiculele de transport.

În aceste condiții, importurile probabil vor scădea în Franța, deci tarifele spot spre această țară probabil vor continua să scadă și ele. 

În plus, dacă cererea din Marea Britanie continuă să fie slabă, prețurile de transport spot ar putea scădea în trimestrul al treilea, în special pe rutele ce traversează Canalul, cum ar fi Lyon-Birmingham, care sunt strâns legate de bunurile de consum.

Între Madrid și Paris indicele tarifului spot este de 131,5 puncte, cu 0,8 puncte mai mic decât în trimestrul anterior, adică de 1,27 de euro/km, și cu 1,2 puncte mai mic decât în perioada similară din 2024.

Iar între Milan și Varșovia indicele a ajuns la 128,9 puncte, adică 1,29 de euro/km, în scădere cu 1,6 puncte față de trimestrul anterior, dar în creștere cu 4,9 puncte față de al doilea trimestru din 2024, când media era de 1,24 de euro/km.

Articole similare

Ad