Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tarifele de transport maritim, la cel mai jos nivel din ultimele 20 de luni

Analiza pieței de transport maritim pe care o face Ti arată că este tot mai evident sentimentul că, la fel ca după pandemia de Covid-19, situația în care ne aflăm este asemănătoare cu o nouă normalitate. 

Deci volatilitatea va fi caracteristica principală a comerțului global pe termen scurt până la mediu, aspect determinat de mai mulți factori, dintre care cei mai importanți sunt noile taxe vamale din SUA și supracapacitatea de pe piața de transport maritim. Inițiativa SUA a făcut ca tarifele spot de transport de containere pe rutele principale spre această țară să crească în mai și la începutul lui iunie, deoarece s-au făcut stocuri, dar de la jumătatea lui iunie tarifele spot, pe rutele Asia-SUA în special, au scăzut constant. 

Pe toate rutele principalele din lume aceiași factori – supraproducția structurală, cererea fragilă și incertitudinea generată de evenimente politice – exercită presiune, deși în moduri diferite. Este un mediu în care fluctuația tarifelor de transport și a volumelor de mărfuri sunt influențate mai mult de politicile comerciale și de intervenția transportatorilor decât de o revenire durabilă.

Per ansamblu, trimestrul al treilea reconfirmă că ne aflăm în mijlocul unei faze prelungite de supracapacitate de transport și consum slab. Indicele tarifelor, pe ambele sensuri, au scăzut până cel mai jos nivel din ultimele 20 de luni. La începutul lui august, tarifele pe ruta Asia-SUA au scăzut cu 58% pe coasta de vest a SUA și cu 46% pe coasta de est comparativ cu iunie și, deși suspendarea taxelor vamale pentru 90 de zile a oferit un impuls temporar de la sfârșitul lui mai până la începutul lui iunie, acesta a slăbit pe măsură ce capacitatea de transport a depășit cererea. Transportatorii nu se așteptau în general la o sezon de vârf normal, cu volume mari, și au schimbat rutele și au anulat nave, ceea ce a stabilizat temporar tarifele, astfel că la mijlocul lui august scăderea celor spot a încetinit parțial. Dar după asta au scăzut în continuare, deoarece au fost livrare mai multe nave, ceea ce a sporit riscul de supracapacitate. Iar analiștii Ti cred că această problemă va persista la nivel global și în restul anului, cu nave care merg pe gol sau anulări de curse, probabil, pe măsură ce transportatorii încearcă să sprijine tarifele.

În termeni generali, ne putem aștepta ca această conjunctură să se manifeste și în al patrulea trimestru al anului, care ar urma, deci, să fie caracterizat de presiune asupra tarifelor, cerere diminuată și supraproducție. Politica taxelor vamale rămâne factorul care are cel mai mare potențial de a schimba lucrurile, deși geopolitica și creșterile sezoniere de vârf ar putea crea și ele momente de volatilitate.

Până la sfârșitul anului ar trebui să existe suficient spațiu pentru nave și oportunități pentru transportatori să își asigure tarife și contracte favorabile, dar li se recomandă în continuare să își securizeze capacitatea din timp pentru săptămânile de vârf și să mențină o abordare prudentă în contextul incertitudinii continue.

Articole similare

Ad