Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Scaderi si provocari pe piata auto globala, dar o perioada buna in Romania

Conform aprecierilor expertilor Euler Hermes, vanzarile de autoturisme si productia de automobile au inregistrat in 2018, la nivel mondial, primele scaderi din ultimii noua ani, iar 2019 se asteapta sa ramana provocator. Vanzarile de vehicule noi usoare ar trebui sa scada in SUA cu 2%, pana la 16,8 milioane de unitati, din cauza finantarii mai putin sustinute si a unei concurente sporite cu piata second-hand in crestere. In China, cea mai mare piata de autoturisme (cu peste 29% din vanzarile globale de anul trecut), vanzarile au inceput in 2019 intr-un ritm lent si ar trebui sa se manifeste treptat doar de o redresare a increderii consumatorilor in ceea ce priveste stimulentele fiscale si mandatele de emisie – doua aspecte care au condus la prima scadere a vanzarilor dupa aproape trei decenii, in 2018. Iar piata UE se va stradui sa evite stagnarea pe tot parcursul anului si va avea performante lunare volatile in vanzari, comparativ cu turbulentele de anul trecut cauzate de introducerea Procedurii de testare a vehiculelor usoare armonizate la nivel mondial (WLTP).

Inasprirea reglementarilor, de la interzicerea traficului si restrictiile de acces in orase la standarde stricte in ceea ce priveste poluarea, continua sa afecteze piata auto. Presiunea este ridicata in Europa, prin punerea in aplicare a certificarii privind emisiile ecologice de transport rutier (RDE) in septembrie 2019, dar si prin tintele legate de emisiile de CO2 stabilite pentru 2020 (-20%), 2025 (-15%) si 2030 (37,5%, peste asteptarile initiale ale producatorilor, de 30%), cu amenintari de sanctiuni financiare. Expertii Euler Hermes se asteapta la o scadere mai rapida a vanzarilor de motorina si la o mai rapida lansare a modelelor conforme cu noile reglementari, care vor mentine inregistrarile globale ale vehiculelor electrice la o crestere de doua cifre. Cu toate acestea, costurile aferente de cercetare si dezvoltare, implementare industriala si marketing se bazeaza pe marjele de functionare si pot determina anumiti actori sa isi adapteze portofoliile si capacitatile de productie prin investitii si inovare in masini conectate si autovehicule autonome.
Industria auto este vulnerabila si la turbulentele majore provocate de politica comerciala Brexit si SUA, amenintarile cu privire la tarifele SUA la importurile de automobile din UE (pana la 25%) si la potentialele schimbari din China, negocierile fiind asteptate sa se finalizeze pana la sfarsitul primului semestru din 2019. Rezultatele sunt incerte, dar au potentialul de a tulbura comertul international cu autovehicule si strategiile actuale de punere in aplicare si interconexiunile lantului de aprovizionare ale actorilor globali.
Oarecum in contradictie cu evolutiile din statele dezvoltate, in Romania sectorul auto trece printr-o perioada favorabila, cu cresteri consecutive in ultimii cinci ani ale achizitiilor de masini noi la nivel local. Plusul de 20% inregistrat in 2018 a fost urmat de o crestere cu 6% in primul trimestru din 2019, ceea ce ar putea insemna inca un an pe plus. Principala parghie de crestere ramane exportul, numarul de masini exportate depasind semnificativ numarul de masini importate an de an si asigurand un excedent comercial semnificativ in balanta de plati.

Articole similare

Ad