Transportatorii din Europa ar putea fi nevoiți, în următorii ani, să se confrunte cu limitări artificiale la achiziția de camioane diesel noi. Avertismentul vine de la directorul executiv al Scania, Christian Levin, într-un interviu acordat revistei Lastbil Magasinet, care atrage atenția că obiectivele climatice ale Uniunii Europene riscă să conducă la introducerea unor cote de vânzare, dacă nu se accelerează trecerea către electrificare.
Ținta de reducere a CO₂ și riscul de cote

Uniunea Europeană a impus producătorilor de camioane să reducă emisiile de CO₂ ale vehiculelor noi cu 45% până în 2030, raportat la nivelul anului 2019. Dacă obiectivul nu va fi atins, constructorii se vor confrunta cu sancțiuni de ordinul miliardelor de euro.
Potrivit lui Levin, pentru a respecta acest prag ar fi nevoie ca 38% din vânzările de camioane să fie electrice (BEV). În lipsa unei infrastructuri de încărcare suficiente, a unei rețele electrice întărite și a parității de cost total de operare (TCO) între diesel și electric, obiectivul nu poate fi atins.
În acest context, producătorii ar putea fi obligați să introducă cote de vânzare pentru camioanele diesel în fiecare piață națională. „Atunci ar trebui să calculăm câte camioane diesel poate primi fiecare țară și să prioritizăm între clienți, spunându-le că pot cumpăra doar unul în loc de două”, avertizează Levin.
Șeful Scania critică abordarea Bruxelles-ului, care tratează sectorul camioanelor la fel ca pe cel al autoturismelor. „Clienții noștri nu cumpără un camion pentru imagine, ci pentru rentabilitate. Este o investiție care trebuie să producă venituri. A gândi că, doar pentru că are roți, un camion poate fi tratat la fel ca o mașină de pasageri este o greșeală”, explică acesta.
Amenzi de miliarde, risc pentru industrie
În prezent, cota camioanelor electrice grele vândute în Europa abia trece de 1,5%. Chiar și în scenariul optimist al unei creșteri până la 15% în următorii cinci ani, Levin estimează că producătorii ar fi obligați să plătească amenzi de aproape 2 miliarde de euro. „Este absurd ca doar constructorii să suporte consecințele, în timp ce actorii care gestionează infrastructura de încărcare sau rețeaua electrică nu au nicio răspundere”, punctează directorul Scania.
Primele praguri de sancționare vor intra în vigoare încă din 2025, când producătorii trebuie să reducă emisiile cu 15%. Levin este convins că Scania și concurenții săi vor reuși să atingă acest obiectiv intermediar. Însă pentru 2030, situația este mult mai incertă.
„Avem nevoie de o decizie clară cel târziu anul viitor, pentru a ne pregăti. Dacă nu se găsește o soluție, va trebui să introducem cote. Nu putem plăti asemenea amenzi, pur și simplu nu este posibil”, afirmă el.
Levin subliniază și riscurile asupra industriei europene: „Scania are 106.000 de angajați, iar sectorul plătește miliarde în taxe către statele UE. A pune sub semnul întrebării un astfel de sistem industrial este extrem de periculos.”
Noua Comisie Europeană vorbește nu doar despre tranziția verde, ci și despre competitivitate, ceea ce deschide șansa unui compromis mai realist.









