Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tarifele de transport container China–Europa sunt reduse la două cifre

Scăderea tarifelor de transport maritim pe rutele dintre China și Europa continuă să se accentueze în prima jumătate a lunii septembrie 2025. Datele publicate de World Container Index (WCI) al companiei Drewry, pe 12 septembrie, confirmă un declin abrupt care aduce tarifele spot la niveluri greu de anticipat acum câteva luni.

Rutele China–Europa în picaj

Cea mai vizibilă scădere s-a înregistrat pe relația Shanghai–Genova, unde tariful mediu spot pentru un container de tip FEU (40 de picioare) a coborât într-o singură săptămână cu 12%, atingând pragul de 2.342 dolari. O tendință similară, dar ușor mai temperată, se remarcă pe ruta Shanghai–Rotterdam, unde tariful a scăzut cu 10%, ajungând la 2.143 dolari/FEU.

Pe termen anual, declinul este chiar mai dramatic: comparativ cu septembrie 2024, tarifele au scăzut cu 55% pe ruta Shanghai–Genova și cu 58% pe ruta Shanghai–Rotterdam. Aceste niveluri reprezintă o erodare semnificativă a veniturilor pentru armatori, care sunt nevoiți să opereze în continuare navele mari pe fundalul unei cereri instabile.

În sens invers, de la Rotterdam către Shanghai, situația este mai stabilă. Tariful spot s-a menținut aproape neschimbat, la 455 dolari/FEU, față de 461 dolari în săptămâna anterioară, ceea ce arată că dezechilibrul structural al fluxurilor comerciale persistă: mult mai multe mărfuri pleacă din Asia către Europa decât invers.

Contrast puternic cu piața transpacifică

În timp ce Europa asistă la o prăbușire a tarifelor, rutele dintre China și Statele Unite se află pe un trend invers. Pe linia Shanghai–Los Angeles, tarifele spot au crescut cu 6% într-o singură săptămână, atingând 2.678 dolari/FEU. Totuși, comparativ cu anul precedent, nivelul rămâne mult mai scăzut (-52%).

Pe relația Shanghai–New York, creșterea a fost mai modestă, de 2%, ceea ce a adus tariful la 3.743 dolari/FEU. Și aici evoluția anuală rămâne negativă, cu o scădere de 44% față de septembrie 2024. Spre Asia, însă, tariful pe ruta Los Angeles–Shanghai a rămas stabil, la 723 dolari, indicând o lipsă de dinamism a fluxurilor de retur.

Piața Atlanticului: mișcări moderate

Pe Atlantic, între Rotterdam și New York, variațiile sunt mult mai reduse. Tariful a scăzut ușor, cu 1%, până la 1.938 dolari/FEU, în timp ce în direcția inversă, de la New York către Rotterdam, s-a înregistrat o mică creștere de 2%, până la 856 dolari/FEU.

Potrivit Drewry, contracția tarifelor pe relația China–Europa va continua și în săptămânile următoare, pe fondul capacității ridicate disponibile și al cererii mai slabe decât se anticipa pentru toamna acestui an. Totuși, evoluția exactă va depinde și de posibilele decizii politice. Analistul britanic atrage atenția asupra discuțiilor din SUA privind posibile penalizări aplicate navelor portcontainer de construcție chineză, măsură care ar putea afecta dinamica rutelor transpacifice și, indirect, echilibrul global al tarifelor de transport maritim.

Articole similare

Ad