Industria de transport rutier din Danemarca a intrat într-un conflict deschis cu autoritățile după intrarea în vigoare, la 1 ianuarie 2025, a noului sistem de taxare rutieră pe kilometru. Asociația transportatorilor International Transport Danmark (ITD) a intentat acțiune în instanță împotriva Ministerului Transporturilor și Ministerului Finanțelor, susținând că mecanismul de sancționare aplicat este nelegal și contravine principiilor europene de proporționalitate.
Valul de amenzi depășește orice prognoză
Până la sfârșitul lunii iulie 2025 au fost emise 40.534 de sancțiuni, însumând aproape 195,7 milioane de coroane (circa 26,2 milioane de euro). Această valoare este de aproape trei ori mai mare decât estimările bugetare. În plus, ITD atrage atenția asupra existenței a peste 600 de amenzi considerate „fără bază legală”, ceea ce indică probleme sistemice în aplicarea legii.
Nivelul amenzilor constituie principala nemulțumire: valoarea standard de 4.500 coroane (aprox. 603 euro) a fost dublată la 9.000 coroane (1.206 euro) de la 1 iulie 2025, indiferent de circumstanțe sau de gravitatea abaterii.
Contradicții cu legislația europeană
Potrivit ITD, această abordare uniformă contravine Directivei UE 1999/62/CE și jurisprudenței Curții de Justiție a Uniunii Europene, care în noiembrie 2024 a stabilit că sancțiunile fixe, negraduale, nu respectă principiul proporționalității.
Experiența altor state europene întărește argumentele ITD:
- Belgia a fost obligată în 2017 să își revizuiască sistemul Viapass, renunțând la amenzile uniforme de 1.000 euro și anulând peste 5.000 de sancțiuni.
- Germania aplică un model gradat, unde valoarea amenzii depinde de gravitatea abaterii.
Reacția autorităților și demersurile ITD
Ministrul Transporturilor, Thomas Danielsen, a declarat că legea a fost adoptată cu un consens parlamentar larg în 2023 și că oricine este liber să o conteste, dar a evitat să promită modificări de fond. Deși anterior făcuse apel la clemență în faza de rodaj, executivul nu a schimbat structura sancțiunilor.
ITD, reprezentând aproximativ 700 de companii de transport, este asistată de cabinetul juridic Offersen: Christoffersen. Strategia include:
- Anularea amenzilor deja emise.
- Obligarea guvernului la revizuirea modelului sancționator.
În paralel, organizația a depus și o plângere oficială la Comisia Europeană, invocând încălcarea normelor comunitare.
Dacă instanțele vor da câștig de cauză transportatorilor, guvernul danez ar putea fi obligat să anuleze toate sancțiunile aplicate și să regândească întregul sistem de taxare rutieră. Acest lucru ar avea consecințe bugetare considerabile și ar putea crea un precedent la nivel european cu privire la modul în care directivele și regulamentele UE trebuie transpuse în legislațiile naționale.











