Comitetul Național Rutier din Franța (CNR), în recentul său raport privind evoluția costurilor de transport intern din Franța din ultimul an, amintește că pentru firmele de transport rutier de marfă costul cu motorina a înregistrat o scădere de 9,5% față de august 2024, iar pentru firmele de transport de persoane de 10%, în timp ce suma celorlalte cheltuieli în afară de combustibil a crescut cu 2,8% pentru camioanele pe motorină și cu 3% pentru cele pe CNG sau LNG.
Față de trimestrul al treilea din 2024, costul total de transport pe distanțe lungi, incluzând carburantul, a fost cu 0,6% mai mare pentru camioane pe motorină și cu 1,8% mai mare pentru cele pe LNG, iar costul total de transport regional a fost cu 0,7% mai mare pentru autotractoarele pe motorină, cu 1,7% pentru cele pe CNG și cu 1,2% pentru șasiuri.
Fără carburant creșterea pe cele cinci tipuri de vehicule și activități de mai sus a fost de 2%, 1,9%, 2,0%, 1,9%, respectiv 2,2%.
Întreținerea (indice care include și anvelopele și AdBlue) s-a scumpit cu 2,8% față de august 2024 în cazul camioanelor pe motorină și cu 2,0% în cazul celor pe gaz (unde nu există cost de AdBlue), taxele de drum cu 0,9%, salariile cu 1,2% atât la transport regional, cât și pe distanțe lungi, indemnizațiile de deplasare cu 1,5%, înnoirea flotelor și asigurările cu 4,3% în cazul ansamblurilor articulate pentru transport regional și cu 4,6% în cazul șasiurilor pentru transport regional, iar costul administrativ de la sediul firmelor cu 1,5% indiferent de tipul de transport.
Această evoluție a cheltuielilor de transport a avut loc în condițiile în care activitatea internă a flotei franceze a scăzut ușor la început de 2025, iar estimările antreprenorilor din domeniu au fost negative la început de an și s-au înrăutățit în timpul verii.
Investițiile în vehicule noi de transport, mai ales autotractoare, scad continuu începând din al doilea trimestru al lui 2024, astfel că într-un an piața a ajuns la nivelul său minim înregistrat în timpul pandemiei de Covid-19. Iar acum lipsa de dinamică a cererii accentuează tendința de scădere.
În 2024, Franța a reușit să profite de faptul că a organizat Jocurile Olimpice de vară pentru a înregistra o revenire economică în al treilea trimestru, dar ea nu a durat și creșterea anuală a scăzut de la 1,1 % la 0,8 % în 2025, în timp ce șomajul a crescut de la 7,3 % la 7,6 % în 2025.
Incertitudinea domină și gospodăriile nu au absorbit încă definitiv șocul inflaționist al perioadei anterioare, așa că preferă să economisească. De aceea nivelul acum foarte scăzut al inflației, prevăzut la 1% ca medie anuală pentru 2025, nu mai constituie un factor declanșator pentru a ieși rapid din faza de încetinire economică. Iar situația bugetului statului, instabilitatea guvernamentală și turbulențele sociale actuale nu fac decât să mențină un climat economic sumbru atât pentru consumatori, cât și pentru întreprinderi.
Și în 2026 situația economică ar putea rămâne blocată, riscul bugetar și fiscal fiind major. Pe de altă parte, este încă posibilă o revenire, mai ales datorită numeroaselor firme franceze care activează în domenii aflate în creștere, ca tranziția digitală sau energetică și apărarea, care ar putea beneficia de condiții financiare europene favorabile pentru a reinvesti rapid.









