Evoluția de la lună la lună a tarifelor de transport din Franța
Tarifele de transport rutier de mărfuri din Franța au scăzut în aprilie cu încă 1,3% față de luna anterioară, așa cum reiese din indicele Upply Freight (Road transport prices in France: a new fall in rates in April (upply.com)). Volumele rămân la cel mai scăzut nivel deoarece multe sectoare, cum ar fi construcțiile, se clatină.
În plus, în aprilie Franța a înregistrat temperaturi relativ mici pentru această perioadă a anului și climatul de afaceri s-a răcit și el, fiind cu 1,3 puncte sub cel din martie și ajungând iar sub media lui pe termen lung. La declin au contribuit cele mai multe sectoare economice, mai ales serviciile, industria și construcțiile, și în special lucrările structurale, unde comenzile sunt cu mult sub cele de dinainte de pandemia de Covid-19.
În ceea ce privește scăderile succesive din transporturi, ele indică fragilitatea din ultimul timp a acestei industrii. Cea mai recentă informare publicată de FNTR (Federația Națională a Transportatorilor Rutieri), principalul patronat din domeniu, indică faptul că firmele au înregistrat o scădere a activității în primul trimestru din 2024 și că 58% dintre antreprenori se declară nemulțumiți de situația actuală și 22% rămân în așteptare, cel mai scăzut nivel de până acum. FNTR mai precizează că activitatea a scăzut constant de la jumătatea lui 2022 încoace și că indicatorii economici din transporturi sunt la același nivel minim istoric ca în timpul crizei sanitare. În aceste condiții, nu este surprinzător faptul că tarifele din aprilie 2024 sunt sub valoarea din aprilie 2023.
CNR (Comitetul Național Rutier din Franța), în studiul său anual referitor la transportul rutier francez de mărfuri pe distanțe lungi citat de Upply (French road transport figures for 2022 (upply.com)), arată că inflația apărută în 2021 a fost confirmată în 2022 și a afectat absolut toate costurile operatorilor.
Cheltuielile cu șoferii au crescut față de 2021 cu 9,7% (remunerația medie brută) și cu 7,9% (indemnizațiile de deplasare), iar remunerația medie lunară a unui conducător auto francez care face transport pe distanță lungă cu normă întreagă a fost în 2022 de 2.916 euro, cu 23,3% mai mare față de acum 10 ani – adică o rată de creștere de 2,1%/an.
Costurile pentru achiziția de combustibil au fost și ele cu 21,5% mai mari decât în 2021, de la 0,339 la 0,412 euro/km, din cauza războiului din Ucraina.
Au mai crescut cu 15,4%, de la 0,078 la 0,090 de euro/km, costul cu întreținerea și reparațiile, cu 11,9%, de la 29.167 la 32.627 de euro, prețul unei semiremorci, cu 6,9%, de la 0,029 la 0,031 de euro/km, costul cu anvelopele, cu 6,2%, de la 92.656 la 98.381 de euro prețul camioanelor, cu 4,6%, de la 9.968 la 10.429 de euro, taxele anuale de drum, și cu 1,9%, de la 2.752 la 2.804 euro/vehicul, costurile anuale cu asigurarea.
Datele disponibile pentru 2023 arată că a continuat creșterea costurilor, care au fost în august cu 5,7% mai mari decât în august 2022 pentru camioanele grele diesel și cu 5,5% mai mari pentru cele pe CNG sau LNG. Cu precizarea că din decembrie 2022 încoace creșterea a fost mai mică.
Cu excepția combustibilului, creșterea costurilor este limitată sau chiar negativă în unele cazuri. Motorina a atins un vârf în octombrie 2022, apoi s-a ieftinit cu 31,3% până în mai 2023 și s-a scumpit iar cu 12,6% în mai și august, fiind acum cu 1,2% mai ieftină decât în decembrie 2022, dar în continuare mult mai scumpă decât în 2020 și 2021.
Scăderea prețurilor este și mai spectaculoasă pentru CNG, care, după o adevărată explozie în 2022 ca urmare a conflictului ruso-ucrainean, s-a ieftinit cu 44,6% din iulie 2022 până în iulie 2023 și cu 49,8% din decembrie 2022 încoace. Aproape toate celelalte elemente de cost sunt în creștere, mai ales taxele de autostradă, care la 1 februarie 2023 s-au scumpit cu 4,95% pentru vehiculele din Clasa 4.
02.10.2020
Ultimul număr: Iulie-August 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit