Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Mai multe tone-kilometri, dar mai puține tone în 2024 decât în 2023 în Europa. România și-a continuat creșterea.

Transportul rutier de mărfuri din Europa a înregistrat în 2024 o ușoară creștere, de 0,6% față de 2023, în tone-kilometri, până la un total de 1.869 de miliarde, după scăderea de 3,2% din 2023. Dar cantitățile transportate au continuat să scadă, cu 0,7%, până la 13,075 de miliarde de tone, după ce și în 2023 scăzuseră cu 3,4% față de 2022, așa cum reiese dintr-o analiză a Upply (Road transport: analysis of the European Top 10 in 2024), care citează datele de la Eurostat.

Primele 10 flote naționale din UE au reprezentat anul trecut 83,2% din activitatea totală exprimată în tone-kilometri, iar clasamentul rămâne neschimbat față de 2023, cu singura diferență că Cehia și-a reluat locul al șaselea, pe care în 2023 i-l furase România.

În clasamentul global, care combină traficul național și internațional, în Top 5 (care reprezintă 65,7% din întregul transport rutier de mărfuri din UE din 2024) se află, așa cum este și normal, cele cinci țări cu cea mai mare populație din UE și patru dintre cele șase cele mai mari economii europene din punct de vedere al PIB. Deci dimensiunea pieței interne este un factor esențial în atragerea volumelor.

Clasamentul este însă influențat și de strategia de dezvoltare a transportului rutier pe care o au statele din Europa de Est de la aderarea lor la UE, și astfel vedem că o cotă tot mai mare din piața internațională i-a permis flotei înmatriculate în Polonia să ocupe primul loc pe podium și flotelor din Cehia, România și Lituania să urce și ele.

Polonia rămâne clar pe primul loc, dar a înregistrat un declin pentru al doilea an consecutiv, cu 2,5% în 2024, după 1,9% în 2023, deoarece resimte dificultățile economice ale principalului său partener comercial, Germania, al cărei PIB a scăzut cu 0,5% în 2024. Pe de altă parte, transportatorii polonezi se confruntă cu o concurență acerbă din partea altor țări din Europa de Est care, în contextul volumelor în scădere, nu au ezitat să adopte politici comerciale agresive, așa cum comentează Upply. Până în 2024, cota de piață a vehiculelor înregistrate în Polonia în traficul rutier total din UE scăzuse sub 20%.

Și Germania a pierdut teren pentru al doilea an consecutiv, din cauza contracției economiei sale, cota flotei de transport rutier înregistrate aici având o scădere de 1,9%, după ce în 2023 scăzuse cu 5,8%. Astfel, diferența față de a treia clasată, Spania, tinde să se reducă, deoarece Germania a pierdut 4,6% din cota de piață în ultimii 10 ani, în timp ce Spania a câștigat 2,1%.

Dificultățile economice ale Germaniei și Poloniei se văd și în ceea ce privește tonajul transportat, care a scăzut, pentru ambele țări, în 2024, în timp ce celelalte trei țări din Top 5 înregistrează creșteri. Per total țările din Top 10 au scăzut cu 0,3%, iar UE în ansamblu cu 0,7%, reflectând performanța continuu slabă a economiei sale.

În ceea ce privește țările din sudul Europei, ele au revenit la creștere în 2024, după o scădere în 2023. Beneficiind de o economie dinamică și fiind într-o oarecare măsură mai puțin afectată de concurența flotelor din Europa de Est din motive geografice, Spania a recâștigat în mare parte terenul pierdut în 2022 și 2023, având un trafic de 271,6 miliarde de tone-km, mai mare decât vârful post-Covid din 2021. Franța, a cărei economie a rezistat destul de bine în 2024, cu o creștere a PIB de 1,2%, a revenit și ea pe creștere, cu 2,8%, până la 174 miliarde de tone-km, aproape de nivelul din 2021, iar cota de piață a crescut cu 0,2% față de 2023. Iar Italia, în ciuda unei creșteri a PIB de doar 0,7%, s-a remarcat prin faptul că flota sa a avut cea mai mare creștere dintre țările din Top 5 și astfel și cota de piață a crescut cu 0,8% față de 2014.

Flotele din Europa de Est, în afară de Polonia, au revenit pe creștere, mai ales cea din Cehia, care a avut cel mai mare progres dintre statele din Top 10 și a depășit pentru prima dată pragul de 70 de miliarde de tone-km, eliminând în mare parte declinul de 1,5% înregistrat în 2023. După o recesiune în 2023 (-0,1%), economia cehă a crescut cu 1,0% în 2024, stimulată în special de consumul gospodăriilor. România și Lituania, singurele două flote naționale care au înregistrat progres în 2023, și-au menținut avansul. Lituania consideră transportul rutier una dintre principalele sale axe de dezvoltare strategică, astfel că, după o creștere de 17,5% în 2023 și 5% în 2024, se află imediat în urma României.

Articole similare

Ad