Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tarifele maritime pentru containere continuă să crească la sfârșitul lunii octombrie

A treia săptămână consecutivă de creștere după o perioadă lungă de scădere – Drewry avertizează asupra unei redresări temporare

Potrivit World Container Index (WCI) publicat de Drewry pe 30 octombrie, tarifele medii globale pentru transportul containerelor de 40 de picioare au crescut cu 4% într-o săptămână, ajungând la 1.822 dolari (aprox. 1.694 euro). Este a treia săptămână consecutivă de creștere, după o perioadă prelungită de 17 săptămâni de scădere.

Cu toate acestea, nivelul actual rămâne cu 43% sub cel înregistrat în aceeași perioadă din 2024. Drewry estimează că trendul pozitiv ar putea continua la începutul lunii noiembrie, susținut de noile majorări tarifare (GRI) introduse de transportatori de la 1 noiembrie, dar avertizează că această redresare ar putea fi temporară, urmând o revenire descendentă spre finalul trimestrului.

Rutele Asia–Europa: creșteri moderate, dar sub nivelurile din 2024

Coridoarele comerciale dintre Asia și Europa au înregistrat majorări între 3% și 5%, însă rămân mult sub valorile de anul trecut.

  • Shanghai–Genova: +5%, de la 1.855 la 1.955 USD/FEU, cea mai mare creștere săptămânală. Nivelul este însă cu 46% mai mic decât în 2024, în pofida încercărilor transportatorilor de a stabiliza tarifele înaintea renegocierilor contractelor anuale.
  • Shanghai–Rotterdam: +3%, de la 1.736 la 1.795 USD/FEU, dar în continuare cu 47% sub nivelul din 2024.
  • Rotterdam–Shanghai: +1%, de la 458 la 463 USD/FEU, cu o scădere anuală limitată la –15%, ceea ce indică o volatilitate mai redusă a fluxurilor de retur.

Pacificul: creșteri mai puternice spre Statele Unite

Rutele transpacifice au fost cele mai dinamice la final de octombrie, mai ales către coasta vestică a SUA.

  • Shanghai–Los Angeles: +6%, de la 2.290 la 2.438 USD/FEU – cel mai pronunțat avans săptămânal din indice. Totuși, față de 2024, ruta rămâne cu 50% mai ieftină.
  • Shanghai–New York: +4%, de la 3.420 la 3.568 USD/FEU, rămânând cea mai scumpă rută din WCI, deși cu 32% sub nivelul de anul trecut.
  • Los Angeles–Shanghai: aproape neschimbată la 706 USD/FEU, fără variații semnificative săptămânale sau anuale.

Atlanticul: tendință descendentă ușoară

În contrast cu Asia și Pacificul, piața transatlantică a înregistrat scăderi ușoare, reflectând slăbirea exporturilor europene către SUA.

  • Rotterdam–New York: –2%, de la 1.720 la 1.678 USD/FEU.
  • New York–Rotterdam: –1%, de la 856 la 846 USD/FEU, dar cu o creștere anuală de +11%, fiind singura rută din index cu variație pozitivă față de 2024.

Perspective: echilibru fragil între ofertă și cerere

Potrivit Container Forecaster – Drewry, echilibrul dintre cererea globală de transport și capacitatea disponibilă rămâne precar și se va deteriora în trimestrele următoare.
Creșterea observată în octombrie este considerată o redresare conjuncturală, determinată de:

  • ajustările tarifare programate (GRI);
  • reducerea temporară a capacității prin retragerea unor nave și diminuarea frecvenței serviciilor.

În pofida acestor măsuri, cererea globală rămâne slabă, afectată de încetinirea comerțului asiatic și de surplusul de tonaj disponibil.
Astfel, Drewry anticipează că piața containerelor va rămâne sub presiune până la sfârșitul anului 2025, cu posibile noi scăderi ale tarifelor pe principalele rute Asia–Europa în ultimele luni ale anului.


Datele Drewry indică o ușoară redresare de scurtă durată a pieței maritime de containere la final de octombrie, susținută de ajustări tarifare și restrângerea temporară a capacității.

Totuși, contextul global – caracterizat prin cerere modestă, costuri logistice fluctuante și supracapacitate structurală – lasă puțin spațiu pentru o revenire sustenabilă a tarifelor până la începutul lui 2026.

Articole similare

Ad