România a luat o opțiune serioasă pentru susținerea investițiilor în camioane cu zero emisii, odată cu aprobarea – în septembrie a.c. – a schemei de ajutor de stat prin care operatorii de transport vor putea beneficia de rambursarea diferenței de preț dintre camioanele diesel noi achiziționate și modelele similare electrice. Bugetul total validat de către Banca Europeană de Investiții se ridică la 1,3 miliarde de euro, cu o primă tranșă de 300 de milioane de euro. În prezent, Ministerul Fondurilor Europene elaborează deja Ghidul, care este așteptat să apară în ianuarie-februarie anul viitor, iar cei interesați – împreună cu furnizorii de vehicule comerciale – au început să-și pregătească dosarele.
În acest context favorabil decarbonizării transportului greu, MAN Truck & Bus SE și-a prezentat viziunea și strategia pentru noua generație de camioane electrice cu prilejul Forumului Mobilității Sustenabile și Accesibile, organizat ieri, 18 noiembrie, de către Asociația Producătorilor și Importatorilor de Autovehicule (APIA).
Transportul rutier reprezintă principala modalitate de a muta mărfurile la nivel global, cu nu mai puțin de 2,9 miliarde de tone transportate anual, de 8,5 ori mai mult decât volumele operate pe tren și de 16 ori mai mult decât transportul maritim. Și mai important este faptul că în ultimii 30 de ani piața de transport rutier de mărfuri a crescut cu 100%, a precizat Jens Hartmann, vicepreședintele noii divizii eTruck MAN Truck & Bus SE, subliniind rolul strategic pe care camioanele îl au în economia mondială. În contextul presiunii tot mai mari pe reducerea emisiilor poluante și de CO2, constructorul german a început dezvoltarea camionului electric în urmă cu mai mulți ani, prima fază fiind modelul pe baterii. Există încă și alte tehnologii ecologice, cum ar fi propulsia cu pilă de combustibil pe hidrogen sau biocombustibilii, ambele regăsindu-se, de asemenea, în portofoliul MAN.
Familia de produse MAN eTruck acoperă deja 60% dintre aplicații. Vehiculele dispun de baterii având o capacitate maximă de stocare a energiei de 480 kWh, ceea ce conferă o autonomie cuprinsă între 600 și 800 km, în funcție de condițiile meteorologice și de drum. Foarte important, timpul de reîncărcare poate varia între 40 de minute și o oră și un sfert, prin conectarea la o sursă de curent având între 375 și 750 kW. Obiectivele pentru viitor includ creșterea cantității de energie depozitată la bord la 700+ kWh, pentru o autonomie zilnică de 1.000 km, dar și implementarea unei surse de încărcare de 1 MW, ceea ce ar reduce timpul de încărcare la doar 25 de minute. MAN Truck & Bus deține deja tehnologia de încărcare de mare putere, însă pentru ca soluția să fie un succes este necesară și rețeaua electrică potrivită, a explicat Jens Hartmann.
Beneficiile utilizării unui camion electric sunt multiple: recuperarea energiei la frânare, prețul dinamic gestionat în sensul încărcării pe o curbă de consum avantajoasă și autosuficiența energiei. „Aproximativ 17% din costul de exploatare al unui camion diesel este dat de taxele de drum, care, în cazul modelelor electrice, sunt mult mai mici (sau chiar deloc, în anumite state europene). La fel, cheltuielile de întreținere și reparații sunt mult diminuate, iar cu o negociere bună în ceea ce privește sursa energiei, inclusiv costurile cu electricitate. Dacă ne gândim că nu mai puțin de 37% din cheltuielile de operare ale unui camion convențional sunt date de motorină și AdBlue, economiile în cazul eTruck sunt evidente.“
Desigur, una dintre principalele provocări pentru electrificarea transportului de marfă o reprezintă infrastructura de încărcare și, mai exact, stațiile de mare putere (MW). Aproximativ jumătate din necesarul de stații ar trebui să fie instalate pe drumurile publice și jumătate în autobaze sau la depozitele beneficiarilor. Până în 2027 se estimează că vor fi disponibile aproximativ 1.700 de stații de mare putere în rețeaua milence (joint venture din care face parte și MAN) și încă circa 300 la e.on. Dar investițiile trebuie susținute și de guvernele statelor membre dacă se dorește atingerea obiectivelor climatice în plaja de timp asumată la nivel european.











