Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Europa descoperă unde eHGV devin cel mai rapid rentabile: Islanda, Elveția și Olanda conduc topul economiilor

Un nou studiu realizat de SNAP, furnizor european de soluții digitale pentru mobilitate, reconfigurează discuția despre momentul în care camioanele grele electrice (eHGV) devin mai avantajoase decât cele diesel. Analiza compară costul total de operare (TCO) în mai multe state europene și arată că, în toate țările evaluate, un eHGV poate deveni mai ieftin de deținut după doar patru ani. În unele cazuri, rentabilitatea apare chiar mai devreme.

Electricul, mai scump la achiziție, mult mai ieftin la operare

Deși costul inițial al unui camion electric rămâne mai ridicat, diferențele de operare sunt semnificative. SNAP calculează că un operator cheltuiește, în medie, 42.195 de euro pe an pentru un eHGV, comparativ cu 107.163 de euro pentru un camion diesel. Aceasta înseamnă economii de 64.969 de euro anual, adică o reducere de 61%.

Modelarea TCO pe cinci ani confirmă un avantaj solid în favoarea electricului:

  • Costuri cu energia în 5 ani: 144.256 € la electric vs. 450.319 € la diesel
    → economie de 306.064 €, adică -68%
  • Întreținere și reparații: 58.307 € la electric vs. 85.908 € la diesel
    → economie de 27.601 €, adică -32%

Într-un sector marcat de volatilitatea prețurilor la combustibil, de presiuni legislative crescute și de obiectivele ambițioase ale pachetului Fit for 55 (reducerea cu 45% a emisiilor pentru vehiculele grele noi până în 2030), eHGV apar tot mai clar ca o soluție pregătită pentru viitor.

Unde se economisește cel mai mult? Topul european după 5 ani

SNAP a consolidat un clasament al țărilor în care trecerea la camioane electrice generează cele mai mari economii în perioada analizată. În vârf se află state cu infrastructură electrică avansată și prețuri ridicate la carburantul convențional.

Top 10 țări cu cele mai mari economii (electric vs. diesel) după 5 ani:

  1. Islanda – 480.228 €
  2. Elveția – 297.673 €
  3. Olanda – 186.074 €
  4. Italia – 170.634 €
  5. Portugalia – 158.714 €
  6. România – 150.539 €
  7. Irlanda – 145.544 €
  8. Norvegia – 139.641 €
  9. Spania – 138.732 €
  10. Finlanda – 128.742 €

Un element remarcabil este faptul că Italia, Portugalia, România, Elveția și Islanda ating momentul în care camioanele electrice devin mai ieftin de operat după al treilea an de utilizare, nu după al patrulea.

Declarația SNAP: infrastructura de încărcare, următoarea provocare majoră

Matthew Bellamy, Managing Director SNAP, subliniază că potențialul economic există, dar nu poate fi valorificat fără investiții accelerate în infrastructura de încărcare:

„Este încurajator să vedem că flotele electrice pot ajunge la paritate de cost sau chiar mai jos decât dieselul în doar patru-cinci ani. Dar pentru ca operatorii să facă pasul decisiv, Europa are nevoie urgent de rețele de încărcare mai robuste pe coridoarele de marfă. O infrastructură sigură și de mare capacitate este esențială pentru încrederea operatorilor și pentru mobilitatea flotelor.”

În prezent, mai puțin de 1% dintre flotele europene sunt complet electrice. Aceasta înseamnă că beneficiile economice evidențiate în studiu sunt încă departe de a fi accesate la scară largă.

Articole similare

Ad