MAN Truck & Bus France și Grupul EDF au oficializat pe 19 noiembrie 2025, în cadrul târgului Solutrans, unul dintre cele mai importante acorduri din industria de transport europeană: lansarea MAN Charging 360, o soluție integrată care permite atingerea parității costurilor operaționale între camioanele electrice MAN și cele diesel pe piața franceză.
Semnat de Jean-Yves Kerbrat, director general MAN Truck & Bus France, și Jean-Philippe Laurent, director strategie și dezvoltare în cadrul EDF, parteneriatul este o etapă decisivă în tranziția energetică a transportului rutier.
Un pas important pentru electrificarea transporturilor în Franța
Cooperarea cu EDF consolidează relația existentă între cele două companii, mai ales în cadrul programului Certificate de Economie de Energie (CEE), lansat la începutul lui 2025. În plus, MAN lucrează deja cu IZIVIA, subsidiară EDF, pentru dezvoltarea unei rețele de stații de încărcare în locațiile MAN din toată Franța.
Noutatea absolută a acestui acord este soluția MAN Charging 360, un pachet complet care combină performanța camioanelor electrice MAN, avantajele financiare disponibile pe piața franceză și o infrastructură energetică gestionată inteligent – toate menite să reducă radical costurile de operare.
Pentru companiile private, care domină piața franceză a transportului rutier, paritatea costurilor este condiția esențială pentru adoptarea la scară largă a camioanelor electrice. Noul program MAN–EDF elimină tocmai această ultimă barieră economică.
Piloni principali: performanță dovedită + energie optimizată
1. Performanța camioanelor MAN eTruck și sprijinul financiar CEE
Până la jumătatea lunii octombrie 2025, în Franța circulau peste 400 de camioane MAN eTruck, dintre care 99% erau echipate cu telematică RIO, oferind date reale de consum. Media înregistrată:
0,93 kWh/km, o valoare care confirmă eficiența tehnologică a eTruck-urilor MAN în condiții variate de exploatare.
Acordul CEE semnat cu EDF permite transportatorilor să acceseze bonusuri de până la 25% din prețul vehiculului (fără TVA), ceea ce reduce considerabil investiția inițială. În plus:
- vehiculele electrice beneficiază de amortizare accelerată (Legea finanțelor 2025);
- nu se supun plafonului de minimis;
- conform GBER, până la 75% din costul suplimentar față de un camion diesel poate fi deductibil pentru vehiculele >16 t.
Rezultatul cumulat: cost operațional al camionului electric – 41 cenți/km, competitiv în raport cu motorina.
2. MAN Charging 360: energie mai ieftină, fără schimbări în operațiuni
Oferta MAN Charging 360 integrează expertiza EDF și infrastructura IZIVIA cu platforma DREEV, care gestionează dinamic procesul de încărcare. Sistemul programează automat încărcările în perioadele cu prețuri reduse din piața de energie, fără a afecta disponibilitatea vehiculului.
Impactul asupra costurilor este semnificativ:
- –30% până la –50% reducere la energia electrică, fără modificări operaționale;
- consum mediu utilizat în calcul: 0,93 kWh/km + 5% pierderi electrice;
- cost final al energiei: 17 cenți/km, sub orice nivel asociat combustibililor fosili.
Este pentru prima dată când costul energetic al unui camion electric scade atât de mult încât devine mai avantajos decât orice alternativă diesel sau B100, independent de volatilitatea prețurilor la carburanți.
O soluție completă, cu buget energetic securizat pe mai mulți ani
MAN Charging 360 oferă transportatorilor:
- costuri de operare stabile și previzibile pe termen lung,
- o reducere semnificativă a TCO,
- acces rapid și simplificat la subvenții și scheme de sprijin,
- integrare optimizată între vehicul, energie și infrastructură,
- competitivitate financiară imediată.
Pentru un sector sensibil la prețul energiei, această abordare integrată reprezintă un model pentru viitoarele soluții de electrificare la nivel european.
Datele studiului de caz (scenariu utilizat de MAN)
- leasing 60 luni
- 90.000 km/an
- dobândă 4%
- contract MAN Comfort Super
- model analizat: MAN eTGX 20.449, 6 pachete baterii
- consumuri:
- Diesel B7 – 24,6 l/100 km
- B100 – 25,8 l/100 km
- Electric – 0,93 kWh/km
- infrastructură: 1 stație 150 kW/2 camioane – cost 0,058 €/km
- costuri energie:
- Diesel – 1,15 €/l
- B100 – 1,12 €/l
- Electricitate – 0,14 €/kWh
- incluse: CEE, amortizare accelerată, subvenții










