Conferinta „Food retail in Romania”, organizata la sfarsitul lui octombrie de Mediafax si Asociatia Marilor Retele de Comercianti din Romania (AMRMC), in colaborare cu Camera de Comert si Industrie Romano-Germana, a pus pe tapet situatia actuala a industriei alimentare din Romania si interactiunea cu comertul modern, aducand in prim plan oportunitatile si provocarile lantului logistic alimentar, precum si importanta cooperarii in cadrul acestuia, mai ales in tarile in tranzitie. Insa, paradoxal dat fiind faptul ca suprafata agricola depaseste 13 milioane de hectare, Romania nu-si poate asigura produsele agroalimentare cerute de piata autohtona, ceea ce a dus la cresterea importurilor si a preturilor la raft.
Ca atare, jucatorii de pe piata considera ca singura solutie pentru dezvoltarea agriculturii si a industriei agricole ramane reducerea TVA, realizata insa in paralel cu largirea retelelor de mari magazine, ce ar putea limita cresterile masive ale preturilor la alimente.
Cu toate ca guvernantii au anuntat ca nivelul taxei pe valoarea adaugata ar trebui redus treptat, astfel incat in 2016 sa ajunga „inapoi la 20%”, rata anuala a inflatiei a atins in septembrie maximum din acest an (5,33%), dupa ce preturile au crescut cu 1,18%, ca urmare a scumpirii alimentelor. Cele mai mari cresteri au fost inregistrate la legume (+9,85% fata de august), in vreme ce pretul fructelor a urcat cu 5,04%, iar cel al oualor, cu 7,23%.
Circa 90% din magazinele de la colt de strada lucreaza la negru
In acest moment, potrivit lui Sorin Minea, presedinte Romalimenta si actionar al producatorului Angst, scaderea TVA ar fi cea mai inteligenta miscare care sa deblocheze piata. „Nu ma intereseaza impozitul pe profit, pentru ca nu-l am, la fel cum nu ma intereseaza daca scade cota CAS cu doua puncte, pentru ca nu asta m-ar ajuta sa vand mai mult. In schimb, daca ar scadea TVA, negustorii reali de pe piata vor micsora preturile ca sa isi creasca vanzarile, pentru ca ei supravietuiesc din volum”, a afirmat Sorin Minea, completand: „negustorii de pe piata neagra maresc preturile alimentelor, pentru ca supravietuiesc din tunuri. Largirea bazei de impozitare a dus la o cota de 24%, suportabila pentru masini sau produse de lux, dar insuportabila pentru consumatorul de alimente.”
In plus, in opinia reprezentantului Romalimenta, este nevoie si de un control echitabil al pietei, in situatia in care aproximativ 9 din 10 magazine care functioneaza la colt de strada lucreaza la negru, autoritatile controlandu-le si amendandu-le doar pe cele fiscalizate. „Circa 90% din magazinele mici lucreaza la negru”, a punctat Minea, care crede ca si in cazul acordarii unor amenzi acestea se vor reflecta apoi in pret, nefiind achitate din fonduri proprii.
In acelasi timp, reprezentantul Romalimenta considera false parerile potrivit carora reducerea TVA ar creste profitul comerciantilor. „Putem sa controlam si sa scoatem la suprafata comerciantii corecti. …