Marile proiectele de infrastructura anuntate de autoritati vor continua, insa in opinia FPSC, este important cum si cat de repede se poate transforma un proiect de pe hartie intr-o sosea reala. „Stim cu totii cat de necesare sunt aceste lucrari, dar, din experienta anterioara trebuie sa invatam sa remediem blocajele prin modificari legislative sau procedurale. Cata vreme actionam la fel, nu putem avea alte rezultate. Autoritatile trebuie sa inteleaga cat de important este un Caiet de sarcini bine intocmit, la un pret just, cat de importanta este mentinerea echilibrului contractual, iar contractele sa fie ajustate corespunzator modificarilor semnificative ale preturilor de achizitie a materialelor. Trebuie sa stabilim clar pana unde se extinde riscul operatorului economic, mentinerea pretului ofertat in urma cu 1, 2, 3 ani, fara posibilitate de actualizare – asa cum este in prezent – fiind un abuz“, atrage atentia Adriana Iftime, director general al FPSC, oferindu-ne un exemplu de practica lipsita de flexibilitate, chiar abuziva:
„desi Legea nr.72/ 2013 prevede obligatia de plata a Autoritatilor contractante in termen de 30 de zile, contractele CNAIR extind acest termen la 60 de zile. In conditiile in care constructorul trebuie sa plateasca salariile, sa isi achite facturile catre furnizori in 30 de zile, astfel de intarzieri ii afecteaza cash-flow-ul. Consideram ca aceasta nu este si nu ar trebui sa fie numai problema constructorului si ca autoritatile trebuie sa abandoneze ideea de a lasa constructorul sa se descurce.“
De aceea, Irina Forgo, director executiv al FPSC, transmite un mesaj la unitate catre toate firmele de profil, invitandu-le sa se informeze de pe site-ul https://federatiaconstructorilor.ro/, sa se inscrie in patronate si sa se alature cauzelor comune. „In Romania, apartenenta la organizatii patronale sau profesionale nu este vazuta ca o necesitate, ca un motor al schimbarii, desi nu o data am demonstrat ca impreuna putem schimba lucrurile.“