Chiar daca Pachetul Mobilitate pune in pericol competitivitatea firmelor romanesti de transport, statul mai are inca parghii pentru a-i ajuta pe carausi, printr-o reglementare clara a statutului diurnei, sub forma unei deduceri suplimentare acordata soferilor de transport international.
In ultimul timp s-a popularizat ideea scaderii impozitului pe munca in cazul sectorului de transport, dupa modelul implementat in constructii.
Avocatul Gabriel Biris a explicat in cadrul video-conferintei Tranzit ca scutirile si tratamentele preferentiale nu trebuie sa fie directia de urmat, pentru ca, in fapt, erodeaza baza fiscala.
Foarte important, la Comisia Europeana (CE) – Digi Competition, se poarta in prezent o discutie aprinsa intre Comisariat si Consiliul Concurentei din Romania, intrucat primul considera ca scutirile de impozit pe salariu si scutirea de contributie reprezinta ajutor de stat.
Daca aceasta polemica se va concretiza printr-o decizie de recuperare a ajutorului de stat, atunci se va crea o mare problema pentru sectorul constructiilor si cel al productiei de materiale de constructii si este evident ca modelul nu va putea fi replicat si la transporturi.
Pe de alta parte, in ceea ce priveste transporturile, si in special cele internationale, trebuie tinut cont de specificul activitatii, este de parere Biris, si anume ca soferii lucreaza in conditii dificile, stau pe drumuri si au costuri suplimentare cu mancarea si altele. In mod normal, aceste costuri suplimentare sunt acoperite de diurna, doar ca aceasta din urma nu este suficient de clar reglementata, iar ANAF, in cadrul anumitor controale, a tratat diurna ca fiind venit de natura salariala.
Consecinta a fost emiterea unor decizii de impunere pe sume uriase, care, evident, nu pot fi platite.
„Toate problemele au aparut in momentul in care autoritatile au contestat status-quo-ul diurnelor. Trebuie, asadar, clarificat faptul ca din sumele platite angajatilor soferi in trafic international o parte reprezinta tocmai costurile cu diurna si trebuie deduse din baza de impunere. S-ar pastra astfel si echitatea impunerii, dar si competitivitatea firmelor romanesti de transport international, pentru care costul cu soferii reprezinta o componenta importanta in competitia cu concurentii lor din vest, care nu au alte cheltuieli suplimentare, rezultate din amplasarea geografica”.
Gabriel Biris a mai subliniat faptul ca nu putem avea si impozite mici, si scutiri, pentru ca bugetul nu va rezista si vedem in actuala situatie a pandemiei cat ajutor se asteapta de la Guvern.
In acelasi timp, scutirile divizeaza natia, dar nimeni nu este superior prin prisma profesiei sau a modului de organizare a activitatii.
Reglementarea diurnei ca deducere suplimentara din salariu in cazul lucratorilor mobili ar rezolva toate problemele, fara a avantaja sau dezavantaja pe nimeni si fara a putea fi contestata la nivel european.
Daca nu aveti timp sa urmariti intreaga discutie, care a durat putin peste doua ore, argumentarea solutiei lansate de avocatul Gabriel Biris apare dupa 01:16 de la inceputul dezbaterii disponibile pe canalul de youtube al Trafic Media, editorul revistelor Tranzit si Logistica, la care va recomandam sa va abonati daca vreti sa fiti notificati de fiecare data cand postam un videointerviu sau organizam o videoconferinta.