Un sfert din decesele rutiere din UE sunt consecinta coliziunilor care implica un vehicul de marfuri, potrivit unui raport privind siguranta transportului de marfuri pe drum, realizat de Consiliului European pentru Siguranta Transporturilor (ETSC). Potrivit analizei, 3.310 persoane si-au pierdut viata in coliziuni rutiere care au implicat un vehicul greu de marfuri, de peste 3,5 t, in cele 27 de tari ale UE, in 2018. In acelasi an, 2.630 de persoane au fost ucise in coliziuni care au implicat un vehicul usor de marfuri, sub 3,5 t.
ETSC este insa preocupat in special de riscurile care implica vehiculele grele, mai ales ca de-a lungul celor noua ani cuprinsi in raport, decesele in coliziuni care implica astfel de vehicule au fost reduse mai lent, cu 1,8% anual, decat cele din coliziunile care implica alte categorii de vehicule (-2,8%).
Anul trecut, UE a acceptat sa creasca standardele minime de siguranta pentru camioanele noi, incepand cu 2026, soferii avand posibilitatea de a vedea mai usor alti participanti la drum prin parbrize mai mari si panouri transparente in usi, dar si prin sisteme de detectare a pietonilor si a biciclistilor. Acum, ETSC le recomanda autoritatilor locale sa urmeze exemplul Londrei, care permite accesul camioanelor in centru in functie de nivelul lor de siguranta. ETSC solicita, de asemenea, o infrastructura rutiera care sa protejeze mai bine utilizatorii vulnerabili ai drumului impotriva interactiunilor cu vehiculele de marfa, cum ar fi benzile separate de circulatie. „In ultimele saptamani ale pandemiei de Covid-19, am vazut orasele din Europa adaptandu-si rapid infrastructura rutiera pentru a face fata cererii crescute de mers cu bicicleta si pe jos. Acest lucru arata cat de simplu este sa introduci masuri de salvare a vietii si, de asemenea, cat de importanta este vointa politica in a face rapid schimbarea“, a spus Antonio Avenoso, director executiv al ETSC, completand: „accidentele rutiere ucid un milion de oameni la nivel global in fiecare an. Aceasta noua criza medicala aduce cu ea o oportunitate de a reface sistemul de transport, cu accent pe sanatate si pe reducerea vatamarilor."