In 2010 a crescut surprinzator atat cererea, cat si oferta de servicii logistice. Clientii au fost tot mai interesati sa isi scada costurile de logistica, astfel incat unii si-au mai desfiintat din depozitele din tarasi au cautat un provider de astfel de servicii, altii au dorit sa schimbe colaboratorii, iar altii au parasit tara noastra si au decis ca distributia de aici sa fie efectuata de o companie de logistica. Cert este, insa, ca cei mai multi au cautat pretul cel mai bun de pe piata, dar au si cerut companiilor servicii pe care acestea le considerau imposibile in anii trecuti. In medie, pretul serviciilor logistice a mai scazut in 2010 trecut cu 10%, iar volumele, cu 10-12%, scaderea fiind mai mare pe sectorul de retail si mai mica pe productie.
Cu toate acestea, companiile de logistica au profitat de preturile scazute de pe piata pentru a investi sume importante in Romania. Daca unii au ales sa-si extinda spatiile de depozitare, altii au construit la noi depozite moderne sau au anuntat constructia acestora pentru anul viitor. Investitii pe care majoritatea le-a realizat cu sprijinul companiilor-mama din strainatate.
Anul trecut a fost o „foame de clienti“ pe piata, situatie care a facut ca licitatiile sa fie mult mai dure decat inainte. Clientii au pus pe primul loc pretul si abia apoi capacitatile operatorului de logistica de a le servi cat mai bine necesitatile, astfel incat au fost cazuri in care, indiferent daca logisticianul era perfect pentru activitatea ceruta, acesta nu era ales daca nu avea un pret competitiv. Iar cei mai multi au preferat prelungirea termenelor de plata. In ultimul an, pretul la serviciile logistice a scazut cu circa 10%.
Partea buna pe care criza a adus-o in Romania este creativitatea companiilor, care acum gasesc solutii pentru cele mai multe cerinte pe care in urma cu doi ani le considerau imposibil de realizat.
Romania este ocolita
Din cauza situatiei economice din Romania, dar si a infrastructurii precare, anul trecut au fost companii multinationale care au decis ca, decat sa vina direct aici, mai bine fac distributia la nivel national cu ajutorul logisticienilor prezenti la noi. Altele si-au relocat activitatea de depozitare si logistica, iar aici au ramas doar cu partea de cross-docking. Acestea au optimizat activitatea pentru estul Europei intr-un singur depozit dintr-o tara central-europeana, de unde distribuie clientilor.
Printre companiile care au astfel de clienti se numara si DSV Solutions, care preia marfa de la hub-uri, o aduce in Romania si o distribuie catre clientii finali.
Bosch Siemens, in contractul semnat cu GW Ungaria, a inclus si distributia produselor in Romania, realizata de filiala de la noi a companiei de logistica. Pe acelasi principiu lucreaza si alte firme, precum HP sau Porsche. In conditiile in care operatorul logistic detine o retea nationala de hub-uri care sa permita livrarea produselor in timp util, solutia scuteste clientii de gestionarea de stocuri in Romania.
Dar sunt si destul de multe companii de afara care privesc tara noastra ca pe o zona tot mai interesanta din punct de vedere logistic pentru estul Europei. Una din tendintele cele mai intalnite la licitatii este de a alipi Bulgaria de Romania din punct de vedere logistic, iar astfel de planuri coordoneaza atat Wim Bosman, cat si H.Essers, care intentioneaza sa stabileasca aici un centru de distributie pentru clientul sau Ecolab, ale carui produse sa le livreze in 6-7 tari din vecinatate. Si acestia nu sunt singurii operatori logistici care opereaza din Romania si alte tari din vecinatate.
Logisticienii si-au crescut afacerile in 2010
In conditiile in care cererea de servicii logistice a crescut anul trecut, companiile de profil au castigat clienti importanti, chiar daca s-au confruntat cu o competitie acerba. Iar acest lucru a facut ca si cifrele de afaceri estimate pentru 2010 sa fie uneori mai mari decat in 2009.
Una din cele mai mari cresteri a cifrei de afaceri pentru 2010 a fost anuntata de Gebrüder Weiss, de circa 30%. Anul trecut, compania a manipulat si transportat peste 200.000 de partide de marfa. Cresterea este justificata de numerosi clienti importanti adaugati anul trecut in portofoliul companiei, printre care se numara Henkel Technologies, Bosch Siemens, GE Wind, Holcim sau Ursus.
Cresteri ale cifrei de afaceri pe 2010 a anuntat si Gefco, care a inregistrat in Romania, pe primele trei trimestre, 22,04 milioane de euro, aproape cat a realizat in intregul 2009. In total, pe 2010, compania a estimat ca depaseste 30 de milioane de euro.
FM Romania a anuntat pentru 2010 o cifra de afaceri de circa 20 de milioane de euro, in crestere fata de 2009, cand a inregistrat circa 17 milioane de euro.
KLG Europe Logistics se asteapta ca cifrele de anul trecut sa ajunga la nivelul atins in 2008, de peste 15 milioane de euro. Printre clientii castigati in 2010 se numara Orange si Romanel.
Multe licitatii au fost castigate si de OTZ Logistics, una din cele mai importante fiind cea cu British American Tobacco Romanian Investment.
DSV Solutions a anuntat o crestere a cifrei de afaceri de 5% in 2010, target la care va ajunge gratie noilor clienti pe care i-a castigat, printre care se numara Samsung, Alexandrion, Policolor sau Procter&Gamble.
Si Wim Bosman a castigat anul trecut cateva contracte importante, printre care cel cu Procter&Gamble pentru operarea depozitului situat langa fabrica nou construita in Urlati. Compania prahoveana a mai incheiat un contract cu Samsung pentru administrarea intregului lant de distributie al diviziei White Goods.
CEVA Logistics a semnat un contract cu un distribuitor local de aparate electrocasnice, pentru care asigura servicii logistice si de distributie in depozitul de la Bucuresti. Noul client a determinat un trend pozitiv in activitatea companiei in prima jumatate a anului trecut. Pentru 2010, CEVA si-a propus un indice de crestere din doua cifre.
Au crescut investitiile
Cresterea portofoliului a determinat multe companii multinationale de logistica nu numai sa-si protejeze investitiile de aici, dar sa si sprijine puternic cresterea acestora. Un exemplu este KLG, care a facut in Romania cea mai mare investitie a grupului, de peste 25 de milioane de euro, intr-o constructie ce cuprinde un depozit de 21.000 m2, dotarea acestuia si in terenul pe care se afla, de 12,5 ha. Depozitul KLG Europe Logistics este langa Capitala, langa autostrada A1. Cum aici compania mai avea deja cumparat un teren de 5,6 ha, acum totalizeaza circa 18 ha, unde intentioneaza sa mai construiasca 15.000 m2 de depozitare anul acesta. Viitorul centru va servi ca depozit, dar si pentru cross-docking.
O alta investitie de 20 de milioane de euro a fost anuntata de FM Logistic anul trecut, cand a inceput lucrarile la cea de-a doua platforma din Romania, de la Petresti. Aici vor fi gata anul acesta trei depozite cu suprafata totala de 20.000 m2. O alta investitie de 700.000 de euro a companiei in 2010 a fost realizata intr-un centru de distributie a medicamentelor cu o capacitate de 3.500 de paleti langa Bucuresti, pentru clientul sanofi-aventis.
Anul trecut, GW a investit circa 1,9 milioane de euro intr-un terminal de cross-docking la Sibiu. Acesta are circa 1.000 m2 si 10 porti pentru incarcare si descarcare si va ajuta compania la distributia nationala.
Fara sa faca publica valoarea totala a investitiei, Grupul Renault a decis anul trecut sa deschida la Oarja cel mai mare depozit de piese din afara Frantei. Acesta se intinde pe 65.000 m2 si adaposteste 70.745 de tipuri de piese din gama Dacia, Renault si Nissan. Aici vin marfurile de la 369 de furnizori ai Centrului de Piese de Schimb si sunt livrate catre 110 clienti in aproape 64 de camioane in fiecare zi.
Tot in 2010, DSV Solutions a parasit depozitul din Pipera, zona care a devenit mai putin comoda pentru activitatea de logistica, si si-a consolidat operatiunile in Parcul Logistic Bucuresti Vest, unde a inchiriat un spatiu suplimentat de 3.000 m2
Planurile de investitii ale companiilor continua si in 2011. Astfel, Macromex a anuntat pentru anul acesta construirea unui centru de distributie la Campia Turzii. Pana la finalul anului, aici va fi un depozit de congelare high bay de 35 m inaltime, complet automatizat, cu o capacitate de peste 17.000 de paleti. Intregul centru de distributie va avea o capacitate de peste 21.000 de paleti.
E Van Wijk a anuntat extinderea capacitatii actuale de depozitare de la Bucuresti, de 11.000 m2, cu 5-6.000 m2, ca urmare a cresterii volumelor manipulate. Compania mai are in vedere si extinderea unui depozit deja existent la Arad.
Pentru urmatorii cinci ani, H.Essers si-a propus o dublare a activitatii, considerand ca principala crestere economica va veni din Europa de Est, si in special din tara noastra.
Ne asteapta un an greu
2011 se anunta inca un an greu pentru industria din Romania. Investitorii nu vin la noi din cauza infrastructurii proaste, a renumelui pe care il avem in materie de coruptie si a instabilitatii fiscale de aici, iar aceste aspecte negative nu par a se schimba prea curand. Anul acesta, investitiile straine ar putea sa ajunga la cinci miliarde de euro, in scadere fata de perioada 2007-2008, cand erau de circa opt miliarde de euro.
In urma cu doi ani, tara noastra a pierdut in favoarea Ungariei investitia Daimler de 800 de milioane de euro, care venea la pachet cu 2.500 de locuri de munca. Iar producatorul a anuntat ca din 2012 va avea o productie anuala de circa 100.000 de vehicule la fabrica din Kecskemet.
Ford a decalat cu un an calendarul de investitii de la Craiova, astfel ca productia masinii de clasa mica, cu un volum estimat de circa 150.000 de unitati anual, va incepe abia in septembrie 2011. Iar in 2012 Ford va incepe productia noului Transit Connect, dar si a motoarelor turbo in trei cilindri, cu injectie directa. Desi la inceputul lui 2010 oficialii Ford anuntau pentru 2012 o productie maxima de 300.000 de vehicule, se pare ca aceasta ar putea fi atinsa abia in 2013, cand productia efectiva va ajunge probabil la 225.000 de unitati.
In primele patru luni ale lui 2010, Ford avea o productie medie lunara de circa 200 de masini, iar aceasta a ajuns la 1.651 de unitati la jumatatea anului. In primele noua luni, Ford a produs 6.316 vehicule, adica in medie circa 700 de unitati lunar.
O speranta de investitii vine de la furnizorii de componente auto, circa 450 dintre acestia fiind interesati sa-si stabileasca puncte de productie in est, in special in Polonia, Republica Ceha si Romania.