Criza economica a facut ca tot mai putine companii sa se orienteze catre spatii mari de logistica. Daca, in anii trecuti, inchirierile de spatii de 10.000 m2 erau uzuale, acum astfel de suprafete nu mai sunt in vizorul companiilor. Cea mai mare tranzactie din 2010 a fost inchirierea unui spatiu de 8.600 m2, intermediata de Cushman& Wakefield. Curajosul chirias este Adevarul Holding, care, odata cu inmultirea numarului de publicatii, dar si cu succesul pe care l-a avut cu publicarea de carte, a avut nevoie de spatii mai mari decat cele pe care le detinea. Astfel ca s-a decis inchirierea a doua spatii de la Mobexpert, de 6.400 m2 si, respectiv 2.200 m2.
Depozitul de 2.200 m2 se afla in cladirea Mobexpert de la Pipera si este impartit in patru, astfel ca pentru departamentul de distributie de reviste si ziare au fost alocati 900 m2.
„Aici am preluat un depozit gol, pe care l-am impartit in patru zone, in functie de activitatea din fiecare zona“, a explicat Florian Visanoiu, seful depozitului de distributie de la Adevarul Holding.
Aici lucreaza 15 angajati, iar activitatea este permanenta. Noaptea sunt aduse ziarele de la tipografie si sunt pregatite pentru livrare. „Ziarele se tiparesc pe timp de noapte, la tipografia aflata vizavi de centrul de distributie, apoi sunt incarcate in masini si aduse la depozit, unde sunt descarcate si puse pe rafturi. Ne-am orientat pentru aceasta locatie si pentru a fi cat mai aproape de tipografie.“ Marfa este ridicata din depozit de catre clienti.
In ceea ce priveste revistele, ele sunt aduse de la diferite tipografii cu care lucreaza compania la centrul de distributie, unde sunt selectate si incarcate in masinile care vin de la clienti. „Publicatiile trebuie sa ajunga aici pana la ora 18.00, ca sa avem timp sa le pregatim pe comenzi si sa le predam la ora 21.00. De cele mai multe ori, marfa trebuie pregatita pentru distributie, nu poate fi livrata asa cum a venit de la tipografie.“
Depozitul a fost dotat cu diferite utilaje pentru manipularea marfii, gen motostivuitoare, electrostivuitoare, transpalete electrice. De asemenea, aici au inceput sa se monteze si sisteme de rafturi.
„Vrem sa optimizam acest spatiu pe verticala, deoarece volumele sunt in crestere. Inaltimea depozitului este de 8 m, insa grinzile nu permit o inaltime a rafturilor de 6 m, asa ca stocarea pe rafturi este doar pe trei niveluri.“
Pentru limitarea fraudelor, s-a investit si in sistemul de securitate al depozitului. Aici sunt montate 16 camere de luat vederi monitorizate permanent. „Desi echipa care lucreaza aici a fost atent selectata, vizionam si camerele video, deoarece aici se lucreaza cu marfa cu valoare destul de mare si volum mic. Un ziar costa 6-7 lei, iar daca se ia un singur pachet paguba este de 60-70 de lei.“
Retururile de marfa se intorc pe baza avizelor intocmite de clienti. Acestea sunt verificate la depozit, dupa care se trimite avizul la facturare, unde se face balanta de plati in softul companiei. „Lucram cu un soft de distributie, care ajuta la centralizarea comenzilor si emiterea de facturi.“
Prin depozitul de distributie trec in jur de sase tipuri de publicatii ale Adevarul, care in perioadele de varf pot ajunge la circa 300 de paleti. Iar numarul acestora urmeaza sa creasca. „Inainte, activitatea de distributie era facuta la Casa Presei, unde spatiul a devenit insuficient pentru noi.“
Flota proprie e de baza
Distributia este realizata de vehiculele companiei sau de altele inchiriate. Divizia de distributie are la dispozitie sase dube Ford de 3,5 t, iar pe viitor este posibil sa mai fie achizitionate alte doua. La companiile de transport se apeleaza, de obicei, pentru destinatiile lungi, precum Cluj, Timisoara sau Iasi.
„Cand este cazul, vehiculele proprii pleaca si catre clientii din tara, in functie de cum gasim masini la transportatori. Folosim cu prioritate masinile proprii pentru distributie, pentru ca este mult mai eficient. Mai ales in aceasta perioada de criza, in care costurile au crescut si fiecare incearca sa mai ridice pretul. Preferam asa, decat sa depindem de transportatori care nu intotdeauna ajung la incarcare.“
Partenerii de transport ai companiei au fost selectati in functie de seriozitatea acestora, nu neaparat de pretul oferit.
„Au fost cazuri cand coletele au ajuns la destinatie desfacute si cu marfa lipsa. Sau au uitat cate un colet in masina.
Printre altele, cerem transportatorilor sa manipuleze pachetele cu grija si sa nu le transporte in conditii de umezeala. Daca ziarele ajung sifonate la tonete, nu se mai pot vinde.“
Foarte importanta este si punctualitatea transportatorilor, atat la incarcare, cat si la livrare. In caz contrar, este intarziat intregul sistem de distributie, iar vanzarea are de suferit.
„Daca marfa pleaca de aici la ora 13.00, trebuie sa fie la Cluj in jur de 21.00-21.30. Daca nu a ajuns, atunci trebuie sa vedem ce s-a intamplat. Noi suntem acum in perioada de concurs si la ziar atasam tichete razuibile. Daca nu avem aceste tichete la timp, ziarul lipseste de pe piata.“
Asa ca, atunci cand masinile transportatorilor angajati sa duca pachetele la destinatie s-au oprit pe dreapta, reprezentantii Adevarul au trimis in urma lor masinile proprii, pentru a prelua marfa de pe drum si a o duce la destinatie. „Asa ca am tot triat transportatorii, iar de circa patru ani lucram cu o singura companie. Nu-i alegem in functie de pretul cel mai mic, deoarece experienta ne-a dovedit ca cei care cer un pret real pot si oferi servicii de calitate.“
Peste 6.000 m2 pentru carti
In depozitul Mobexpert de 6.400 m2, situat pe centura Capitalei, se desfasoara din primavara acestui an activitatea de logistica a companiei. Depozitul este de clasa A, prevazut cu sistem de supraveghere video (24 de camere de ultima generatie). Aici sunt pregatite livrarile pentru cele opt librarii Adevarul Holding din tara, dintre care cate doua la Timisoara si Bucuresti, si cate una la Constanta, Galati, Cluj, Craiova, Brasov si Iasi. La acestea se adauga si cele 10 rulote (caravane) ale companiei, care vand cartile in tara.
„Locatia anterioara era undeva in Voluntari, insa, pe masura ce numarul colectiilor de carte a crescut, am avut nevoie de un spatiu mai mare“, a explicat Cosmin Ostroveanu, seful serviciului logistic al depozitului Tunari.
Aici sunt depozitate in special colectiile de carte si DVD publicate de Adevarul Holding. Spatiul este impartit in sase zone, respectiv de depozitare si pregatire a colectiei carte verde si a revistei Rahan, colectia carte lux, a colectiei Jules Verne cu ghidurile National Geographic, Enciclopediile Disney, Muzeele si Pictorii, a colectiei de DVD-uri care cuprinde, printre altele, si volumele Opera, zona de depozitare si prelucrarea retururilor si zona anticariat. „In fiecare zi de joi, ziarul Adevarul are cate o aparitie de carte verde, care este cel mai bine vanduta colectie. Cartea de lux este de o calitate mai buna si se ofera, de obicei, la pachet.“
Comenzile de la librariile din tara ajung la Divizia de carte in fiecare zi de marti a saptamanii, si aceasta transmite comenzile catre depozit. Livrarile de aici se fac in zilele de vineri pentru saptamana urmatoare.
„Daca nu se respecta aceste termene, riscam sa compromitem aparitia unui numar de carte pe piata. De exemplu, saptamana asta, colegii de la divizia de carte trebuie sa se asigure ca de la tipografie ajung in timp util la depozit colectiile care apar saptamana viitoare, ca noi sa avem timp sa le pregatim si sa le livram vineri in tara. De asemenea, trebuie luat in calcul ca sunt si livrari pe distante lungi, cum sunt cele spre Timisoara si Iasi.“
Relatia cu tipografia este mentinuta de departamentul carte al companiei, care isi face previziunile de vanzare pentru saptamana urmatoare cu o marja de eroare de circa 20%. „Daca, pe viitor, vor creste foarte mult volumele, este posibil sa se puna problema inchirierii unui alt depozit, cu o capacitate mult mai mare. Dar momentan este suficient acest spatiu.“
Transportul cartilor de la depozit la librarii din Bucuresti este asigurat cu vehiculele Diviziei de carte. „Masinile companiei transporta fiecare maximum patru paleti. Daca numarul acestora este mai mare, atunci se apeleaza la un transportator. Pentru livrarile de marfa in tara se folosesc masini de tonaj si capacitate mai mare de la diversi transportatori. Daca la depozit nu ajung toate volumele la timp pentru livrare, atunci cantitatile restante sunt livrate prin departamentul de distributie care are curse in tara in fiecare zi.“
Cele mai multe retururi sunt de la clientii mari care se ocupa de distributia de ziare si carte. Acestea se intorc la depozitul de distributie, unde sunt sortate, pregatite pe paleti omogeni si trimise la depozitul de logistica pentru a fi stocate, urmand a fi redistribuite in functie de comenzi.
„In ultima perioada, vanzarile de carte au crescut, mai ales ca au inceput scolile si facultatile. Cele mai multe vanzari de carte sunt inregistrate in nord-vestul tarii si la Bucuresti. La librariile din Bucuresti livrarile sunt zilnice.“
Se prefera utilajele inchiriate
Inaltimea depozitului este de 8 m, iar aici pe langa rafturile deja montate au mai fost adaugate altele, care deja apartineau companiei. Utilajele depozitului sunt doua electrostivuitoare, respectiv unul pentru incarcarea vehiculelor in exteriorul depozitului si altul care lucreaza intre rafturile din depozit, si o liza electrica pentru incarcarea/descarcarea camioanelor. „Numai utilajul din interiorul depozitului este proprietatea companiei, restul fiind inchiriate.“ Activitatea din depozit este asigurata de sapte angajati, dintre care doi stivuitoristi.
Acelasi soft utilizat la distributie este folosit si aici, pentru evidenta intrarilor si iesirilor, dar si pentru gestiunea stocului.
„Daca dorim sa facem un inventar aleatoriu pe o anumita carte dintr-o colectie, verificam stocul din computer si vedem daca acesta corespunde cu cel fizic din depozit. Daca sunt diferente, verificam receptiile si livrarile pentru a identifica greseala. Pe viitor, intentionam implementarea unui sistem WMS care sa ne permita gestionarea depozitului la nivel de locatie. Acest program ne-ar ajuta foarte mult la receptia si livrarea marfurilor pe baza de scanner, dar si la pregatirea comenzilor.“