Dupa ce cativa ani la rand detinerea unei flote proprii reprezenta mai degraba un factor de cost decat unul aducator de venituri, in prezent flota proprie a devenit tot mai mult un avantaj competitiv, datorita scaderii capacitatii de transport de pe piata si insecuritatii marfurilor pe durata transportului.
Nu putine au fost cazurile cand firmele de logistica si expeditii au refuzat unii clienti din cauza ca nu au gasit capacitati de transport disponibile pe piata, pentru ca fie erau prinse sub alte contracte, fie transportatorii nu acceptau tarifele oferite.
Ba, mai mult, au fost firme de expeditii care au pierdut clienti sau au intermediat transporturi in pierdere, deoarece au incheiat contracte pe termen lung cand tarifele erau foarte jos, si s-au trezit ca in cateva luni acestea au crescut cu cel putin 15%, crestere care depasea marja de profit calculata de expeditor.
O alta situatie generatoare de pierderi pentru firmele de logistica si expeditii, dar si pentru producatori si retaileri, a reprezentat-o furtul marfurilor din camioane sau disparitia cu totul a camioanelor incarcate cu marfuri scumpe si usor de valorificat.
Dupa aceste experiente, unii logisticieni, care dispun si de fluxuri regulate de marfuri pentru clientii de depozitare, au realizat importanta flotei proprii de transport, fara de care profiturile din logistica nu ar fi destul de consistente si nu ar asigura resursele necesare dezvoltarii viitoare.
Flota proprie de autovehicule permite investitia in sisteme computerizate de control si monitorizare a traseului si a consumului de combustibil, rutarea exacta si incarcarea eficienta si flexibila a autovehiculelor, adica, intr-un cuvant, o calitate ireprosabila a serviciului de logistica oferit clientului.
Investitia in sisteme de securitate, care monitorizeaza continuu accesul camioanelor si personalului in incinta depozitelor, atat la incarcare, cat si la descarcare, si poate chiar bloca usile camionului, de la dispecerat, pe durata transportului, elimina orice pierderi cauzate de frauda, pe care, din pacate, majoritatea politelor de asigurare nu le acopera integral.
Firmele de logistica devin tot mai sensibile la dezechilibrele de pe piata de transport din punct de vedere al raportului dintre cerere si oferta, iar flota proprie si investitia in integrarea propriilor sisteme de WMS, TMS, YMS si track&trace cu WMS-ul si ERP-ul clientului le-ar putea asigura linistea unui contrat pe termen lung si posibilitatea unui tarif mai ridicat decat al pietei, fara teama ca ar putea pierde o licitatie importanta.
Tendinta este demonstrata in Vest de exemplul marilor firme de logistica: H.Essers, despre care am scris si in acest numar si vom mai scrie si in numarul viitor, precum si de alte companii uriase din Franta, gen Geodis Calberson, care incep sa preia firme de transport mai mari sau mai mici pentru a garanta clientilor siguranta transportului.
Cei care aleg in continuare sa externalizeze transportul, pentru a se dedica integral serviciilor de logistica, trebuie neaparat sa-si stabileasca o retea de colaboratori constanti, care, eventual, sa lucreze cu semiremorcile detinute de firmele de logistica, echipate cu toate sistemele de control al temperaturii sau de monitorizare a traseului, pentru un control cat mai bun al transportului si sigurantei marfurilor.
Tocmai de aceea, achizitiile cele mai consistente de flote vor veni, probabil, in perioada urmatoare, de la firmele de logistica.