Cu 50 de tipuri de produse, Ursus a devenit anul trecut lider pe piata de bere din Romania, in conditiile in care la noi se consuma cu 20% mai putina bere decat inainte. In prezent, producatorul are patru fabrici in tara, iar capacitatea actuala va fi suficienta macar in urmatorii patru ani. Ursus are opt depozite proprii, majoritatea in apropierea fabricilor, insa pentru activitatea de transport si distributie are parteneri in fiecare judet, cei mai renumiti fiind OTZ Logistic si Edy Spedition.
La finalul lui februarie, Arilog a inceput seria forumurilor din acest an cu un eveniment gazduit de Ursus Breweries la depozitul din Tunari, la care au participat circa 40 de reprezentanti ai companiilor membre ale asociatiei.
Ursus ofera circa 50 de tipuri de produse si vinde anual aproximativ cinci milioane de hectolitri de bere, in 2009 contributia la bugetul de stat fiind de circa 260 de milioane de euro.
Anul trecut, compania a devenit lider de piata, in conditiile in care consumul de bere a scazut cu circa 20%. „Pentru noi, 2009 a fost un an bun, numai ca estimarile initiale erau mai mari. In 2010 ne asteptam la o stabilizare a economiei si la revenirea industriei berii“, a explicat Ilie Gageatu, reprezentantul Ursus Breweries.
Ursus are patru fabrici in tara
Compania detine in Romania patru fabrici si opt depozite proprii, cu o suprafata totala de circa 20.000 m2, situate in principal in apropierea centrelor de productie. Iar pentru urmatorii ani Ursus nu mai are in vedere nicio extindere in tara. „Din cauza crizei, este greu sa ne gandim la investitii in alte fabrici. Acum avem o capacitate care sa ne asigure volumele de vanzare pe urmatorii 4-5 ani. Este eficient sa ai patru fabrici in Romania in masura in care volumul ti-o permite, iar acum capacitatea este mai mare decat cererea. Pentru vanzarile de la vara facem fata cu capacitatea actuala de productie, dar cand ai prea multa capacitate este o problema. De aceea, cred ca o provocare pentru noi este flexibilizarea, care presupune foarte multe lucruri.“
Datorita managementului eficient al stocurilor, Ursus nu a avut retururi mari din cauza expirarii produselor. Astfel, sunt verificate stocurile distribuitorilor, astfel incat acestia sa nu ramana fara marfa, dar nici sa nu depaseasca nivelul de stoc.
Distributia este realizata de subcontractori
Ursus nu detine flota proprie, iar 80% din distributie este realizata cu ajutorul partenerilor companiei, maximum doi pentru fiecare judet. „Ursus este recunoscut de ani de zile prin reteaua puternica de distribuitori pe care o are, acesta fiind unul din factorii de succes ai companiei. Parteneriatul cu distribuitorii presupune ca noi sa le oferim toate serviciile logistice de care au nevoie, mai putin partea de distributie. Noi depozitam produsele, pregatim comenzile, facem picking-ul in functie de comenzile pe care le primim de la distribuitori, aranjam marfa pe volum, pe paleti si pe capacitati de masina.“
De doi ani, compania detine un portal unde toti distribuitorii introduc zilnic vanzarile lor pe ziua anterioara si stocurile.
„Informatia aceasta era necesara mai ales vara. Acum ne ajuta sa vedem stocurile pe tot ansamblul. Distribuitorii pun pe acelasi portal, impreuna cu departamentul de vanzari, cererea pe saptamana urmatoare sau pe zi, cum doresc. Pe baza acestei informatii facem planul de livrari. Cred ca pe viitor toata lumea se va uita din ce in ce mai mult la eficienta, pentru ca nu mai exista vanzarea exploziva din anii trecuti. Pe de alta parte, se va pune accent pe flexibilizarea supply chain-ului.“
Externalizare inseamna flexibilitate
Pentru transport, Ursus colaboreaza de circa cinci ani cu Edy Spedition, iar de anul trecut a inceput colaborarea cu OTZ Logistics. „Nu cred ca vom dezvolta alte depozite, deoarece tendinta actuala de pe piata este de externalizare a activitatilor care nu fac parte din activitatea de baza a companiei. Externalizarea poate oferi flexibilitate, pentru ca nu negociezi pe un volum fix, ci pe hectolitru, iar pragul de capacitate in unitatile de productie este o problema majora, deoarece costa foarte mult sa tii o capacitate ruland. In industria berii, termenul de valabilitate nu este foarte mare (pet-urile, de exemplu, au cam trei luni). Exista posibilitatea de a face un lot in avans, dar pana la o anumita limita, sa nu se invecheasca produsele. Dar cand facem stocurile strategice ne folosim si de capacitatile distribuitorilor.“