De cativa ani incoace tot vorbim de potentialul Portului Constanta de a atrage mari fluxuri de marfuri, punand la dispozitie avantajele unui port multifunctional si ale conexiunii cu Dunarea, dar si o alternativa de transport mai scurta, nepoluanta, care ar putea atrage economii considerabile de timp pentru tranzitul marfurilor din Orientul Indepartat catre tarile din centrul si estul Europei.
Insa, daca Romania vrea sa intre cu adevarat in carti, pe langa eforturile continue ale Administratiei Portuare de a investi in dezvoltarea infrastructurii, si implicit in atragerea unor fluxuri mai mari, va trebui sa devina competitiva si din punct de vedere al politicilor fiscale, mult mai neprietenoase decat ale celorlalte porturi concurente din zona.
Portul Constanta este unul dintre principalele centre de distributie care deservesc Europa Centrala si de Est, prin Coridorul Pan European VII, oferind conexiuni cu toate celelalte modalitati de transport: rutier, feroviar, fluvial, aerian si prin conducte.
Atat in 2012, cat si in primele sapte luni ale acestui an, principalele tari spre care s-au indreptat importurile prin Portul Constanta au fost Ucraina si Rusia (petrol brut), Brazilia (minereu de fier), Turcia (ciment si produse metalice), Sierra Leone (minereuri neferoase) si Guineea (minereuri si deseuri neferoase). In cazul exporturilor, Rusia si Ucraina detin cele mai mari volume de marfuri, dar si Turcia (deseuri de fier si otel, zgura de furnal), Egiptul (lemn si cereale), Libia si Iordania (cereale) si SUA (produse chimice).
Se lucreaza la jumatate din capacitate
Desi portul are o capacitate de operare anuala de peste 100 de milioane de tone, fiind deservit de 156 de dane, din care 140 operationale, traficul total de marfuri prin porturile Constanta, Midia si Mangalia a inregistrat anul trecut numai 50,6 milioane de tone, iar in primele sapte luni ale anului, circa 28 de milioane de tone. „Din pacate, in prima jumatate a lui 2013 nu am inregistrat cresteri ale volumului de marfuri, cifrele situandu-se cam la acelasi nivel de anul trecut. Cu toate acestea, estimam o crestere de trafic odata cu deblocarea pietei cerealelor, stiindu-se ca mari cantitati sunt depozitate deja in silozurile din port, in asteptarea unor preturi mai atractive“, a punctat directorul general al Administratiei Porturilor Maritime Constanta (APMC), Valeriu Ionescu.
Cu toate acestea, dupa primul semestru al anului, analiza activitatii economico-financiare arata o imbunatatire semnificativa a companiei, atat prin cresterea cifrei de afaceri, cat mai ales prin reducerea cheltuielilor. „Dincolo de datele de trafic inregistrate in porturile maritime romanesti si de rezultatele financiare ale APMC, pentru moment se observa o stagnare cu o posibila tendinta pozitiva“, a precizat Valeriu Ionescu.
Taxele nu s-au majorat in ultimii ani
Si, chiar daca operatorii considera taxele peste cele ale porturilor din zona, …