In Romania exista un stoc de spatii industriale si logistice de circa 2,5 milioane de metri patrati, cei mai multi, circa un milion de metri patrati, de clasa A, din care 10-11% liberi, in Bucuresti, mai ales spre A1, care este deocamdata principala cale de iesire din tara spre vestul Europei. Urmeaza vestul tarii, cu aproape 500.000 m2. In ceea ce priveste nivelul tranzactiilor din 2014, in primul semestru al anului au fost circa 230.000 m2, cu mult peste nivelul din 2013, astfel ca se asteapta ca si rezultatul pe intregul an sa fie net superior.
Despre situatia actuala a pietei de real estate, dar si despre relatia dintre infrastructura si dezvoltarea de spatii industriale, am aflat mai multe de la Marian Orzu, directorul departamentului industrial din cadrul CBRE.
Acesta a amintit faptul ca inainte de criza economica se tranzactionau anual 300.000-400.000 m2, apoi s-a ajuns la 250.000-300.000 m2, cu un an foarte prost in 2012, din cauza crizei politice care a blocat multe investitii, dar, pe de alta parte, cu numeroase oportunitati pentru 2013, rezultate din amanarea acestora. Astfel ca anul trecut s-a ajuns la 250.000-270.000 m2, nivel care ar urma sa fie depasit cu succes in 2014, cand se remarca „o oarecare efervescenta pe piata si o crestere a cererii. Dupa prima jumatate a anului s-a ajuns la 230.000 m2, in crestere cu 46% fata de cei 157.000 m2 din aceeasi perioada a lui 2013. Dar, cum in prima parte a anului de obicei se fac tatonari si tranzactiile se incheie spre final, ne asteptam sa se depaseasca valoarea de anul trecut, mai ales ca sunt cateva tranzactii mari, incepute acum 6-8 luni, si care urmeaza sa fie finalizate inainte de sfarsitul anului“, arata Marian Orzu.
In Bucuresti se asteapta o serie de noi inchirieri si relocari din partea unor furnizori de servicii 3PL, cele mai multe in locatii deja existente, iar in restul tarii vor fi noi cereri de inchiriere din partea unor producatori.
Cele mai importante tranzactii din primul semestru al lui 2014 au avut loc in Bucuresti (52.000 m2), vestul tarii (120.000 m2) si sud (57.000 m2). In functie de oportunitatile de investitii, cateva companii fie au cumparat spatiile pe care le ocupau deja, fie au devenit singurii lor chiriasi.
81% din ocupanti continua sa prefere spatiile de clasa A, mai ales datorita accesului la o retea dezvoltata de infrastructura, ce include autostrazi, facilitati pentru transport intermodal si conectare la porturi.
Bucurestiul continua sa conduca in topul tranzactiilor, dar si al spatiilor vacante
Activitatea cea mai intensa este in Bucuresti, cu cel putin 20% din tranzactii, urmat de Timisoara, …