Desi statutul de AEO aduce multe beneficii companiilor, ele nu se inghesuie sa se certifice. Astfel, daca in Germania sunt circa 5.000 de companii certificate AEO, iar in Olanda 1.500, in Romania numai 88 de firme si-au obtinut acest statut, deoarece, cel putin deocamdata, facilitatile acordate sunt foarte putine si inutile companiilor de logistica, carora nu le este inca permis sa garanteze pentru clientii lor. La finalul anului trecut, pe masa reprezentantilor vamii se aflau alte 131 de cereri de certificare.
Cel putin teoretic, companiile care au statut de AEO sunt parteneri de incredere ai vamii, deoarece au parte de auditari permanente. Printre principalele avantaje ale acestui statut se numara facilitarea accesului la simplificarile vamale, amanarea platii TVA in vama, reducerea numarului de controale fizice si documentare, tratamentul prioritar al transporturilor selectate pentru control etc. Astfel ca, cel putin teoretic, marfa firmelor care au acest statut ar trebui sa stea mai putin in vama. Insa, cum sunt putine companii certificate astfel, la intrarea in tara nu exista o banda speciala dedicata lor, asa ca sunt nevoite sa astepte la acelasi rand. Statutul de AEO nu le scuteste nici de controlul fizic si al documentelor din vama, daca vamesii considera acest lucru necesar.
Insa, potrivit lui Liviu Tache, responsabilul AEO din cadrul Autoritatii Nationale a Vamilor, pana in 2020 nu se vor mai acorda facilitati vamale si tarifare decat posesorilor de certificate AEO.
Certificarea dureaza 120 de zile
Obtinerea certificatului AEO este o procedura gratuita, care dureaza maximum 120 de zile, perioada care poate fi prelungita la cerere cu inca 30.
Procedura de acordare a certificatului incepe cu cererea de acordare, care este un formular unde trebuie completate date despre bonitatea financiara si lipsa unor caziere judiciare si a datoriilor catre fisc. Cererea este insotita de un formular de autoevaluare, unde sunt toate punctele care ar trebui supravegheate si controlate in totalitate de catre agentii economici. Dupa ce a fost acceptata cererea, se intra in analiza de risc preliminar, unde se verifica daca datele completate sunt reale si daca firma are antecedente vamale prin alte state europene. La final se intocmeste un plan de audit in care riscurile majore stabilite sunt transmise spre auditare unei echipe, care vine la sediul companiei. Verificarea se va face impreuna cu firma in cauza pe baza chestionarului. Daca firma nu se ridica la nivelul asteptat se pot reface procedurile in timpul auditarii cu unele noi, care sa raspunda riscurilor pe care auditorii le-au sesizat. Sau compania se poate retrage pentru a-si reface activitatea.
La finalul celor 120 de zile, auditorii fac un raport pe care il prezinta celor de la vama, care pe baza acestuia acorda certificatul. In situatia in care exista mai multe puncte de lucru, auditarile de la filiale sunt realizate de alte echipe, fiecare avand o anumita zona de responsabilitate. …