Cum cererea de anvelope a tot scazut in ultimii ani, distribuitorii au trebuit sa gaseasca tot felul de strategii de adaptare prin care sa obtina macar o stabilizare a activitatii, nu neaparat o crestere. Reducerea stocurilor, mentinerea preturilor, mai multe servicii pentru clientii fideli sunt doar cateva dintre acestea. Binar a reusit sa ajunga la acel mult dorit nivel de stabilitate, insa piata se complica, producatorii de vehicule incep sa intre si pe segmentul vanzarilor de anvelope, competitia fiind accentuata si de intrarea in Romania a unor distribuitori din afara, cu o mai mare putere financiara.
Vanzarile de anvelope au scazut dramatic incepand din noiembrie anul trecut, tendinta care a continuat in primele luni ale acestui an. Binar a reusit sa pastreze si in 2012 acelasi nivel de vanzari din 2011. Iar pentru anul acesta se doreste cel putin mentinerea volumului, 2013 fiind al doilea an de stabilizare. „Aceasta reusita a fost posibila in parte datorita faptului ca am avut o relatie punctuala, nu dedicata, cu firmele mari de constructii care au avut probleme si nu si-au platit furnizorii. Chiar daca am pastrat un nivel de vanzari bun, a fost afectata profitabilitatea, care, fata de 2011, s-a injumatatit in parte din cauza cresterilor de pret de la producatorii de anvelope, pe care noi nu le-am putut transfera in pretul oferit clientilor nostri. Am redus cheltuielile cat am putut, dar totul s-a reflectat in marja de profit, care a scazut sub 10%, problema comuna majoritatii celor care vand anvelope de camion“, a aratat Denis Dutescu, director calitate service Binar.
Cum anul trecut vanzarile de anvelope de autoturisme au scazut dramatic, anul acesta Binar a marit portofoliul de anvelope de camion, care reprezinta acum 70%, 10% fiind anvelope industriale si agricole, iar restul, anvelope de autoturisme si vanuri.
Piata anvelopelor de autoturisme a scazut la nivel european cu circa 40%, iar in Romania cu 50%. Cel mai mare declin l-a avut cererea de anvelope de iarna, 50%, in timp ce pentru modelele de vara scaderea a fost de 40%. In cazul distribuitorilor problema este mult mai grava, deoarece au inca multe astfel de anvelope pe stoc.
Pe segmentul camioanelor situatia a fost mai buna. Chiar daca vanzarile au scazut si pe acest segment, scaderea europeana a fost in jur de 20%, iar in Romania, mai mica, pana in 10% – in opinia lui Denis Dutescu – numai ca in acest caz distribuitorii nu au avut stocuri si au putut asigura o rotatie mai buna a marfii.
Pe piata anvelopelor de camion s-a observat insa o totala lipsa de interes a transportatorilor pentru modelele specifice de iarna. Insa, pentru anumite zone, iarna, producatorii recomanda (mai ales pentru axele de tractiune) anvelope specifice de iarna, de exemplu in Pasul Tihuta, judetele Harghita, Covasna, Brasov, Suceava si Maramures, unde atunci cand ninge soselele se blocheaza frecvent.
…