Tendinta de a tot taia din costuri a schimbat semnificatia termenului de parteneriat intre companii. Fiecare urmareste sa obtina cat mai mult de la cealalta parte. Clientii pun accent pe vanzari si vor costuri logistice minime, pentru a reusi sa mentina un pret cat mai bun la raft, iar operatorii logisticii asteapta varfurile de sarcina pentru a recupera din pierderi. Pana la urmatoarea negociere de contract, cand clientii pun din nou presiune pe preturi.
In ultima perioada, in sistemul de distributie din Romania, cei mai multi clienti doresc sa impuna indicatori de performanta foarte ridicati in conditiile unor preturi foarte mici si la penalitati ce nu acopera nici macar profitul.
Cele mai afectate sunt companiile mici, care, daca au avut ghinionul de a avea un accident, de cele mai multe ori trebuie sa se desfiinteze dupa ce li se aplica niste penalitati pe care nu le pot suporta. „Pe piata exista o mare fluctuatie de firme ce dispar la scurt timp dupa ce au aparut. Sunt, in general, transportatorii mici, care nu-si permit sa plateasca penalitati deoarece au marje de profit foarte scazute. Daca au un accident si trebuie sa plateasca o penalitate foarte mare, intra in insolventa. Asa ca isi muta bunurile pe o alta companie si incearca sa faca si altceva“, arata Catalin Olteanu, director general FM Romania.
De penalitati nu sunt scutite nici firmele cu experienta, pentru ca este posibil ca tocmai clientul sa induca intarzierea unei livrari prin faptul ca nu a incarcat la timp un camion, iar apoi sa impuna penalitatile din contract. „Este posibil sa fi incheiat contractul cu o persoana care sa fie apoi mutata de pe acel post, iar noul venit sa se ghideze doar dupa clauzele contractuale.“
De asemenea, sunt tot mai dese situatiile in care termenul de parteneriat exista doar atunci cand clientul are nevoie. Dar, cand clauzele contractuale sunt de partea lui, acest termen dispare.
La fel s-a intamplat si cu pretul la motorina: cand acesta a crescut, clientii doreau sa amane cat mai mult posibil cresterea tarifelor de transport, dar cand a scazut, cei mai multi au impus o reducere imediata. „La final, clientii ingroapa firmele mici, ajung la niste relatii destul de neortodoxe cu cei suficient de mari cat sa isi permita sa negocieze, si apoi se mira ca nu au cum sa rezolve varfurile de sarcina. Iar daca trag linie vor constata ca bugetul ajunge la acelasi nivel. Tot ce au salvat in perioade de liniste platesc prin camioane dus-intors, pentru nevoi pe care nu le mai satisface nimeni.“
Cauza este in interiorul firmelor
Este posibil ca unele din aceste probleme sa porneasca din interiorul companiilor, respectiv dintr-o comunicare defectuoasa intre departamente. Pe de o parte, cei de la vanzari vor sa isi faca targetul de a vinde cat mai mult, iar cei responsabili cu angajarea transportului sau al serviciului logistic se bucura ca au obtinut un pret mic. Iar cand apare un varf de sarcina este vina celui de la vanzari ca a iesit din prognoza.
…