Scania isi extinde oferta de vehicule pentru constructii cu modele P si G, special proiectate pentru conditii de santier. Modificarile vizeaza designul cabinei in partea din fata, unde au fost adaugate diferite ranforsari pentru a proteja componentele vulnerabile, reducand astfel costurile de reparatii si evitand stationarile in service. Ranforsarile barei de protectie, ale farurilor si scutului de sub motor sunt completate de functii specifice domeniului off-road, cum ar fi Scania Opticruise cu mod off-road, un nou sistem de control al tractiunii si un retarder nou cu
performante sporite la viteze mai mici, precum si inovatii la nivelul sasiului. Toate aceste noutati au putut fi testate luna trecuta intr-un santier situat la 80 km de Barcelona, care oferea conditii speciale de rampa accentuata, drum acoperit cu pietris si noroi, precum si teren accidentat.
Pentru testul la care au fost invitati jurnalisti din intreaga Europa au fost pregatite 18 camioane – modele P, G si R – diferit configurate – 4×2, 6×2, 6×4, 8×2, 8×4 etc. – cu motoare de la 280 la 730 CP, cu cutii de viteza manuala sau automata etc.
Protectie mai buna pe teren accidentat
O noutate este face-lift-ul partii frontale a cabinelor G si P, astfel incat sa se apropie cat mai mult de designul exterior al Seriei R. S-a urmarit trasarea pregnanta a formei T de la radiator inspre oglinzile retrovizoare, pentru a crea o imagine vizuala specifica Scania, usor de recunoscut.
Desi mai lata cu 50 mm (in total, 135 mm), pentru a proteja impotriva loviturilor cauzate de diferite obstacole, noua bara de protectie are totusi un unghi de atac de 25o. Si unghiul de degajare mare face ca acest model sa se inscrie in randul vehiculelor off-road, fiind astfel exceptat de la obligatia de a avea montata protectie antiimpanare sub bara de protectie. Pentru cei care doresc un vehicul mai usor pentru domenii mai putin grele este disponibila in continuare bara de 85 mm.
Noua bara este foarte puternica si face fata unei forte de impact ridicate fara deformare. Ea se monteaza separat, fara conexiuni fata de alte componente, astfel incat acestea sa nu fie deteriorate in cazul unor lovituri dure, iar numarul interventiilor in service sa fie redus.
Bara de protectie include si un carlig de remorcare puternic (350 kN), capabil sa tracteze 35 t (cu 10 t mai mult decat cel standard), ceea ce permite scoaterea vehiculului din situatii dificile, fara a fi nevoie sa fie descarcat.
Bara este continuata de un scut de protectie care protejeaza radiatorul si partea din fata a baii de ulei. O treapta lata cu suprafata antiderapanta este creata in mijlocul barei de protectie, la care soferul poate ajunge cu ajutorul unei scari rabatabile, pozitionate sub carligul de remorcare. Doua din barele orizontale ale grilei radiatorului pot fi folosite ca manere de sustinere pentru sofer atunci cand acesta vrea sa spele parbrizul.
In plus, robustetea este intarita si de farurile si semnalizatoarele montate separat, deasupra barei de protectie, pentru a fi protejate la impact. Tot in acest scop, ele sunt prevazute cu grilaje de fier, inclusiv proiectoarele de ceata si luminile de pozitie integrate in structura barei de protectie. Optional este disponibil si un sistem de curatare a farurilor.
Pentru a evita loviturile cauzate de obstacole minore, treptele de acces sunt separate de bara. Treapta cea mai de jos este suspendata de curele din cauciuc care se indoaie la impact.
Schimbator automat si sistem de tractiune inteligent pentru operatiuni off-road
Primul camion testat, un autosasiu din Seria R, 6×4, avea cuplata o remorca cu trei axe. Motorul de 730 CP la 1.900 rpm si cuplu maxim de 3.500 Nm la 1.000-1.350 rpm, EEV, a fost pus in valoare de o cutie de viteze cu 12+2 trepte si schimbator Opticruise, cu multiplicator de gama si Retarder automat cu cinci trepte. Opticruise a oferit posibilitatea de a testa cele trei moduri ale cutiei automate: Normal, Power si Off-Road. Deoarece traseul ales pentru versiunea de 730 CP a fost preponderent pe drum asfaltat, am folosit cel mai mult modul Normal de schimb al vitezelor, preselectand din cand in cand manual treptele atunci cand rampa era prea mare. Dar, de regula, motorul de 730 CP nu impunea schimbari prea dese ale treptelor, cu toata greutatea de 30 t.
Noutatea la Opticruise a reprezentat-o insa noul mod de conducere adaptat la teren dificil si condusul pe suprafete alunecoase. Astfel, la modurile de conducere Normal si Power s-a adaugat modul off-road pentru suprafete alunecoase si teren accidentat, pus in evidenta de un camion apartinand Seriei G, cu 10 axe (10×4), incarcat la 34 t, echipat cu motor de 480 CP la 1.900 rpm si cuplu maxim de 2.500 Nm la 1.000-1.300 rpm, Euro 5.
Modul Off-Road tine ambreiajul angajat cat mai mult timp posibil pentru a evita intreruperile de livrare a puterii si, respectiv, de tractiune. Numarul de schimbari ale treptelor este minimizat, permitand cuplului maxim sa varieze pe o banda mai larga de turatii. De asemenea, schimbarile treptelor sunt mai rapide, fara a afecta insa confortul. Strategia de schimb al vitezelor este aceeasi ca la sistemul Opticruise cu pedala de ambreiaj.
Pe suprafata acoperita cu asfalt, am folosit de cateva ori si modul Power, recomandat atunci cand timpul de transport este important. Atacarea rampei este adaptata obtinerii de turatii care sa permita livrarea unei puteri maxime. Se consuma mai mult ulei, dar urcarea rampei se face rapid, cu schimbari ale treptelor de viteza un pic mai rapide decat in modul Normal. Acesta este optimizat pentru economie maxima de combustibil, oferind totusi performante bune de urcare a rampei. Sistemul se straduieste sa mentina cat mai mult turatia motorului la valorile la care se livreaza cuplul maxim. Modul Power si functia kick down pot fi dezactivate in service, iar strategia de schimb al vitezelor poate fi reprogramata. In parcare am incercat si modul de manevrare (M), care asigura o rulare lina, fara smucituri, la viteze reduse.
Cutie manuala si retarder manual pentru teren accidentat
Modelele cu cutie manuala sunt la fel de performante, poate chiar mai potrivite pentru aplicatiile cele mai dificile din santier. A demonstrat-o un autotractor cu cabina R cu semiremorca basculanta, cu greutate totala in combinatie de 40 t.
Motorul de 13 l, cu putere maxima de 440 CP la 1.900 rpm si cuplu maxim de 2.300 Nm la 1.000-1.300 rpm, a pus la treaba cutia de viteze cu 12+2 trepte cu schimbator manual. Arhitectura cutiei de viteza manuala este cu trei trepte, din care reductorul planetar scoate sase viteze, transformate in 12 de demultiplicatorul de gama.
Ce au nou tractoarele Scania pentru constructii este echiparea cu „wet kit“ din fabrica. Acesta este un sistem hidraulic ce actioneaza priza de putere sau alte accesorii montate pe semiremorca.
Cu ceva dificultati in gasirea treptei de viteza potrivite in rampa, am ajuns in cele din urma sa schimb rapid treptele inferioare, prin preselectare a treptei dorite (uneori doar cu o jumatate de treapta in minus), dupa care apasarea ambreiajului schimba treapta rapid.
Foarte folositor este crawler-ul, care da un raport mult mai jos de 1, fiind de neinlocuit la plecarea din rampa, mai ales cand camionul e incarcat.
Retarderul se actioneaza manual (neavand Opticruise) sau automat, impreuna cu pedala de frana. Echipat cu EBS, se poate actiona functia „Brake Blending“, prin care se actioneaza frana de serviciu, dupa care, cand presiunea in Retarder este destul de ridicata, frana de serviciu este dezactivata si merge numai pe Retarder, reducand uzura.
Retarder nou cu performante ridicate la turatii mici
Optional, vehiculele de constructii pot fi echipate cu un nou retarder, cu performante sporite in aplicatiile off-road si in constructii.
Noul retarder mai puternic (R 4100) este identic din punct de vedere tehnic cu versiunea existenta, R 3500, in ceea ce priveste integrarea franei, controlul vitezei, sistemele de schimbare a vitezelor si de racire. Puterea de franare totala este crescuta de la 3.500 la 4.100 Nm, in timp ce raportul de schimb a fost crescut de la 3,04 la 3,26, oferind si o sporire cu 17% a cuplului maxim de franare. La viteze reduse cresterea este de 20-25%, in functie de raportul de transmisie catre axa spate. Noul retarder este astfel mai eficient pentru aplicatiile in care camioanele merg la viteze sub 70 km/h, cu diferente nesemnificative in planul consumului de combustibil.
Tractiune totala
Diferentialul blocabil, controlul tractiunii si transferul de greutate, grupate intr-un modul de pe bord, aproape de maneta de schimbare a vitezelor, echipeaza majoritatea camioanelor Scania.
Butonul de blocare a diferentialului este flancat de unul de ridicare a axei liftante, respectiv de un altul responsabil de transferul greutatii intre axe. Angajarea modului Off-Road de la butonul de blocare a diferentialului e indicata si pe panoul de bord. Controlul tractiunii este dependent de apasarea pedalei de acceleratie: cu cat aceasta se apasa mai tare, cu atat rotile aluneca mai mult. Astfel, modul Off-Road ofera un control mai precis al cuplului motor prin mentinerea unei presiuni in turbocompresor pentru eliminarea schimbarilor nedorite atunci cand masina se deplaseaza in rampa in conditii de drum alunecos.
Noile vehicule de constructii beneficiaza si de o suspensie pneumatica de 9 t/axa fata, oferita ca echipare optionala. O noutate o reprezinta si suspensia complet pneumatica, in combinatie cu frane pe tamburi, oferita optional pe versiunile 6×4, 8×4 si 8×4 cu axa spate viratoare si cu reductor in butucul rotii, de mare capacitate (19/ 21/26 t/axa). Pe aceleasi modele (mai putin varianta de 26 t/axa) sunt disponibile optional suspensii pneumatice pe axa spate cu EBS si frane-disc, care pot fi echipate si cu sistem de asistenta la pornirea in rampa. O suspensie pe aer cu doua arcuri este disponibila optional pe variantele tractor 4×2, 6×2 si 6×4, respectiv autosasiuri 4×2, 6×2, 6×4, 8×2 si 8×4 inalte, mai usoare cu 50-120 kg, in functie de configuratia rotii. Garda la sol este crescuta, noua arhitectura oferind spatiu pentru rezervoarele de combustibil care pot merge de la 330 la 440 l. Pentru aplicatiile mai grele sunt disponibile arcuri parabolice noi pentru boghiuri de 19/21 t (6×4, 8×4).
Noi arcuri configurate 2×38+2×45 mm au fost introduse ca alternativa la 4×41 sau 4×30, pentru a imbunatati confortul si tractiunea atunci cand ruleaza fara incarcatura.
De asemenea, o noua suspensie cu arcuri parabolice 5×48 mm este recomandata pentru boghiuri de pana la 30 sau 32 t. Reductia in butucul rotii are acum un raport de 4,21, comparativ cu 3,81, ceea ce contribuie la o tractiune mai buna.
Pentru versiunile cu opt roti care merg pe sosea, Scania a introdus o noua axa frontala cu o capacitate de 10 t, a carei greutate este identica cu cea a axei de 9 t. Constructia sudata, mai usoara decat cea turnata, a prinderilor axelor de sasiu, reduce greutatea cu 20 kg/axa (pentru axele de 11/13 t, cu reductie in butucul rotii), oferind aceeasi robustete. Franele disc, controlate electronic, reduc greutatea cu inca 35 kg/axa si pot fi combinate cu sistem de asistenta la pornirea in rampa. Oferta Scania include completarea vehiculului cu toate accesoriile specifice domeniilor off-road, inclusiv cu caroserie in colaborare cu diferiti producatori de basculante, betoniere, dube, cutii mobile, macarale sau brate paralele.
„Micutul“ P face fata terenului dificil
Chiar daca primele modele produse cu functiile optimizate pentru constructii vor fi cu cabine G, iar Seria P va fi lansata in productie in 2012, am putut conduce si doua versiuni P, una de 380 CP (basculanta) si una de 400 CP (betoniera), care s-au descurcat foarte bine pe terenul bolovanos.
Scania P a fost restilizata in concordanta cu seriile G si R, partea frontala fiind adaptata la cerintele de racire a motorului impuse de standardele Euro 6. Astfel, grila radiatorului include fante mai mari, iar logo-ul Scania a fost marit la fel ca la modelele G si R. Noul design frontal al cabinelor P de culoare argintie este mult mai apropiat de celelalte modele Scania.
Barele de protectie reproiectate sunt disponibile cu doua inaltimi, avand integrat spatiul necesar pentru montarea radarului necesar sistemului Adaptive Cruise Control.
Seria P include cinci cabine: cabina scurta, de zi, coborata si doua cabine de dormit (Normal si Hight-Line), la care se adauga cabinele de echipaj cu doua lungimi, cabine low-entry cu trei inatimi de acoperis.
Servicii dedicate pentru clienti dedicati
Pentru clientii de basculante si alte vehicule specializate pentru industriile miniera si forestiera, Scania a dezvoltat servicii noi de urgenta prin Scania Assistance sau program extins la service-urile din retea sau la sediul clientului. De asemenea, pentru a reduce timpul de stationare in service, clientii cu flote mari pot beneficia de stocuri dedicate.
Scania isi poate asuma responsabilitatea pentru intretinerea si reparatiile pentru intregul autovehicul, inclusiv caroseria, echipamentul, remorcile si anvelopele, sau pentru vehiculele apartinand altor marci.
Serviciile pot merge pana la preluarea, angajarea sau operarea service-urilor clientilor. Programele de service si intretinere pot fi adaptate nevoilor fiecarui client. La acesta se adauga servicii de training al soferilor si monitorizare a vehiculelor si soferilor pentru a identifica si remedia problemele de performanta in stadiu incipient.