Unul dintre motivele pentru care la fiecare editie a targului Bauma, cel mai important eveniment dedicat sectorului constructiilor, circa o jumatate de milion de vizitatori ii trec pragul, este faptul ca in aceeasi arie se pot gasi utilaje, masini sau piese, dar si pompe de beton, statii de mixturi asfaltice sau cofraje. Producatorii si dealerii acestora, desi in concurenta directa, s-au alaturat aici pentru o saptamana in scopul realizarii unei imagini corecte a pietei.
Compania germana Putzmeister nu putea lipsi de la Bauma 2010, dat fiind faptul ca este o prezenta constanta in topul celor mai mari fabricanti de utilaje pentru productia, transportul si turnarea betonului.
Succesul Putzmeister din China, reeditat la München
Una dintre inovatiile pe care Putzmeister le-a prezentat anul acesta la Bauma este pompa de beton M 49-5, amplasata pe un sasiu cu patru axe, conceputa pentru a se adapta cererilor celor mai exigenti operatori de pe pietele internationale. Acest model a fost expus pentru prima data la cea mai recenta editie a expozitiei Bauma de la Shanghai, iar succesul obtinut pe piata chineza s-a datorat atingerii unui echilibru foarte bun intre greutatea totala a sasiului cu patru axe (Hino), de circa 40 t, si minimalizarea suportului, cu un al cincilea brat flexibil. In plus, pretul modelului M 49-5 ar putea fi semnificativ mai mic decat al M 52-5, oferind in acelasi timp o flexibilitate crescuta si pozitii variabile ale suportului, avantaje prezentate in Europa pentru prima data la Bauma. Bratul atinge o lungime maxima de 50 m, iar sistemul RZ de pliere ofera avantaje extrem de importante in aplicatiile din ce in ce mai pretentioase din domeniul constructiilor.
Acestui model i s-au alaturat si alte pompe de beton montate pe sasiu, cum ar fi M 58-5, care poate fi folosita atat pentru transport, cat si ca pompa de beton pana la o inaltime de aproape 60 m, sau M 46-5, prezentata in premiera la München, special creata de PM pentru a indeplini cerintele si regulile de licentiere de pe piata din India.
Modelul P718 completeaza gama de pompe de beton Putzmeister montate pe un sasiu cu o singura axa, aceasta fiind si cea mai mica dintre ele.
Intre noutatile prezentate la standul Putzmeister de la Bauma a fost si sistemul Telebelt TBS 130, prima banda transportoare telescopica mobila integrata unei semiremorci. Aceasta solutie constructiva, ca alternativa a unui sasiu cu patru axe, ofera operatorului posibilitatea de a alege o unitate de tractare cu doua sau trei axe din cele pe care o companie le poate avea deja in dotare. In versiunea montata pe semitrailer, sarcina pe axe este mult mai redusa, iar unitatea de tractare este mai usor de manevrat, atat pe santierele de constructii, cat si in trafic, datorita unghiului mai mic de intoarcere. In plus, cu sistemul TBS 130 se reduce considerabil si consumul de combustibil, datorita faptului ca atunci cand lucreaza pe santierele de constructii sistemul Telebelt este actionat de un motor de 250 CP instalat separat pe semitrailer, nicidecum de motorul autotractorului.
Putzmeister a prezentat si pompa de beton M 42-5, ideala pentru aplicatiile de pe santierele de constructii cu restrictii de spatiu, precum si BSA 14000 SHP D, utilizata la constructia turnului Buri Dubai, de 606 m.
Andreas Schmidt, directorul de vanzari regionale al Putzmeister, este optimist in ceea ce priveste vanzarile de anul acesta. „Cu siguranta ca vom vinde mai mult decat anul trecut, mai ales pe piata noastra, primele trei luni fiind deja foarte bune. Insa despre tarile din estul Europei inca nu pot spune nimic.”
Putzmeister a incercat ca si in vreme de criza preturile sa ramana la acelasi nivel. „Bineinteles ca oamenii cer preturi speciale. In unele tari, acestea s-au redus cu 10-20%, in functie de modele, mai ales in tari ca Romania, unde este foarte dificil sa primesti finantare”, a mai spus Andreas Schmidt. Insa, pentru cei care nu-si permit achizitionarea unor masini noi, o alternativa ar fi cele second-hand. „Este o solutie buna, care a prins mai ales in ultimul an si jumatate”, este de parere Schmidt.
Cofrajul reprezinta 57% din structura „la rosu”
In Germania s-a publicat un studiu care releva faptul ca, in cazul unei constructii „la rosu”, cofrajul reprezinta 57% (incluzand manopera) din structura formata din fier, beton si cofraj.
Cu unul din cele mai vizibile standuri de la Bauma, Peri, cel mai mare furnizor si producator de sisteme de cofraje si schele din lume, si-a inceput serviciul de inchirieri din Romania in urma cu peste 12 ani, inregistrand o crestere spectaculoasa in 2007-2008, perioada in care „firmele de constructii au achizitionat sisteme in ideea ca le vor amortiza cu ocazia unei singure lucrari, iar cu prilejul urmatoarelor vor obtine chiar profit, pentru ca acestea sunt gandite sa reziste in timp”, a declarat reprezentantul Peri Romania, Iustin Capatina. Sistemele utilizate la constructia peretilor se pot utiliza pana la 10 ani, daca sunt bine intretinute, in vreme ce sistemele utilizate la constructia planseelor pot rezista 3-4 ani. „Chiria insa, in conditiile de piata actuale, a facut sa creasca foarte mult perioada de amortizare, pana la 4 ani.”
„Anul trecut piata a scazut cu 55-60%, pentru ca acest tip de sisteme nu constituie un material de consum, ci se pot reutiliza. Acum, in afara faptului ca piata a atins un prag de saturatie, criza a dus si la o cadere a sectorului de constructii de 30-35%, si poate ca va scadea mai mult, terminandu-se si lucrarile mai vechi”, a mai spus reprezentatul Peri.
Ca balanta, in ultimii 10 ani, cifra de afaceri a companiei rezultata din vanzari a fost de circa 50 de milioane de euro, in vreme ce din inchirieri s-au obtinut 30-40 de milioane. Pastrate in doua depozite, la Balotesti si la Sibiu, sistemele de cofraje Peri li se ofera clientilor pe baza unui proiect si a planurilor intocmite de constructori, contractul incheindu-se pe baza unei garantii.
Companiile mari de drumuri, garantia constantei in vanzari
Cu un stand impresionant la Bauma, producatorul german de statii de mixturi astfaltice fixe sau mobile Benninghoven este reprezentat si in Romania din 2005.
Livrand pentru santiere mari ca cele ale Bechtel sau Tehnostrade, filiala autohtona a Benninghoven nu a resimtit atat de tare criza economica. „Anul trecut am avut scaderi de circa 15%, dar fata de modul in care a evoluat piata a fost un an normal, undeva la nivelul lui 2006. In ceea ce priveste 2010, asteptam sa se deblocheze banii pentru constructii”, a precizat Adrian Iorga, directorul filialei de la Sibiu.
Cu 2008 ca an de exceptie, Benninghoven si-a aliniat acum preturile la cele impuse de piata. „In 2009, preturile au scazut fata de cele din anii an-teriori din cauza materialelor. Acestea se raporteaza la nivelul otelului, care a avut anul trecut o scadere pana la nivelul din 2006-2007, incepand ca de anul acesta sa urce usor”, a mai spus Adrian Iorga, considerand ca nu este necesar sa aiba promotii ale produselor pe piata romaneasca, avand in vedere faptul ca, in final, „calitatea isi va spune cuvantul”.