Cu o traditie de peste un secol in productia de vehicule, fabrica din Gotha se modernizeaza constant, iar oamenii se adapteaza din mers la cerintele pietei. Dupa ce s-au produs aici vagoane si tramvaie sau sasiuri de Wartburg, odata cu preluarea de catre Schmitz uzina a deprins gustul trofeelor pentru inovatii importante in domeniul semiremorcilor basculante si a sasiurilor pentru containere si cutii mobile.
Dupa caderea pietei de constructii si criza prelungita, Schmitz Gotha se pregateste sa se specializeze in productia industriala de kituri pentru caroserii atat pentru vehiculele grele, cat si pentru cele medii si usoare.
Luna trecuta am vizitat fabrica Schmitz din Gotha, unde producatorul german lucreaza la dezvoltarea unor modele standardizate de caroserii de tipul autocamion si remorca, din care au fost livrate deja cateva unitati si in Romania.
Cu aceasta ocazie am putut vedea cum se transforma uzina din estul Germaniei, care va constitui un element important in strategia de crestere a cotei de piata a producatorului german.
Fabrica din Gotha, care se intinde pe o suprafata de 341.000 m2, din care 45.000 pentru productie, are o capacitate maxima de 20.000 de vehicule pe an, dar in prezent se produc doar 8.500 de unitati cu circa 700 de angajati.
Daca pe segmentul caroseriilor frigorifice piata este la cel mai ridicat nivel, la capitolele marfuri generale, basculante si sasiuri pentru intermodal cererea este foarte scazuta. In 2008 se vindeau circa 30.000 de basculante in toata Europa, in timp ce in prezent se vand 15-16.000 de unitati.
De asemenea, „piata de containere a ajuns la nici jumatate fata de 2008, cand era de peste 15.000 de unitati, desi, daca ne uitam la transportul cu containere la nivel mondial, acesta este mai mare decat in 2007-2008, dar sasiurile folosite in Europa au peste cinci ani vechime, iar investitiile in unele noi sunt aproape zero. In plus, o companie mare a disparut de pe piata, iar cele aproape 5.000 de sasiuri de containere au fost reabsorbite de piata. In acelasi timp, preturile de inchiriere a sasiurilor de containere au scazut de la 30 euro pe zi la 11 euro”, a explicat Reinhard Eberle, director general al fabricii de basculante din Gotha. „Daca in urma cu 4-5 ani in vestul Europei sasiurile pentru containere erau folosite 3-4 ani, dupa care erau vandute in est, acum doar 10% din ele sunt noi, restul au deja 6-8 ani. Deci durata de folosinta s-a dublat. Iar piata va ramane stabila.” Singurele piete pe care se mai asteapta cresterei sunt Rusia si China.
Acelasi lucru se intampla si in constructii. In 2007-2008 numai in Romania se vindeau 1.200 de semiremorci basculante, pe cand in prezent abia daca se vand 50 de unitati.
Potrivit lui Eberle, in sud-estul Europei nu mai este piata pentru constructii. Piata din Germania este stabila (2.500-2.800 unitati), la fel Polonia, la un nivel foarte scazut, …