Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

O piata marcata de dezechilibre cronice

Chiar daca domeniul constructiilor ar trebui sa se regaseasca pe lista de prioritati a guvernului, in special din cauza unei infrastructuri slabe de transporturi si a unei calitati scazute a fondului locativ, piata locala a constructiilor a revenit pe scadere in 2013 si a ajuns sub nivelul de noua miliarde de euro, fata de 9,3 miliarde de euro in ultimii doi ani. Si asta pentru ca institutiile statului resimt deja taierea sumelor pentru investitii din buget, neputand compensa deocamdata deficitul de finantare prin fonduri europene, dar si pentru ca investitorii imobiliari au acces din ce in ce mai greu la finantarile bancare.
 

Ca atare, asa cum s-a concluzionat la Conferinta nationala de constructii intitulata „Gala Business Construct“, se observa o cronicizare a dezechilibrelor din sector care va face ca, in viitorul apropiat, companiile autohtone sa nu mai detina resurse financiare si umane prin care sa concureze cu firmele straine pe piata locala.

In prima jumatate a lui 2013, piata constructiilor a scazut cu circa 7%, pe fondul unui declin al lucrarilor de infrastructura de peste 10%. „De la un nivel de 15 miliarde de euro inregistrat in 2008, piata constructiilor va ajunge sub noua miliarde de euro“, a precizat in cadrul conferintei Laurentiu Plosceanu, presedintele Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii (ARACO). De asemenea, dupa o usoara crestere a numarului de angajati din constructii, consemnata anul trecut, efectivele de lucratori din industrie au inceput din nou sa scada, la nivelul de 360.000 de oameni, putand ajunge, dupa aceasta iarna, chiar sub 300.000. „Exista pericolul, mai ales pe fondul liberalizarii fortei de munca in vestul Europei, ca din 2014 si alti profesionisti din industrie sa aleaga sa plece pentru salarii de cateva ori mai mari si pentru mai multa stabilitate.“
In plus, abandonarea investitiilor, neplata creantelor si impredictibilitatea arata ca dupa 2014 companiile autohtone nu vor mai putea sa concureze in mod direct cu firmele straine pe piata locala. Ca atare, „dupa ce constructorii romani vor disparea, antreprenorii europeni vor castiga licitatiile si vor lucra cu preturile de pe pietele lor de origine, mult mai mari“, a explicat Plosceanu, care este de parere ca „a devenit o nebunie sa iti propui sa-ti mentii activitatea in constructii“, mai ales ca exista multe riscuri pe piata, intre care cel mai mare tine de faptul ca, din punct de vedere guvernamental, nu exista o viziune pentru urmatorii ani. De asemenea, alte riscuri reies fie din continuarea punerii unei amprente politice evidente in alocarile de proiecte in licitatii, fie din aplicarea unui cadru legislativ care creeaza mari probleme. „In prezent gradul de indatorare a companiilor de constructii este la 80% din nivelul activelor, in vreme ce rata medie de profit a firmelor de constructii in 2012 a fost de -10%. Ca urmare, in primul semestru al lui 2013, producatorii de materiale de constructii au lucrat la o capacitate de numai 50%“, …

Articole similare