Criza economica prelungita a avut un impact semnificativ asupra investitiilor in infrastructura de transport, potrivit Forumului International de Transport (ITF) al OECD. Astfel, investitiile in infrastructura in tarile OECD, ca procent din PIB, au scazut progresiv in ultimii ani, de la varful atins in 2009 la doar 0,8% in 2013, valorile coborand sub nivelul din 1995.
In Europa Centrala si de Est vorbim chiar de o injumatatire a sumelor alocate, astfel ca, daca in 2009 investitiile reprezentau 1,9% din PIB, in 2013 erau de doar 1%. Occidentul s-a concentrat asupra infrastructurii feroviare, in timp ce Europa Centrala si de Est, asupra celei rutiere.
Statistica ITF cu privire la investitiile in dezvoltarea si intretinerea infrastructurii de transport intre 1995 si 2013 are la baza o cercetare efectuata in 54 de tari membre OECD (Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica). Astfel, investitiile in infrastructura s-au redus in ultimii ani, ajungand sa reprezinte in 2013 doar 0,8% din PIB. De mentionat insa ca Japonia – a carei economie cantareste mult in calculul total – a urmat o alta strategie decat celelalte tari inainte de 2007. Practic, in Japonia, „taierile“ la bugetul de investitii s-au facut deja spre sfarsitul anilor ’90.
Volumul de investitii – masurat in bani cheltuiti in mod real pe constructia si intretinerea retelelor rutiere si feroviare – a crescut progresiv din 1995 pana in 2002 (+16% in sapte ani), dupa care a ramas relativ stabil pana in 2009. In ultimii ani insa s-a intrat pe o panta descendenta.
Intre tarile Europei de Vest diferentele sunt destul de mari in ceea ce priveste volumul investitiilor. Astfel, in 2013, Elvetia (1,4%), Franta (1,1%), Norvegia, Danemarca si Finlanda (0,9%) au pastrat o cota destul de mare din PIB pentru investitiile in infrastructura, in timp ce Italia, …