Cu mai putin de un an inainte de licitatia pentru atribuirea traseelor judetene si interjudetene, atat operatorii de transport, cat si furnizorii de vehicule au intrat in linie dreapta cu pregatirile. Iar pentru acestia din urma miza este cu atat mai mare daca ne gandim ca in ultimii ani vanzarile au fost la pamant, iar service-ul a fost cel care i-a mentinut practic pe linia de plutire.
Configurarea autobuzului "castigator" este o provocare in acest an, in conditiile in care acum stelele au fost date la o parte, iar categoria I asigura maximum de punctaj la licitatie. Cum clasificarea in functie de gradul de confort este optionala in restul tarilor din Uniunea Europena si oricum nu se face decat pentru autocare, constructorii vor plasa in productie vehicule speciale pentru Romania. Furnizorii locali si-au facut deja temele si au cerut toate lamuririle necesare reprezentantilor Registrului Auto Roman (RAR), pentru a se asigura ca vor comanda ceea ce trebuie. Chiar si asa, o umbra de indoiala ramane, mai ales ca nimanui nu-i mai da mana sa faca stocuri, nici macar de cateva unitati. Pentru ca la nivelul celor din 2008 oricum nu se mai poate gandi nimeni.
Desi autoritatile au dat asigurari ca nu se vor razgandi in ultimul moment si nu vor umbla la criteriile de atribuire, zvonul introducerii unei categorii suplimentare (I plus), la sugestia RAR, este cat se poate de deranjant. Si asta pentru ca unele firme au pus deja in productie masini configurate pentru categoria I. Asta inseamna ca au fost operatori care si-au comandat deja autobuze pentru licitatie si nici de ei nu ar trebui sa isi bata nimeni joc, schimband regulile nepermis de tarziu. Pentru ca este evident faptul ca cine isi cumpara masini acum nu isi va mai putea cumpara altele peste patru luni. Si, asa cum am spus, fiind configuratii speciale pentru piata romaneasca, ar fi foarte greu de inlocuit in cazul in care cineva ar dori (si si-ar putea asuma anumite pierderi).
Unii dintre furnizori nu si-au finalizat configuratia vehiculelor pentru licitatie. Si au banuieli ca lucrurile s-ar mai putea schimba. Tocmai de aceea analizeaza varianta de a comanda niste autobuze care, cu un minim de cheltuiala in plus, ar putea fi gata in orice moment sa fie upgradate pana la patru stele. Desigur, nu are sens sa ne intoarcem de unde am plecat, in conditiile in care experienta licitarii cu autocare ultra-dotate si cu mult prea putine scaune pentru a permite o amortizare rezonabila a costurilor de achizitie a fost negativa. De altfel, tocmai din acest considerent al recuperarii investitiei am ajuns sa vedem in serviciul regulat de transport, aproape imediat dupa licitatia din 2008, aceleasi masini vechi, care aproape au atins varsta de casare sau au depasit-o.
Aceasta practica oricum s-ar putea sa nu mai mearga, avand in vedere faptul ca Inspectoratul de Stat pentru Control in Transportul Rutier (ISCTR) a anuntat controale serioase inclusiv la transportul de calatori. Dar de ce sa impingem lucrurile intr-o zona in care nu este cazul. Totul era foarte clar si "batut in cuie" pana in momentul in care RAR s-a "sesizat" sa vina cu propunerea modificarii clasificarii pe categorii. Cum nimeni din Ministerul Transporturilor nu a declarat pana acum in mod clar ca sugestia RAR a fost eliminata din discutie, zvonul posibilei introduceri a categoriei I plus persista. Sa speram ca va ramane la nivel de zvon, asa cum ar fi bine sa se intample cu orice alta modificare care nu ar face decat sa incurce inutil lucrurile.