Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Numai cinci autorități județene au atribuit până acum trasee

Așa cum informează FORT, situația la zi a delegării serviciului public de transport pasageri în trafic județean demonstrează ce înseamnă pentru România „încercarea eșuată de a aplica reglementările UE într-o manieră autohtonă, politizată, incompetentă și lipsită de responsabilitate“.

Conform datelor actualizate de specialiștii Federației, la nivel național numai cinci autorități județene au atribuit 39 de loturi (grupe de trasee) din totalul de 114 scoase la licitație, în timp ce în alte 14 UAT autoritățile județene au grave probleme (lipsă oferte/anulări etc.) pentru 112 loturi din totalul de 320. În Giurgiu și Buzău nu a fost depusă nici o ofertă până acum, iar în alte 14 UAT s-au emis hotărâri privind aprobarea documentației de atribuire.

Județele Argeș, Caraș Severin, Covasna și Prahova sunt în faza de proiect cu documentația de atribuire, iar Timiș nu a inițiat niciun proiect de hotărâre.

„Radiografia FORT prezintă dezastrul iminent provocat de somnul adânc în care se află Ministerului Dezvoltării și Autoritatea Națională pentru Reglementarea Serviciilor Comunitare de Utilități Publice, coroborat incompetenței în care se zbat decidenții politici la nivelul administrației publice centrale și locale. Efectul descentralizării a condus la interpretarea (după propriul interes) a reglementărilor din domeniu, suficient de prost elaborate astfel încât să conducă la un dezastru iminent, anunțat de noi încă de acum doi ani.“ De aceea sute de localități vor rămâne fără transport județean, cel mai probabil de la 1 ianuarie 2023, în pofida tuturor semnalelor de alarmă trase de patronatele din domeniu, atât direct în relație cu autoritatea publică centrală, cât și cu autoritățile publice locale.

Autoritatea Națională pentru Achiziții Publice a efectuat intervenții instituționale, la solicitarea transportatorilor competitori, solicitând autorităților locale refacerea documentației și modificarea acesteia pentru respectarea reglementărilor naționale și comunitare, „însă se pare că pentru multe CJ precedentul nu are niciun fel de efect în fața erorilor ce se țin lanț. Întocmirea programelor de transport nu a ținut cont de un principiu unitar valabil, testat în întreaga lume, cel al rentabilității, dreptului exclusiv sau al compensării serviciului în anumite situații, iar acest lucru, coroborat multitudinii de obligații asumate de către transportatorii privați fără niciun angajament contractual serios din partea autorităților locale, a condus la ceea ce era de așteptat: o lipsă de oferte pentru o mulțime de loturi scoase la licitație.“ De aceea FORT lansează un ultim apel către decidenții politici de la nivel central și local să oprească acest dezastru până când nu este prea târziu și solicită public premierului Nicolae Ciucă intervenția urgentă și dialog constructiv pe acest subiect. „Este absolut obligatoriu ca aceasta mascaradă, a atribuirii prin licitație publică a grupelor de trasee în transportul regulat județean de pasageri, să înceteze până când România o să fie pregătită legislativ și administrativ să evolueze în materia acestui serviciu de utilitate publică.“

Articole similare

Ad