Noua lege a transporturilor, in forma OUG nr. 27, publicata in MO in 31 august 2011, prevede in 28 de articole ca nu mai putin de 45 de reglementari sa fie stabilite prin norme. Practic, legea in sine contine extrem de putine reglementari si singurele concrete sunt cele ce vizeaza implementarea celor trei regulamente europene, precum si cele referitoare la atributiile MTI.
OUG 27/2011 vizeaza atat transportul international, cat si pe cel national de marfuri si de persoane. Dar daca cel international este reglementat prin regulamentele europene 1072 si 1073/2009, despre cel national ordonanta 27 precizeaza ca va fi reglementat prin norme. In nota de fundamentare a proiectului devenit act normativ se sustine ca se urmareste asigurarea stabilitatii mediului de afaceri pe piata nationala a transportului rutier. Dar, prin faptul ca principalele reglementari urmeaza a fi stabilite prin „norme de aplicare“, aceasta stabilitate este compromisa, asa cum se arata si intr-o scrisoare deschisa adresata de COTAR ministrului transporturilor. „Este arhicunoscut faptul ca, de circa 20 de ani, reglementarea transportului rutier prin norme de aplicare a constituit principalul factor destabilizator in piata transporturilor din Romania, sediul promovarii unor astfel de reglementari constituind permanent o tabara de negocieri pentru unele grupuri de interese. Situatia actuala in care se gaseste transportul rutier national este o consecinta directa a acestui fapt. Se cunoaste faptul ca instabilitatea politica nu asigura nici pe departe stabilitate legislativa, mai ales atunci cand legislatia se realizeaza prin norme de aplicare. Reglementarea prin norme nu numai ca afecteaza stabilitatea mediului de afaceri, dar este totodata si o masura de ocolire a dezbaterii parlamentare, ambele fiind periculoase si neconstitutionale.“
Special pentru operatorii de transport este bulversant faptul ca transportul regulat de persoane in trafic judetean este stabilit a fi preluat sub coordonarea MTI, in conditiile in care este atribuit prin lege speciala administratiei publice judetene. Si niciuna dintre cele doua institutii nu poate sa dea lamuriri in acest sens. In ultimul an, la nivel local au fost facute demersuri serioase pentru reorganizarea activitatii, in principal pentru infiintarea serviciului de transport intercomunitar. Dar ce se va alege de aceste initiative nu se stie. Totusi, este de asteptat ca MTI sa nu vina cu schimbari radicale, in cazul in care va prelua intr-adevar transportul judetean si local. Pentru ca, de bine de rau, lucrurile au intrat pe un fagas.
Miza insa pe termen mediu este atribuirea de trasee judetene si interjudetene, care ar trebui sa aiba loc in 2013. Si este interesant de vazut cine va avea painea si cutitul la acea ora, respectiv cine va dicta criteriile de punctaj si, de ce nu, interesele cui vor fi protejate. Desigur, pana peste un an de zile se mai pot schimba multe, iar faptul ca ne bazam pe norme permite efectuarea de modificari repetate, care vor putea fi operate cu usurinta. Si in trecut legislatia s-a schimbat de multe ori in prag de licitatie, deci nu ar fi ceva cu totul nou.
Daca lucrurile sunt cat de cat clare la transportul interjudetean, la judetean, in conditiile infiintarii transportului intercomunitar sau metropolitan, nu se stie ce va mai ramane din actualul program de transport, astfel ca „batalia“ se anunta cu atat mai stransa. Din acest motiv, criteriile de atribuire a traseelor ramase trebuie sa fie echilibrate. Operatorilor nu trebuie sa li se mai ceara, in mod indirect, sa isi dea si pielea de pe ei pentru a investi in mijloace de transport (autovehicule de trei si patru stele), dar nici nu trebuie sa se mai permita cu atata lejeritate inlocuirea masinilor cu care s-a licitat, pentru a pune in loc aceleasi vechituri de peste 20 de ani, care si-au implinit de mult varsta de casare.
Pentru a dezbate toate aceste probleme, dar si multe altele, revista Tranzit va organiza in noiembrie o noua conferinta nationala adresata exclusiv transportului de persoane. Toti cei interesati sa participe si/sau sa puna in discutie anumite teme sunt invitati sa ne contacteze la redactie.