Desi lucrurile pareau linistite la MTI referitor la interjudetean, in realitate programul de transport a fost intens disputat pana la final. Pentru ca fusesera introduse curse care le dublau pe altele deja existente sau care concurau traseele judetene.
Atribuirea programului de transport interjudetean a fost confirmata sa mearga mai departe, potrivit calendarului initial, potrivit lui Laszlo Sajtos, directorul general al Directiei Generale Infrastructura si Transport (DGIT) din cadrul MTI. Sajtos s-a aratat insa nemultumit de programul afisat pe site-ul ARR la jumatatea lui ianuarie si a dispus corectarea acestuia. Practic, cursele infiintate abuziv, care se suprapuneau in proportie mare peste altele interjudetene sau peste trasee judetene urmau sa fie eliminate. „Am lasat acum 5 ani un program de transport de la care a fost eliminat criteriul esential ce stipula ca nu se pot introduce curse noi daca acopera peste 50% din altele existente. Au fost «capusate» multe trasee, gen Iasi-Bucuresti cu Iasi-Otopeni. Si sunt vreo 10 trasee nou-introduse cu Otopeni capat de traseu. La fel, pe langa Timisoara-Bistrita s-a infiintat Timisoara-Prundu Bargaului. Toate astea vor fi eliminate“, a aratat Sajtos.
In revizuirea programului de transport s-a impus ca orice traseu interjudetean sa aiba drept capete localitati urbane (orase, municipii), cu statii in orase sau municipii, pentru a nu se suprapune pe transportul judetean. Sunt exceptii de la aceste reguli in cazul comunelor care nu pot fi legate de un oras fara a face un ocol mare, care in final este in dezavantajul calatorilor. Exceptiile de trasee interjudetene de acest tip vor trebui sa respecte insa anumite conditii: nu trebuie facute statii in fiecare comuna, pentru ca ele se adreseaza navetistilor, iar numarul de curse este redus).
Modificarile la program, posibile pana in 20 ianuarie
Laszlo Sajtos s-a mai aratat nemultumit de faptul ca, in forma in care era elaborat programul de transport in 15 ianuarie, figurau trasee inscrise in program pentru care nu se putea vedea in sistem codul de traseu, capacitatea vehiculelor solicitate, lungimea traseului (km) si amplasarea statiilor, ci numai numarul lor. Or asta denota lipsa de transparenta si lasa loc la interpretari. O alta problema identificata la traseele nou-infiintate este aceea ca ele aveau timp de plecare cu 15-20 de minute inaintea altor trasee deja existente. Sau au fost prelungite trasee interjudetene, iar codul de traseu a ramas acelasi ca in vechiul program de transport, fiind astfel avantajati operatorii prin vechimea existenta.
…