Daca operatorii de transport persoane au rasuflat usurati în momentul în care au aflat ca licentele de traseu se vor prelungi dupa primavara anului viitor, pentru dealerii si importatorii de vehicule vestea a venit ca o lovitura grea. Dupa ce vanzarile s-au prabusit de-a dreptul în 2009, iar anul acesta au continuat aceeasi evolutie slaba, furnizorili asteptau licitatia programata în 2011 ca pe o gura de oxigen. Care se pare ca se va amana, desi nu a fost promulgat înca nimic oficial. În timp ce organizatiile puternice, care mai au încasari si din service si comercializare de piese de schimb, mai merg cum mai merg, dealerii mai mici sunt sceptici privind viitorul apropiat.
Decizia autoritatilor de a prelungi licentele de trasee judetene si interjudetene nu este vazuta cu ochi buni de furnizorii de autobuze si autocare de pe piata, care de un an si jumatate încearca sa gaseasca solutii pentru a contracara scaderea puternica a vanzarilor.
Unii au fost luati prin surprindere, pentru altii era însa previzibil. Cert este ca pentru toti va fi greu.
„Prelungirea valabilitatii licentelor era previzibila, tinand cont de climatul economic actual. Firmele de transport au facut investitii mari în 2008, care înca nu s-au amortizat, contractele de leasing semnate la momentul respectiv avand durata de pana la cinci ani. Presupunand ca licitatiile de alocare a traseelor ar avea loc în 2011, consideram ca o foarte mare parte a carausilor nu ar reusi sa obtina finantare atat din cauza gradului mare de îndatorare existent, cat si a blocajului de pe piata financiara. Din experienta anilor 2009 si 2010, acceptul de finantare din partea firmelor de leasing se obtine foarte greu, iar în cazul unor operatori economici, chiar deloc“, a explicat Magda Pesu, director de vanzari si marketing Anadolu Automobil Rom, importator Isuzu în Romania. „Daca se va amana atribuirea traseelor, activitatea companiei va fi evident afectata, pentru ca în rare cazuri transportatorii fac investitii pentru reînnoirea parcului fara a fi constransi de legislatie.“
„Prelungirea licentelor ca «masura de criza» este devastatoare si încearca sa îndulceasca restantele Guvernului fata de transportatori privind biletele subventionate. Este un cerc vicios: Guvernul nu are bani sa achite aceste restante, în consecinta, operatorii nu au bani sa achizitioneze masini noi. Sa nu uitam ca suferinta importatorilor este una financiara, dar cea a calatorului este una mai grava, adica siguranta în trafic. Parcul de autovehicule din Romania este în continuare învechit, cu un grad mare de risc“, a precizat si Szatmari Szabolcs, director Merch Auto, importator Yutong.
„O sa fie dificil daca nu se va mai organiza licitatie, dar suntem o organizatie mare la nivel international, oferim servicii complementare si un portofoliu larg de produse, astfel ca vom reusi sa ne mentinem pozitia pe piata. Reteaua de service este esentiala în relatia pe termen lung cu clientii, iar la acest capitol stam foarte bine“, a declarat Claudia Carbonnel, director general Irisbus Iveco Romania. Ea a adaugat ca exista o strategie pentru piata romaneasca în vederea încurajarii vanzarilor, dar momentan nu doreste sa o comunice. „Cert este ca vom fi mai putin afectati decat alti competitori de amanarea licitatiei.“
Multi operatori ar putea iesi de pe piata
Decizia de amanare a licitatiilor de trasee va avea impact nu doar asupra furnizorilor, ci si a operatorilor, este de parere Florin Tudor, director de vanzari autobuze/autocare în cadrul MHS Truck&Bus, importator MAN, Neoplan si Otokar în Romania. Astfel, desi probabil ca multi carausi vor rasufla usurati, cei mai avizati vor ramane cu garda sus si vor continua achizitiile de autobuze conform cu cererile legislative în vigoare. „Varianta licitatiei în 2014 poate însemna sfarsitul multor transportatori, coplesiti de importanta impactului licitatiilor amanate.“
Directorul MHS Truck&Bus a atras atentia si asupra efectului negativ al încasarilor TVA/impozitelor pe profit la bugetul statului în momentul tranzactiilor comerciale, nu cand se face plata. În plus, „cadenta stabila a licitatiilor a fost unul dintre factorii determinanti în scoaterea la suprafata a veniturilor din industria de transport. Practic, orice caraus a dorit sa raporteze cifre de afaceri si venituri consistente, pentru a putea obtine finantarea achizitiilor o data la 2-3 ani. În lipsa acestei motivatii este usor de imaginat care va fi tendinta. Daca licitatiile se vor amana totusi, ne vom ajusta proiectiile de vanzari pe segmentul respectiv. Ne asteptam însa la comenzi, indiferent daca acestea vin pe rand sau grupate.“
Se doreste o lege clara
Este clar ca toti furnizorii de vehicule de pe piata vor fi afectati, pentru ca nu se poate «trai» cu vanzari la fiecare trei sau cinci ani. „Previziunile pentru 2010 sunt rezervate, iar rezultatele vanzarilor nu vor mai arata la fel de bine ca în anii trecuti nici pentru noi“, a explicat Deniz Kuluhan, director de vanzari EvoBus Romania, „deoarece am terminat contractul pentru RATB. Nu trebuie omise însa cele 30 de unitati semnate deja pentru Timisoara, care urmeaza sa fie livrate în cursul acestui an (primele vor veni în septembrie). Întotdeauna luam în calcul cea mai buna si cea mai rea posibilitate, iar acum, daca se amana licitatiile de trasee judetene si interjudetene, clientii vor mai astepta cu achizitiile de autobuze interurbane. Nici piata de autocare nu va creste prea mult, pentru ca nici acest segment nu merge prea bine, iar circulatia oamenilor a scazut. Astfel, estimam o îmbunatatire abia din 2012 pentru ambele domenii. Între timp, am luat masuri de reducere a cheltuielilor. Sunt însa anumite segmente unde nu se poate face rabat, cum ar fi partea de after-sales, unde trebuie sa respectam un anumit standard al serviciilor. Avem contractul de service cu RATB, la care se adauga si altele cu operatori de transport privati din toata tara. În prezent, cele mai mari asteptari vin din partea transportului urban: orasele ar trebui sa continue investitia în mobilitate, atat din cauza reglementarilor europene, cat si din perspectiva reducerii costurilor de exploatare. În plus, sunt si efecte politice locale pozitive atunci cand se cumpara autobuze noi. Cu toate acestea, la ora actuala nu au mai fost anuntate licitatii.“
Transportul de persoane prin curse regulate ar trebui liberalizat, este de parere directorul EvoBus, astfel încat orice operator sa poata intra pe piata. În acelasi timp însa, controalele ar trebui sa fie mult mai stricte. În acest mod, calitatea serviciului ar fi mult mai ridicata, iar transportatorii ar fi încurajati sa îsi cumpere masini noi. Cererea cea mai importanta adresata autoritatilor este ca legea sa fie clara atat pentru operatori, cat si pentru vanzatori si, desigur, sa se gaseasca variante pentrua se misca piata.
Chiar daca vanzarile nu vor fi atat de mari, EvoBus se bazeaza pe trei elemente majore în elaborarea ofertelor: conditii atractive de finantare acordate de Mercedes-Benz Financial Leasing, pachete speciale de service pregatite împreuna cu OmniPlus, cu full-service si alte avantaje la partea de revizii si garantie, precum si posibilitatea de a gandi o afacere combinata, cu implicarea diviziei de second-hand a grupului.
„Piata de second-hand nu este la un nivel foarte ridicat în Romania si de regula urmeaza aceeasi dinamica din vanzarile de autobuze noi: cade un segment, cade si celalalt. De la înfiintarea diviziei dedicate pentru vehicule rulate în cadrul EvoBus Romania si pana în prezent au fost livrate 10 unitati, folosind reteaua internationala“.
Mai „subtire“ cu stocurile
Daca înainte de atribuirea din 2008 cei care si-au facut stocuri de vehicule au mizat pe o carte castigatoare, incertitudinea de acum i-a determinat pe multi furnizori sa fie prudenti. „Lucram constant cu stocuri rezonabile si timpul de raspuns este foarte scurt pentru livrare. Avantajul este ca EvoBus dispune de o retea europeana, cu stocuri în toate tarile. Constant, si în Romania avem pe stoc între cinci si sapte autobuze“, a declarat Deniz Kuluhan.
În ipoteza ca licitatiile ar avea loc în 2011, cu siguranta nu se vor mai atinge aceleasi volume de vanzari ca în 2008, astfel ca si stocurile fabricii sunt pregatite sa acopere un numar mai mic de solicitari, a aratat Magda Pesu. „În prezent avem un stoc redus de autobuze în Romania. Abordarea e diferita, deoarece nu consideram ca sunt sanse reale ca licitatiile sa aiba loc anul viitor, iar puterea de cumparare a scazut dramatic, potentialii clienti modificandu-si radical comportamentul de consum. Nu putem astepta decizia autoritatilor de a publica modificari ale OUG 109, ci pur si simplu vom tine cont de scenariul cel mai plauzibil la acest moment, anume prelungirea licentelor de traseu.“
Merch Auto are doar doua autocare de 37 de locuri pe stoc, din acelasi motiv. În schimb, a fost pregatita – împreuna cu fabrica Yutong – disponibilitatea motoarelor Euro 5. „Am investit în creearea unui parc logistic major, care a ramas însa la stadiul de achizitie a terenului si proiect de constructie, totul fiind amanat din cauza crizei“, a aratat Szatmari Szabolcs.
Politica MHS Truck&Bus este de a nu avea stocuri mari. Compania este însa pregatita cu un portofoliu generos de produse si cateva oferte tip pachet, ce includ si servicii post-vanzare. În acelasi timp, cererea de vehicule second-hand este în crestere, apreciaza Florin Tudor. Acesta este de parere ca mediul economic va fi dificil anul viitor, indiferent daca atribuirea de trasee va avea sau nu loc: „va fi aproape la fel de greu pentru vanzatori sa-si multumeasca clientii în cazul licitatiei, pe cat de dificil ar fi sa-si multumeasca angajatorii în cazul în care licitatiile nu se întampla“.
Nici El Car nu a planificat stocuri, avand în schimb doua autobuze Igero Maxi, de 10,5 m lungime, pregatite pentru prezentare si vanzare. „Indiferent de ce se decide, nu intentionez sa schimb strategia de dezvoltare a companiei, atata timp cat scopul nostru a fost acela de a demonstra ca se pot face autobuze romanesti în Romania, contrar vointei celor care hotarasc ce este bine si ce nu pentru noi toti“, a declarat Dorian Igescu, director El Car.
Preturi de criza
Planul Merch Auto de a impulsiona vanzarile consta în reducerea pretului de vanzare cu 25%, la care se adauga întretinere gratuita pe perioada de garantie în ceea ce priveste manopera. În acelasi timp, cumparatorilor celor doua autocare din stocul actual li se ofera posibilitatea de a vizita fabrica Yutong pe cheltuiala importatorului. „Este o experienta unica, fiind cea mai mare fabrica din lume“, a completat Szabolcs. „Piata este însa mai slaba decat ne asteptam. Clientii care au dorit sa cumpere autocare noi în 2010 s-au razgandit fara exceptie pe motiv de instabilitate financiara si legislativa. Vehiculele midi, de 33-37 de locuri, ar fi totusi cele mai indicate în aceasta perioada. Este îngrijorator însa ca cererea de second-hand creste, inclusiv în cazul regiilor locale publice de transport. Parca toti legiuitorii ignora faptul ca avem un parc cu risc în trafic si ca recomandarile UE sunt de reînnoire a flotelor.“
Directorul Anadolu Automobil Rom explica cresterea vanzarilor de autobuze second-hand prin mentinerea redusa a taxei de poluare pentru vehiculele vechi, în timp ce importatorii sunt obligati sa comercializeze numai autobuze Euro 5.
„Autoritatile privesc cum Romania se umple de la luna la luna de vechituri care pun în pericol siguranta pasagerilor si a participantilor la trafic, alterand, în acelasi timp, calitatea aerului.“ Importatorul Isuzu propune clientilor modelele noi Citimark si Novobus, comercializate, desigur, la preturi „de criza“.