Luna trecuta a avut loc la Shanghai a zecea editie a targului de autobuze si autocare Busworld Asia, care a reunit peste 200 de producatori de vehicule sau componente auto, in scadere insa fata de 2009. Dupa un 2006 in care au inceput sa exporte masiv si un 2008 in care au livrat enorm pe piata interna, in perspectiva Jocurilor Olimpice de la Beijing, producatorii chinezi de autobuze/autocare au inregistrat in ultimul timp scaderi ale vanzarilor, in ciuda faptului ca economia tarii isi continua cresterea, avand, dupa primul trimestru, un plus de 11,9% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Aceasta este una dintre explicatiile absentei de la targ a unuia dintre cei mai redutabili actori de pe piata, King Long, dar si a unor nume mai bine cunoscute la noi, ca Golden Dragon sau Anhui Ankai.
Ceea ce a permis Yutong, producatorul chinez numarul unu, sa obtina un numar foarte mare de premii, inclusiv pe cel de Producatorul de Autocare al Anului, in competitia Asian Coach Week. Am mai remarcat la editia din acest an, fara sa fie insa o noutate, preocuparea pentru cercetare si dezvoltare de propulsii alternative, domeniu in care chinezii nu sunt cu nimic mai prejos decat europenii, in timp ce la motorizare, sisteme de siguranta, design, finisaje sau materiale mai au pana sa-i ajunga din urma.
Conform declaratiilor unuia dintre interlocutorii nostri, in China se vand anual circa 200.000 de autobuze si autocare produse pe piata locala sau, rareori, asamblate acolo folosind kituri importate. Asta si pentru ca legea impune inlocuirea periodica a unei parti din flota, astfel incat autobuzele sa nu depaseasca 8-10 ani de utilizare.
Avand in vedere faptul ca cel mai mare producator chinez are o capacitate de circa 60.000 de unitati/an, iar urmatorii 2-3, de pana la 20.000, ne dam seama ca pe aceasta piata este loc pentru toata lumea. Insa putine companii se mai multumesc cu vanzarile din China, ajungand sa exporte pana la 30% din total, in special in Asia de sud-est, America de Sud, Africa si Orientul Mijlociu. Unele nu viseaza inca la Europa, America de Nord sau Japonia, dar altele au obtinut deja omologari sau sunt in curs de a le obtine.
Si, fireste, pentru aceste piete vehiculele sunt echipate cu motoare mai putin poluante, provenite de la cei mai mari producatori din lume, cu precadere Cummins. Iar transmisia, directia, sistemul de franare sau de suspensie sunt si ele, in multe cazuri, furnizate de companii de top.
Astfel, pentru autobuzele livrate in Europa, Yutong foloseste motoare Cummins Euro 3 in Rusia sau Euro 5 in statele in care acest standard este deja obligatoriu, transmisie ZF sau Allison, sistem de franare si suspensii Wabco. Young Man utilizeaza, in functie de cerintele clientului, atat componente produse in China, cat si de la marii furnizori mondiali, si, asa cum remarca reprezentantii firmei, diferenta de pret dintre un motor autohton, de exemplu, si unul de import, este de circa 100.000 RMB (un euro este echivalent cu circa 10 RMB). Huanghai foloseste atat motoare chinezesti, cat si Cummins si Iveco, iar Higer apeleaza la Cummins si DAF, dar si la propulsoare japoneze sau chinezesti.
In China este inca in vigoare standardul de poluare Euro 3, dar unele dintre metropole, in frunte cu Beijing, au trecut la Euro 4. Mai mult decat atat, Statul continua sa sprijine achizitia de vehicule cu propulsie alternativa prin acordarea de fonduri, fiecaruia dintre cele mai importante 11 orase ale tarii, pentru a cumpara cate 1.000 de astfel de autobuze.
Parteneriatele permit progrese rapide
Asa cum au remarcat si organizatorii targului, in cei 10 ani care au trecut de la prima editie Busworld Asia, producatorii chinezi au facut progrese foarte mari si se apropie de europeni din punct de vedere al sigurantei, confortului sau emisiilor poluante. De la vehiculele depasite etalate in 2001 pana la cele de astazi diferenta este uriasa, remarcabil in acest sens fiind autocarul rezultat din colaborarea Scania-Higer (care furnizeaza sasiul, respectiv caroseria), lansat anul trecut, care este similar modelelor europene, dar la un pret mult mai avantajos. Iar lista exemplelor de colaborari intre chinezi si europeni (si nu numai) poate continua, asa cum continua si discutiile si negocierile pentru gasirea de noi parteneri.
In 2006, Huanghai Bus a adoptat tehnologia MAN (axe, motor, sasiu s.a.), dar numai pentru autobuze, si in 2007 a reformat tehnologia Iveco. Compania mai cauta totusi un partener european care sa-i faciliteze intrarea pe aceasta piata.
Hunan CSR Times Electric Vehicle are colaborari cu alti producatori chinezi carora le furnizeaza sisteme si componente si intentioneaza sa incheie parteneriate si cu firme europene. Yutong a avut un joint-venture cu MAN pana in 2006, dar in prezent lucreaza pe cont propriu, avand insa colaborari cu firme straine pentru design si pentru furnizarea de componente. Young Man a inceput in 1999 o colaborare cu Neoplan, pentru autocare de lux, importand tehnologia, designul si procesele de productie si asamblare ale companiei si beneficiind de forta de munca pregatita in Germania. Iar Zhongtong colaboreaza cu Bova, realizand anual impreuna 10.000 de autocare de lux.
Niciun stand fara un autobuz hibrid
Capacitatea fabricii Higer este de 18.000 de sasiuri si autobuze/autocare complete pe an, din care aproape 80% merg pe piata locala si restul in Orientul Mijlociu, Africa, America de Sud si Australia.
Compania produce si autobuze hibrid, cu 170.000 RMB mai scumpe decat cele diesel, asa cum declara reprezentantii sai, si a dezvoltat deja un vehicul cu motor electric, dar il va comercializa din august, in prezent fiind in teste pentru obtinerea certificarii.
Huanghai are doua fabrici de autobuze si autocare cu o capacitate totala de 12.000 de unitati/an, din care cele mai multe sunt autobuze urbane, la care se adauga 2.000 de sasiuri de autobuz in peste 200 de modele, cu lungimi de la 6,6 la 18 m.
Asa cum declara reprezentantii firmei, 2009 nu a fost un an la fel de bun ca cei dinainte, fiind produse circa 7.000 de vehicule.
90% din capacitatea totala se indreapta spre piata interna, iar restul spre toate zonele din lume, cu exceptia SUA, Europei de Vest – unde in prezent sunt in derulare procedurile de obtinere a omologarii – Japoniei si Coreei de Sud.
Firma produce, de anul trecut, si autobuze electrice sau hibrid, si a vandut deja cateva sute de unitati, diferenta de pret dintre acestea si modelele diesel fiind de circa 50%.
Centrul de productie Young Man are o capacitate de 5.000 de unitati/an, iar in 2010 va fi finalizata o investitie care va permite dublarea acesteia. In 2009 au iesit pe poarta fabricii aproximativ 4.000 de autobuze si autocare. Circa 80% din productie se vinde pe piata locala, iar restul in Africa, Orientul Mijlociu, Asia de sud-est. In Europa, pietele principale – chiar daca asta nu inseamna un numar mare de unitati livrate – sunt Germania si Romania, iar omologare exista pentru autobuzele urbane de 12 si 18 m. Compania ar vrea sa fie mai activa in Europa, dar omologarea costa foarte mult si obtinerea ei poate sa nu fie rentabila daca vanzarile nu sunt suficient de mari.
Young Man a expus la stand, alaturi de un autocar supraetajat, un autobuz hibrid, model din care a vandut deja circa 100 de unitati pentru Beijing.
Yutong are un centru de productie cu sapte linii si o capacitate de 150 de vehicule/zi, iar anul trecut a fabricat peste 35.000 de autobuze si autocare. Piata locala absoarbe peste 85% dintre acestea, iar exportul, inceput in 2003, are ca principale destinatii America de Sud, Africa, Asia de sud-est si Orientul Mijlociu, unde au fost livrate pana acum peste 10.000 de autobuze si autocare. In Europa, Yutong vinde mai ales in Rusia, dar este interesat sa-si extinda treptat reteaua de vanzari si service, iar omologare are deja pentru autocarele ZK6119HA si ZK6129H, asa cum declara Guangmin Zhang, director pentru Europa si America de Nord.
Compania investeste cel putin 3% din cifra de afaceri in cercetare si dezvoltare, iar in prezent prioritatea sa este dezvoltarea unui autobuz electric.
La Busworld au fost expuse un autobuz scolar de 6.645 mm lungime si 31+1+1 locuri (singurul vehicul Yutong de la stand cu suspensie pe arcuri), un autobuz de 12 m, cu maximum 61 de locuri, din care 27+1 pe scaune, un autobuz hibrid de 18 m, cu 66+1 locuri, un autocar de 10.010 mm lungime si 33+1 locuri, un autocar de 12 m si 23+1+1 locuri, un autocar supraetajat de 13.670 mm, cu 59+5+1 locuri, si un autobuz de 12,5 m si 98+2+1 locuri.
Vehiculele Yutong expuse au toate sistem de franare Wabco cu ABS (unele si cu ASR) sau EBS si frane pe discuri (cu exceptia autobuzului scolar ZK6660DXA9, care are doar frane pe tamburi, si a modelului ZK6100EGAA, care are discuri pe fata si tamburi pe spate), si tot de la Wabco provine si suspensia pneumatica ECAS, din dotarea unora dintre modele. Cutia de viteze este ZF sau Allison, iar directia si retarderul hidraulic din dotarea autocarelor sunt si ele furnizate de ZF.
Autocarele dispun de numeroase sisteme de monitorizare, inclusiv a presiunii din pneuri, de dispozitive anticoliziune fata/ spate, sisteme de iluminare pe timp de noapte cu infrarosii s.a.
Propulsie alternativa pe toate gusturile
Bonluck Bus este prezent pe piata de 37 de ani si produce circa 100 de tipuri de autobuze, autocare sau autorulote, grupate in 12 serii, de la 8 la 12,7 m lungime, inclusiv modele hibride, electrice, pe gaz natural comprimat sau cu baterii pe zinc si aer. Compania a inceput sa exporte in 2005, cand a livrat motorulote in Australia si CKD-uri in Vietnam, iar in 2006 a vandut in Malaiezia primele 50 de autobuze urbane. De atunci, exporturile s-au indreptat si spre Africa, Orientul Mijlociu, Noua Zeelanda, Australia si chiar SUA. La Busworld 2010, Bonluck a lansat autocarul JXK6145 de 14.450 mm si 58+1 locuri, cu toaleta montata in spate, alaturi de care a prezentat modelele JXK6110, de 11.200 mm, cu 41+1 locuri, si JXK6840, de 8.350 mm, cu 61+1 locuri si interior Luxury. Cele trei vehicule au motor Cummins, transmisie si retarder Allison, suspensii pe perne de aer ZF cu sistem de control ECAS si sistem de franare cu ABS Wabco.
Hunan CSR Times Electric Vehicle are o capacitate de productie de 5.000 de autobuze/autocare si kituri pe an, pe care le vinde doar in China, „o piata suficienta deocamdata pentru noi“, asa cum declara Shen Yuxiang, directorul general al firmei.
La stand a fost expus un autobuz hibrid in serie, de 11.490 mm, cu 70 de locuri, din care 24-41 pe scaune, si motor de 158 kW, varianta produsa din 2009, din care nu au fost insa vandute foarte multe unitati, deoarece este mai scumpa cu 50% decat hibridul in paralel – care i s-a alaturat la Busworld in versiunea de 10.490 mm, cu 67 de locuri, din care 24-34 pe scaune – si din care au fost livrate in trei ani de prezenta pe piata 300-400 de unitati. La stand a fost expus si un autobuz pe baterie electrica, de 11.980 mm, cu 42+1 locuri si motor de 100 sau 150 kW. CSR a inceput sa lucreze la realizarea de modele pe baterie electrica in 2001, cand insa oferea doar componente, iar de 3-4 ani produce propriile vehicule. Daca este vorba de modele standard, care nu necesita modificari de design, productia oricareia dintre variantele de la stand dureaza doua luni.
Compania ofera si modele diesel – mai ieftine cu 50% decat cele hibrid in paralel – dar mult mai putine. Motoarele provin de cele mai multe ori de pe piata chineza, iar sasiurile sunt produse de CRS sau cumparate de la alti furnizori.