MAN a inaugurat luna trecuta, la München Bus Forum, un centru de expunere a celor mai moderne autobuze si autocare MAN si Neoplan, dar si a catorva modele care au facut istorie, mai ales ca anul acesta producatorul german aniverseaza 75 de ani de la infiintarea marcii Neoplan. Cu aceasta ocazie, MAN a anuntat lansarea noului Neoplan Skyliner la IAA Hanovra si intrarea in functiune a unui MAN Lion’s City Hybrid in München, chiar din aceasta luna. Dupa un an in care divizia Bus a contribuit cu 40 de milioane de euro la profitul operational MAN pe 2009, semnele pietei arata o scadere mai accentuata a pietei de autobuze in Europa, decat in 2009.
In ciuda crizei financiare, divizia de autobuze a MAN a mers destul de bine anul trecut: s-au vandut 6.232 de unitati in 2009 fata de 7.227 in 2008, o scadere de numai 14%.
Cu toate scaderile la nivelul vanzarilor si comenzilor inregistrate, profitul operational pe divizia Bus s-a dublat, de la 19,4 milioane de euro la 40,1, datorita restructurarii diviziei si stabilitatii cererilor de pe segmentul autobuzelor urbane. Potrivit conducerii MAN, piata autobuzelor de peste 8 t din Europa a scazut cu 11% in 2009, de la 35.000 de unitati vandute in 2008 la 31.000. Iar prognoza pentru 2010 este de continuare a scaderii pana la maximum 27.000 de unitati.
MAN este al treilea producator european de autobuze si autocare mai grele de 8 t, cu o cota de piata de 14,8% in 2009 (din care 13,1% realizata de MAN si 1,7% de Neoplan), dupa Mercedes-Benz si Irisbus. Oficialii MAN indica o crestere a propriei cote de piata cu 1,8%, in timp ce Mercedes-Benz si Irisbus au stagnat, in 2009, la 23,5%, respectiv 17,2%, cat aveau si in 2008. Comenzile pentru divizia de autobuze au scazut cu 404 milioane de euro (-28%), ajungand la un miliard de euro.
Daca ne referim doar la piata de autocare premium de peste 8 t, scaderea este de 27% in toata Europa, de la 1.196 unitati (in 2008) la 877 (2009). Aici, Neoplan detine o cota de piata de 24,7%, in scadere de la 30,8% cat avea in 2008, fiind devansat de Mercedes-Benz, a carui cota de piata a crescut de la 39,2% (in 2008) la 42,3% (2009). Pe locurile trei si patru se claseaza Mercedes-Benz, cu 12,9%, si Irisbus, cu 8,8%, in crestere spectaculoasa de la 2,4%, cat avea in 2008.
2010 a inceput cu o comanda consistenta pentru MAN: Deutsche Bahn a comandat 600 de autobuze, valoarea comenzii depasind 150 de milioane de euro. Cel mai mare operator de transport din Germania a comandat 250 de autocare si autobuze urbane si interurbane pentru 2010, iar DB Stadtverkehr a dorit o suplimentare cu 350 de vehicule in 2011 si 2012. Acordul vizeaza autobuzele urbane si interurbane MAN Lion’s City si MAN Lion’s City G (articulate), dar si diferite versiuni ale MAN Lion’s Regio pentru transport interurban, respectiv autocare MAN.
Printre cele mai mari contracte cu care MAN se mandreste se numara comanda de 400 de autobuze urbane si interurbane catre compania de transport public din Abu Dhabi, din care 250 au fost livrate in 2009, si cele 110 autobuze interurbane MAN Lion’s Explorer pentru Africa de Sud, care cumpara masiv de la toti producatorii pentru a se pregati cat mai bine pentru campionatul mondial de fotbal din acest an. 66 din autobuzele care vor transporta fanii catre stadioanele sud-africane au fost deja livrate in 2009. Cate o suta de autobuze se vor produce anul acesta si pentru EGO Ankara, respectiv ETM Madrid.
Autobuze urbane eficiente si prietenoase cu mediul
Cu ocazia aniversarii celor 75 de ani Neoplan, MAN Nutzfahrzeuge si-a prezentat gama actuala de autobuze urbane, conceptele de propulsie, orientate catre eficienta in transport, de la autobuzele cu podea coborata de 12 m lungime, respectiv 13,7 m in cazul Lion’s City C, la vehicule de mare capacitate cu o lungime de 18,75 m pentru versiunile urbane si interurbane. Datorita tehnologiei MAN Pure Diesel, autobuzele se conformeaza standardelor EEV fara utilizarea aditivilor, ceea ce le ofera o pozitie unica pe piata.
Printre punctele de atractie ale MAN Bus Days s-a numarat si MAN Lion’s City Hybrid, primele vehicule de acest fel urmand sa intre in functiune in cateva orase importante din Europa in cursul acestui an (mai intai München, apoi Barcelona).
Caracteristica pentru autobuzul hibrid este dispunerea sistemului de depozitare a energiei pe partea din fata a caroseriei, datorita aerodinamicii favorabile si distributiei greutatii.
Autobuzele conventionale transforma energia kinetica in caldura, in timp ce Lion’s City Hybrid inmagazineaza energia de franare pentru a accelera cand autobuzul porneste din nou.
In functie de sarcina capacitorilor, numarul pasagerilor si relief, autobuzul poate parcurge cateva sute de metri functionand in modul electric. Astfel, pasagerii beneficiaza de un nivel al zgomotului foarte redus la rulare si de emisii zero la plecarea din statiile de imbarcare. Pe baza testelor de peste 35.000 km efectuati pana acum in Nürnberg si alte orase europene, oficialii MAN sustin ca modelul hibrid ofera economii de carburant de 30%, plus o reducere substantiala a emisiilor fata de motoarele conventionale. MAN Lion’s City Hybrid va fi lansat oficial la IAA Hanovra in septembrie.
Noi cutii de viteza pentru cresterea eficientei
Din a doua jumatate a lui 2009, noi versiuni de cutii de viteza si programe moderne de schimbare a treptelor pentru cresterea eficientei sunt disponibile pentru autobuzele urbane. Noua cutie de viteza ZF EcoLife este montata standard pe autobuzele MAN, impreuna cu un software de schimbare a treptelor – TopoDyn. Aceasta generatie de cutii beneficiaza de un cuplu mai mare si o durata de folosinta mai lunga. Economiile de combustibil pot ajunge pana la 5% gratie TopoDyn, care selecteaza treapta de viteza potrivita in functie de conditiile de relief.
In plus, a cincea generatie a cutiilor de viteza Voith DIWA.5 este disponibila pe versiunile aflate in test, oferind, pe langa sistemul de control electronic al transmisiei, distributia mecanica-hidraulica si un al doilea Retarder.
Si Voith DIWA.5 beneficiaza de un program de schimbare a treptelor de viteza in functie de relief – SensoTop – ducand la economii de carburant datorita schimbarii treptelor la un cuplu optim. Sistemul Voith se distinge de alte sisteme prin utilizarea unui altimetru, care detecteaza formele de relief si astfel este realizat un calcul concret al punctelor optime de schimbare a treptei de viteza.
Skyliner vine la IAA Hanovra
Pentru 2010, producatorul german se focuseaza pe lansarea, la IAA Hanovra, a noului Skyliner si a MAN Lion’s City Hybrid, promovand eficienta printr-un management strict al costurilor in domeniului transportului rutier de persoane.
Skyliner va scrie un nou capitol in istoria de 40 de ani a autocarelor double-deck. Liniile drepte si ferestrele curbate spre acoperis sunt marci inconfundable ale familiei Neoplan. Noile materiale si tehnologia moderna au facut caroseria si mai stabila, fara dezavantaje in ceea ce priveste masa vehiculului. Noul Skyliner de 13,99 m lungime va avea o capacitate mai mare de transport si un compartiment pentru bagaje mai incapator decat modelul precedent. Sistemul de aer conditionat a fost regandit, fiind adaptat mai bine pentru un double-decker. Pe puntea superioara, accesul aerului este cu 25% mai mare, in timp ce doua evaporatoare si un aparat de aer conditionat montat in spate asigura conditiile perfecte de calatorie, temperatura fiind setata separat pentru cele doua niveluri.
Skyliner este echipat cu suspensii MAN moderne, modificate corespunzator pentru utilizarea pentru double-deckere. Este pentru prima data cand un double-decker este echipat cu suspensie controlata electronic (CDS), care imbunatateste confortul la rulare si creste siguranta. Skyliner este propulsat de un motor MAN D26 de 505 CP, puternic si totusi economic, care se conformeaza standardelor EEV fara aditivi. Iar tractiunea pe axa spate este asigurata de transmisia automata MAN TipMatic, cu care Skyliner este echipat standard.
Noul Skyliner va intra in productia de serie la inceputul lui 2012, de la anul urmand sa fie testat de clienti.
MAN pune accent pe eficienta transportului, care rezulta din tehnologia oferita (ce asigura un consum redus de combustibil, siguranta sporita, fiabilitate prin piesele de origine MAN, confort sporit pentru sofer si pasageri) si din expertiza pusa la dispozitia clientilor de specialistii MAN in finantare, leasing, inchiriere sau service.
Potrivit MAN, din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon, transportul cu autocarul este cel mai eficient, cu numai 15 g/pasager-km (fata de circa 100 g/pasager-km, cat emite avionul).
„75 de ani de idei in miscare”
Istoria Neoplan a inceput in 1935, cand Gottlob Auwärter jr. a pus bazele companiei, renumita pentru inovatiile in domeniul autovehiculelor de transport persoane.
Lansarea primului autobuz monococ, in 1953, a reprezentat debutul povestii de succes Neoplan, care, de atunci, a devenit sinonim cu un design remarcabil al autobuzelor. Inventator al autocarului double-decker, Neoplan a introdus pentru prima oara si autobuzele urbane cu podeaua coborata sau pe cele de pana la 15 m lungime. O serie de idei unice fac Neoplan un etalon pentru inovatie tehnologica, confort si design.
Cu modelul „Hamburg“, Neoplan a revolutionat segmentul de autocare turistice in 1961, datorita designului individual cu linii clare, drepte si geamuri laterale mari si curbate, care se extind in sus catre acoperis. Geamurile inclinate au reprezentat o premiera.
Acest autocar modern, disponibil in mai multe versiuni diferite, este responsabil pentru cresterea numarului de comenzi si dezvoltarea rapida a companiei. In 1967, cu Neoplan Skyliner este inaugurat un segment de autocare prin dispunerea pe doua niveluri, asadar spatiul pentru pasageri este marit si, la fel, confortul. In 1971, Neoplan surprinde publicul cu primul autocar high-decker, iar entuziasmul clientilor fata de Cityliner a dus la aparitia pe sosele a multor imitatii. Astazi Cityliner reprezinta unul dintre cele mai de succes autocare, pana acum fiind produse circa 7.000 de unitati. In 1988, Neoplan surprinde din nou industria prin introducerea fibrei de carbon odata cu Metroliner, reprezentand prima caroserie realizata dintr-o singura bucata din fibre compozite.
La IAA 1996, Neoplan a prezentat o bijuterie futuristica, Starliner, care, in pragul unui nou mileniu, a inaugurat trecerea catre o noua era a autocarelor de lux, cu un nou design, concept de siguranta si un interior exceptional.
Succesul brandului Neoplan nu poate fi separat de contributia clientilor, fiind prima optiune a celor cu cerinte speciale. Astfel, regele Arabiei Saudite a dorit ca Neoplan sa-i construiasca un autobuz cu ferestre tip pagoda, un tron si robinete aurite. Si Michael Jackson si-a achizitionat un autocar de la Neoplan, cu covoare de calitate superioara, piele, lemn lacuit si un monitor imens cu ecran plan la etaj, banchete de piele, baie si bucatarie. Iar Ray A. Croc, fondatorul lantului McDonald’s, a facut turul Europei intr-un Neoplan exlusivist, in cautare de parteneri de afaceri.
In 2001, MAN Nutzfahrzeuge a preluat Gottlob Auwärter GmbH & Co. KG. Prin fuziune, marca Neoplan este integrata in grupul MAN ca brand premium. Fiabilitatea si economia motoarelor MAN au completat puterea de inovatie a Neoplan, in 2003 fiind lansate autocarele Tourliner si Centroliner GL de 18,75 m, urmate in 2004 de Starliner, cu un design extrem de modern.
In 2006, noul Cityliner a fost primul autobuz care a castigat premiul international pentru design „Red Dot”.