Desi reprezentantii Ministerului Transporturilor au declarat, in nenumarate randuri, ca programul national interjudetean de transport va fi atribuit din nou in 2011, acum se analizeaza varianta pregatirii unei ordonante de urgenta care sa modifice OUG 109/2005, astfel incat licentele de traseu valabile pe trei ani sa fie prelungite pana in 2013. Aceasta ar fi o prima schimbare importanta in asteptarea elaborarii proiectului de modificare a legii transporturilor, care este inca in discutii si care nu se preconizeaza sa se finalizeze asa de repede. Potrivit lui Sorin Sirbu, directorul Directiei Generale Infrastructura si Transport Rutier (DGITR) din Ministerul Transporturilor (MT), aceasta ordonanta este menita sa uniformizeze perioadele de valabilitate ale licentelor de transport existente. In plus, negocierile dintre MT si MAI continua, in vedere armonizarii prevederilor in vigoare pentru transport judetean si interjudetean.
Potrivit directorului DGITR, ideal ar fi ca si la judetean si la interjudetean sa fie adoptate aceleasi conditii, mai ales ca si carausilor le-ar fi mult mai simplu, dovada numeroasele confuzii facute la atribuirea programului de transport din 2008.
O alta propunere facuta de MT este ca activitatea de control sa ramana, ca si pana acum, sub umbrela Autoritatii Rutiere Romane (ARR) si sa nu treaca la nivel local, asa cum s-a propus in proiectul de modificare a legii 92/2007 de catre reprezentantii Ministerului Administratiei si Internelor (MAI). Principalul argument este lipsa organismelor de control ale autoritatilor locale in teritoriu. Oricum, nici controalele facute pana acum de ARR nu au fost salutate cu prea mult entuziasm de operatori, mai ales ca principala problema, pirateria, nu a fost rezolvata. Este adevarat ca reprezentantii ARR reclama faptul ca multi dintre cei care transporta calatori „la negru“ nu intra sub jurisdictia lor, dar, chiar si asa, colaborarea cu Politia Rutiera in vederea sanctionarii piratilor lasa de dorit. Mai ales ca ultima luna a aratat ca, daca se doreste, controlul poate fi eficient, dovada amenzile considerabile aplicate de politie luna trecuta la un control la care au participat si reprezentanti ai presei.
Pentru sustinerea pastrarii controlului, ARR se bucura si de sprijinul operatorilor de transport persoane, care se tem ca „descentralizarea” le-ar putea aduce pierderea curselor respective.
In acelasi timp, se studiaza si legislatia altor state europene, pentru a vedea cum ar fi mai bine sa ne organizam. Dupa elaborarea continutului ordonantei de urgenta privind prelungirea perioadei de valabilitate a licentelor pentru traseele interjudetene, aceasta va putea fi amendata de operatori, pe perioada cat va fi postata la rubrica „dialog social“. Desi nu se poate da un termen de finalizare de pe acum, Sorin Sirbu a precizat ca va fi gata in timp util pentru ca transportatorii sa-si poata face calcule pentru anul viitor – daca se va mai face sau nu atribuire la interjudetean.
Carausii asteapta cu interes si modificarile la legea 92, iar cu cat mai repede vor cadea de comun acord reprezentantii celor doua ministere – MT si MAI – cu atat mai bine. Nu in ultimul rand, sa speram ca ceea ce se va decide de aceasta data va si ramane batut in cuie si nu vom mai avea incertitudinile de la ultima licitatie.