Mentiunile din nota publicata pe site-ul ARR cand s-a anuntat reluarea procedurii de atribuire prin licitatie a traseelor interjudetene au fost puse in practica. Iar proiectul de ordin al ministrului transporturilor pentru modificarea si completarea ordinului 980/2011 pentru aprobarea normelor metodologice ale OG 27/2011 include mai multe prevederi importante pentru transportul de persoane.
Astfel, se precizeaza ca incepand cu 1 noiembrie 2013 transportul rutier national contra cost de persoane prin servicii regulate pe trasee a caror lungime depaseste 350 km se va efectua numai cu vehicule rutiere avand peste 23 de locuri pe scaune, inclusiv locul conducatorului auto.
Acestea trebuie sa respecte conditiile prevazute in programul de transport la data atribuirii si sa fie dotate cu aparate de marcat electronice fiscale. Prevederea va fi introdusa gradual si pe alte categorii de trasee: incepand cu 1 noiembrie 2014 si pentru traseele ce depasesc 300 km, iar de la 1 noiembrie 2015, pentru cele de peste 250 km. De asemenea, incepand cu 1 mai 2016, toate vehiculele utilizate la transportul de calatori prin servicii regulate trebuie dotate cu aparate de marcat electronice fiscale.
Prin urmare, operatorii care au castigat anul acesta curse interjudetene cu microbuze trebuie sa isi cumpere alte masini pana spre finalul anului, in cazul in care opereaza pe trasee lungi. Cum durata de viata este oricum mai mica in cazul microbuzelor comparativ cu autobuzele, cel mai probabil ca operatorii care au licitat cu microbuze la interjudetean au investit in capacitati noi. Acestea au fost si cele mai la indemana, in conditiile in care oferta de finantare este foarte restrictiva si se putea obtine categoria I si cu microbuze. Acum insa unii transportatori sunt pusi in situatia de a face o noua investitie, mai substantiala, pentru a nu pierde traseele proaspat castigate. Este clar ca achizitia initiala nu se poate amortiza in mai putin de un an si probabil ca si cei care au termen pana in noiembrie anul viitor vor fi in pierdere. Ce-i drept, „amenintari“ cu privire la introducerea autobuzelor de peste 22 de locuri pe traseele mai lungi planeaza de multi ani, dar niciodata pana acum nu au ajuns atat de aproape de a fi materializate.
Este bine de stiut ca tot in proiectul de ordin al ministrului se mai precizeaza ca incepand cu 1 ianuarie 2014 conducatorii auto ai autovehiculelor de 8+1 locuri utilizate la transportul rutier national contra cost de persoane sau la transport in cont propriu trebuie sa fie titulari ai unui certificat de competenta profesionala continua, obtinut si eliberat in conformitate cu reglementarile in vigoare.