Uniunea Internationala de Transport Public (UITP) a trimis, la sfarsitul anului trecut, o scrisoare deschisa catre Primaria Bucuresti si Consiliul General al Capitalei, prin care atrage atentia asupra situatiei mobilitatii urbane, inclusiv a functionarii principalului operator de transport in comun – RATB – cel mai mare si mai activ membru UITP din Romania.
Bucurestiul este cunoscut pentru problemele severe de trafic, care genereaza costuri uriase. De altfel, studii desfasurate la nivelul UE demonstreaza ca, incepand cu 2013, traficul congestionat a costat anual peste 1% din PIB-ul Uniunii. Si nu trebuie omise problemele adiacente: poluare, zgomot, risc crescut pentru cetateni, deteriorarea infrastructurii rutiere.
In ultimii trei ani, UITP a observat cu ingrijorare fluctuatia managerilor generali ai RATB, cu impact defavorabil asupra calitatii si continuitatii functionarii companiei. Reprezentantii Uniunii au atras atentia asupra faptului ca o buna parte din flota relativ moderna de autobuze a RATB ramane nefolosita, in timp ce o alta nu indeplineste standardele de functionare si confort, rezultat al lipsei banilor pentru operatiunile curente de intretinere. Desi s-au facut multe investitii folositoare in infrastructura rutiera, iar lucrarile la metrou continua, traficul zilnic continua sa ramana o mare problema pentru cetateni. Reprezentantii UITP si-au aratat disponibilitatea organizarii unei intalniri bilaterale in Bucuresti pentru a discuta toate problemele de mai sus si si-au oferit sprijinul in gasirea de solutii.
Este trist faptul ca am ajuns sa fim aratati cu degetul la nivel european. Si, in final, toate planurile extravagante si costisitoare de modernizare a transportului din Bucuresti si din zonele invecinate raman doar pe hartie, in conditiile in care RATB se chinuie de ani buni sa isi schimbe statutul in societate comerciala, fara a putea accesa in tot acest timp fonduri pentru alte investitii, si supravietuieste cu putinii bani pe care ii primeste de la Primarie. In acelasi timp, pretul simbolic al biletului de calatorie cu RATB este deja de notorietate, dar nimeni nu indrazneste sa supere electoratul, asa ca sacrificam calitatea transportului. Pana cand?