Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Orice forma de transport comercial trebuie inregistrata sau autorizata

„Pirateria“ in transportul de persoane este un fenomen binecunoscut, care nu numai ca nu poate fi eradicat, dar se dezvolta. Cu prilejul Expo Tranzit problema a fost din nou dezbatuta si au fost creionate niste directii de actiune. Ideea de baza este ca tot ceea ce inseamna transport comercial trebuie luat in evidenta, printr-o forma de inregistrare/autorizare, astfel incat ISCTR sa aiba drept de control si sa aplice sanctiunile care se impun. Iar in acest sens vor fi facute demersurile necesare de modificare a legislatiei. In acelasi timp se va modifica si legea 38, pentru a se elimina sintagma „in mod repetat“, care da mari batai de cap Politiei in sanctionarea piratilor.
 

Legea 38/2003 modificata confera acum Politiei Romane dreptul de a-i controla si sanctiona pe piratii din transportul de persoane, in conditiile probarii prestarii serviciului contra-cost si al caracterului repetitiv al faptei, stabilit prin sintagma „in mod repetat“. Aceasta din urma ridica insa cele mai mari probleme, pentru ca este dificil ca un vehicul sa fie gasit de doua ori ca face piraterie, iar daca intervalul de timp in care a fost depistat este prea mare, in instanta se poate decide ca nu se dovedeste caracterul repetitiv si se anuleaza procesul verbal.
Concret, in acest an, in cazul autovehiculelor de pana la 8+1 locuri, Politia Romana a incheiat 340 de constatari, cu suspendarea dreptului de utilizare a vehiculului prin ridicarea placutelor de inmatriculare. Daca pana aproximativ in urma cu un an nu se puteau lua niciun fel de masuri, in lipsa unui cadrul legal corespunzator, acum in baza legii 38 se pot face constatari, insa posibilitatea de a-i scoate din trafic pe cei care fac transport ilegal de persoane are o rata foarte scazuta, a aratat comisarul-sef George Grigore. Spre exemplu, in judetul Valcea au fost depistate aproximativ 600 de vehicule care fac piraterie, dar s-au aplicat doar 60 de sanctiuni (10%), tocmai din cauza sintagmei „in mod repetat”.
La jumatatea lui aprilie a avut loc o intalnire la Ministerul Dezvoltarii, la care au participat reprezentanti ai Ministerului Transporturilor, Ministerului Afacerilor Interne si Ministerului Dezvoltarii, pentru emiterea unui punct de vedere comun vizavi de modificarea unor articole din legea 38, inclusiv eliminarea sintagmei „in mod repetat”. Acest punct de vedere va fi preluat de Guvern si se va trece la modificarea legii.

Curse regulate, declarate in documente ca fiind ocazionale
Un alt fenomen relativ recent este transportul regulat efectuat sub apanajul curselor ocazionale. Sunt firme care isi fac publicitate pe internet si functioneaza dupa un program bine stabilit, ofera bilete de calatorie la preturi incepand de la un euro si merg in paralel cu transportul de linie.
Politia a efectuat deja actiuni comune cu ISCTR, in care a urmarit dedicat transportul de persoane, inclusiv cel asa-zis ocazional. „Pana la aceasta ora au fost dispuse sase suspendari ale dreptului de utilizare al vehiculelor, doua la aeroportul Otopeni si patru la Tulcea. Am controlat personal autovehiculele pe traseu, inclusiv doua autocare dintre cele care au intrat recent pe acest serviciu ocazional: unul avea un singur pasager, iar celalalt, niciunul. Avem mai multe activitati in desfasurare si ramane sa vedem care vor fi concluziile. Cert este ca, daca vehiculul este gasit pe traseu, atunci este foarte greu de probat vinovatia, pentru ca toate documentele pentru transport ocazional sunt in ordine. Verificarea trebuie sa fie, prin urmare, mult mai complexa: trebuie vazut de unde vine comanda, cum se formeaza grupul etc. Facem tot ce este posibil pentru a rezolva aceasta problema. Intre timp, incercam sa prindem cat mai multe vehicule carora sa le putem suspenda dreptul de utilizare. Pentru ca in momentul in care o masina sta o luna pe dreapta este clar ca produce pierderi, iar in final poate ajungem sa descurajam aceasta practica. Si serviciul Über, din Bucuresti, ar fi fost mult mai usor de sanctionat daca nu ar fi fost cerinta de repetativitate. Asa, in ciuda unei campanii sustinute si a eforturilor unui numar considerabil de politisti, in final s-a dat o singura sanctiune“, a precizat comisarul-sef Grigore.

Se impune o ancheta complexa
Solutia recomandata in acest caz este controlul ISCTR la sediul operatorilor, unde se poate face verificarea tuturor inregistrarilor tahograf, a comenzilor si a contractelor pentru cursele ocazionale. De asemenea, este simplu de verificat de catre un organism de control financiar daca plata calatoriei s-a facut individual sau prin factura asociata contractului de inchiriere, intrucat contractarea transportului ocazional se bate cap in cap cu achizitionarea biletelor de pe internet. Si, cum de regula contractele de inchiriere sunt incheiate intre cararus si o firma de turism, este clar ca ultima trebuie licentiata pentru activitati conexe transportului – face intermediere si presteaza serviciu contra-cost. „De regula, aceste contracte de inchiriere exista la sediul operatorilor”, a lamurit Cristian Afloroaie, reprezentantul ISCTR la conferinta. „Acestea sunt incheiate intre operatorul de transport si o firma de turism.“
FORT a trimis un punct de vedere catre ISCTR, prin care i s-a adus la cunostinta faptul ca agentia de turism este un operator economic care efectueaza servicii de transport regulat fara licenta, a aratat si Vasile Toma, vice-presedinte FORT. „ISCTR poate controla toti agentii economici care presteaza activitati de transport fara a avea licenta sau activitati conexe. Trebuie subliniat faptul ca, potrivit regulamentului european, daca transportul ocazional se adreseaza aceluiasi public ca si cel regulat, se face pe trasee pre-stabilite, iar pasagerii sunt imbarcati, la fel, din statii pre-stabilite, atunci trebuie tratat ca si cel regulat. Personalul ISCTR si al Politiei este insuficient, din pacate, mai ales ca se impune largirea ariei de control catre firmele care efectueaza servicii conexe transportului, precum si catre agentiile de turism.“
Tot in legatura cu dezvoltarea serviciului de transport regulat sub apanajul celui ocazional se ridica intrebarea de ce anumiti operatori de transport interjudetean carora li se face concurenta stau foarte linistiti, a subliniat Augustin Hagiu, presedinte de onoare FORT. „Pentru ca aici, separat, ar fi interesant de vazut daca aceste curse care figureaza in programul interjudetean de transport chiar se efectueaza sau nu.“

50% din transportul international se face cu vehicule de 8+1 locuri
Operatorii de transport international se confrunta cu o concurenta acerba din partea firmelor care transporta pasageri cu vehicule de 8+1 locuri, care nu respecta nici macar cele mai elementare norme de siguranta. Spre exemplu, traseul Romania-Anglia operat cu un singur sofer. „Este vorba de firme care au inceput cu 1-2 masini, iar acum au ajuns la flote de 150 de vehicule. Cel mai clar este cazul operatorului din Falticeni, care s-a dezvoltat, si-a construit autogara si nimeni nu poate sa il opreasca. Este grav ca nu vorbim de un fenomen greu de depistat; nu sunt 150 de operatori cu cate un microbuz, ci un singur caraus cu 150 de masini. Si pe care nu il vede nimeni“, a aratat Daniel Micu, director general Atlassib.
Directorul Directiei Transport Rutier din cadrul Ministerului Transporturilor, Adriana Kalapis, a promis ca va face o adresa catre Ministerul de Interne, care are in subordine Politia de Frontiera, pentru a semnala aceasta situatie.
Cel mai suparator este faptul ca fenomenul este cunoscut, insa trecut cu vederea, este de parere Augustin Hagiu: „Am fotografiat numeroase vehicule de 8+1 locuri in statiile de benzina din proximitatea frontierei, care in majoritatea cazurilor tractau si o remorca de coletarie. Este clar ca situatia este cunoscuta, atata timp cat fenomenul are loc zilnic si este de ordinul sutelor de vehicule. Cel care face Stockholm cu un singur sofer are plecari de doua ori pe saptamana din Romania. Daca nu se va face nimic, colegii care fac transport international vor disparea incet-incet, pentru ca jumatate din fluxul de pasageri a trecut deja pe 8+1.“

Operatorii si institutiile de control trebuie sa conlucreze
Pentru a se eficientiza controlul si a se intruni si conditia „in mod repetat“, Politia trebuie sa conlucreze cu operatorii licentiati pe traseele regulate, care cunosc cel mai bine situatia din teritoriu si pot sesiza echipele de control, astfel incat piratii sa fie prinsi in flagrant, a propus Gheorghe Neagra, presedintele Asociatiei Operatorilor din Dolj. In acelasi timp, si calatorii fideli (de cele mai multe ori navetisti) pot confirma si da declaratii in vederea simplificarii procedurii.
Comisarul-sef Grigore a confirmat ca acest lucru s-a facut deja in mai multe judete ale tarii. „Am axat controalele cu precadere pe capetele de traseu si pe aeroport, pentru ca, daca vehiculele sunt oprite in trafic si se dispune suspendarea dreptului de utilizare si ridicarea placutelor de inmatriculare, pasagerii raman in drum.”
„Tot ce inseamna transport comercial trebuie luat intr-un fel in evidenta (inregistrare, autorizare), astfel incat ISCTR sa aiba drept de control si sa aplice sanctiunile care se impun. Trebuie gasita insa o forma simpla si clara, pentru a nu mai exista opozitie din partea Parlamentului, asa cum s-a intamplat in cazul OUG 11/2013“, a mai subliniat Adriana Kalapis. Pana in iunie, transportatorii si asociatiile patronale sunt invitati sa trimita propuneri legislative la MT, pentru a se gasi o formula de a-i lua in evidenta pe cei care desfasoara o activitate comerciala in transporturi, indiferent de tipul de vehicul utilizat.

Articole similare

Ad