Livio Dario este una dintre companiile care au demonstrat ca se pot obtine rezultate bune din transportul intern. La fel ca in cazul altor operatori din topul firmelor cu cele mai bune performante financiare ale anului trecut, ponderea cea mai mare din venituri provine din cursele regulate speciale, acestea fiind completate de transport regulat judetean, urban si alte servicii.
Livio Dario, din Alba, s-a dezvoltat pe piata de transport national si in ultimii ani a fost mereu pe plus. Cel mai mare procent din venituri in 2015 a fost realizat din cursele regulate speciale, respectiv 67,36%. Cursele regulate in trafic judetean au adus un sfert din incasari (25,85%), transportul urban in municipiul Sebes a reprezentat 2,5%, cursele ocazionale, 4,24%, iar serviciile conexe de autogara, 0,05%.
In fiecare an se fac investitii, iar anul trecut acestea au fost directionate spre imobile, echipamente service si flota de transport. In cazul acesteia din urma, amortizarea vehiculelor este planificata sa se faca pe o perioada de patru ani, potrivit lui Aurel Poptean, administrator Livio Dario. „Am crescut constant ca societate pe piata romaneasca de transport de calatori. Parcul auto a fost mereu completat cu autovehicule noi, care au costuri reduse de intretinere si sunt foarte apreciate de calatori. Am practicat preturi corecte raportate la aceasta piata si ne-am bazat de fiecare data pe personal calificat.“
Configuratii diferite, in functie de aplicatie
Echiparile comandate pentru autovehiculele noi difera semnificativ, in functie de destinatia acestora. Si mai ales la cursele regulate speciale conteaza foarte mult specificatia solicitata de clienti. „Sistemele de siguranta reprezinta intr-adevar o prioritate in echiparea fiecarui autovehicul. In contextul traficului existent astazi, al numarului in crestere de autoturisme si al pregatirii slabe a soferilor, in special pe aceasta categorie, dar si a altor soferi «profesionisti», trebuie luate mai multe masuri pentru prevenirea accidentelor“, a explicat Aurel Poptean. Tocmai de aceea se opteaza intotdeauna pentru sistemele de asistenta propuse de producatorul de vehicule, printre care ABS, LDWS, sisteme de prevenire a coliziunii, de detectare a atentiei soferului etc. In acelasi timp, pregatirea suplimentara a soferilor si responsabilizarea lor se fac periodic.
Criza de soferi este o realitate, insa fluctuatiile de personal nu sunt foarte mari la Livio Dario. Sigur, atunci cand acestea exista apar anumite costuri, determinate de relocarea altui sofer pe traseul ramas descoperit. In acelasi timp, compania are in plan in viitorul apropiat incheierea de contracte cu scoli de soferi, in vederea pregatirii si angajarii de soferi noi, tineri. De asemenea, au fost adoptate diferite masuri pentru a reduce impactul lipsei soferilor. Printre acestea se numara, desigur, cresterea salariilor si fidelizarea angajatilor prin diverse metode (sporuri de vechime, bonusuri de sarbatori etc.). „Costul pregatirii unui sofer debutant consta din decontarea analizelor necesare la angajare, a pregatirii profesionale (atestat de conducator auto), precum si din dotarea cu echipament de serviciu (tinuta obligatorie)“, a precizat Aurel Poptean.
Crestere usoara a numarului de pasageri
In ultimii ani, volumul de pasageri transportati de Livio Dario a fost intr-o crestere usoara si constanta. Anul acesta poate fi considerat mai bun decat precedentul, este de parere administratorul Livio Dario, cu toate ca pretul biletelor nu a crescut. De altfel, tarifele nu au fost majorate in ultimii patru ani. Insa piata s-a mai stabilizat, iar volumul de calatori isi pastreaza tendinta crescatoare.
Vanzarea de bilete se face la bordul fiecarui autovehicul in cazul traseelor regulate si pentru moment nu s-a introdus serviciul de vanzare online. In ulmul an insa a fost implementat un sistem de ticketing inteligent pentru transportul local din Sebes. Noutatea a constat din abonamente tip card, Rfid, cu transmiterea datelor online si GPS. Schimbarea a fost primita la inceput cu reticenta de catre calatori, dar in scurt timp acestia au observat utilitatea si eficienta sistemului.
Eficientizarea costului de operare, o prioritate
In conditiile actuale de piata, in care cresterea pretului de calatorie este un subiect sensibil, optimizarea costurilor de operare este cu atat mai importanta. Pot fi eficientizate mai multe elemente de cost, este de parere administratorul Livio Dario, cel mai important fiind consumul de carburant. „Si acest lucru se poate face tot prin achizitionarea de autovehicule noi, care au consum redus si impact mai mic asupra mediului. In acelasi timp, incercam sa reducem cat mai mult numarul kilometrilor efectuati fara a fi tarifati si sa eficientizam rutele existente, prin modificarea graficelor de circulatie in functie de fluxul de calatori.“
Alimentarea cu combustibil se face din rezervoarele aflate in incinta sediilor, iar unde nu este posibil acest lucru exista contracte cu furnizori de combustibil, pe baza de card. „Purtam negocieri periodic si actualizam pretul in functie de piata, dar si de cantitatea achizitionata si de modul de plata. Consumul este supravegheat prin programele IT implementate si, in cazul in care se observa fluctuatii, incercam sa luam masurile necesare stoparii acestora.“
Aurel Poptean are in plan construirea altor doua puncte de lucru.
In prezent, flota companiei se ridica la 168 de autovehicule, dintre care 74 de microbuze, 76 de autobuze si 18 autocare.