Luna trecuta, Slimstock, liderul pietei europene de solutii software de demand forecasting&stock optimization, a organizat seminarul „Analiza stocului la 360o“, la care au participat reprezentanti din domenii diferite, precum FMCG farma, industrial sau de piese auto, si care a avut drept scop constientizarea de catre cei prezenti a importantei unei viziuni complete asupra lantului logistic in reducerea costurilor. Astfel, a fost organizat si un joc interactiv online, Beer Game, unde au fost formate echipe de cate patru persoane, fiecare reprezentand un element intr-un lant logistic virtual. Jocul a cuprins un produs pe cate un lant logistic.
Seminarul a urmarit sa demonstreze cat de importanta este influenta clientilor si furnizorilor asupra performantei unei companii. Astfel, s-a plecat de la ideea, intalnita adesea in practica, potrivit careia majoritatea companiilor se uita in depozit din perspectiva analizei stocurilor bazate pe cererea clientilor, insa nu acorda o importanta prea mare furnizorilor sau ciclului de viata a produselor ori a rentabilitatii acestora.
Reprezentantii Slimstock au demonstrat, printr-o simpla analiza pe care fiecare companie o poate face intern, chiar in Excel, cat de importanta este o segmentare a furnizorilor, produselor, dar si o analiza atenta asupra stocului curent.
Astfel, o abordare simpla poate fi structurata in jurul a trei elemente: analiza furnizorilor – a revizuirii timpilor de livrare agreati, analiza sortimentatiei – a ciclului de viata in care se afla – si nu in ultimul rand ana- liza clientilor – a comportamentului acestora in functie de frecventa de comanda.
Analiza furnizorilor aduce economii importante
Cat priveste analiza asupra furnizorilor, adeseori in lantul logistic, in cautarea eficientei si reducerii de costuri, fiecare parte cauta sa isi transfere sau minimizeze riscul. De exemplu, o companie distribuitoare, pentru a-si mentine clientii fericiti, ar vrea sa aiba o sortimentatie cat mai larga si profitabila, transferand, printre altele, presiunea timpilor de livrare scurti si a pretului furnizorilor. Insa o privire atenta asupra articolelor si cantitatilor livrate de la diferiti furnizori, dar si asupra frecventei de livrare, ar putea ajuta o companie de distributie sa isi eficientizeze cheltuielile cu stocul impreuna cu cele legate de transport si depozitare. Astfel, se poate ajunge la concluzia ca in unele cazuri este mai eficient ca stocul sa se tina la furnizor, iar aprovizionarea sa se faca numai la nevoie si in cantitati mai mici. „Se poate face o segmentare a furnizorilor printr-o analiza atenta a frecventei cu care livreaza, a stocului pe care il aduce fiecare, a conditiilor contractuale de tip cantitate minima comandata ce forteaza numarul de zile in care sunt stocate produsele fiecarui furnizor, dar si a marjei de profit de la fiecare furnizor, per articol. De obicei, majoritatea furnizorilor incearca sa vina cu o gama cat mai larga de produse, insa nu toate intereseaza …