In anul in care Romania a inregistrat cea mai mare crestere a PIB dintre toata tarile Uniunii Europene, piata de microbuze, autobuze si autocare noi a fost in cadere libera comparativ cu 2015. Iar acest lucru ar trebui sa traga niste semnale de alarma. Daca la microbuze scaderea de peste 40% poate fi pusa pe seama incheierii campaniei de achizitie de vehicule dedicate elevilor, la autobuze si autocare vorbim, pe de o parte, de lipsa livrarilor de flote consistente in domeniul urban, iar pe de alta parte, de reorientarea operatorilor privati catre vehicule second-hand „tinere“ din Occident. Incertitudinea din plan legislativ face ca lucrurile sa treneze, firmele de transport intern amanand achizitiile pentru liniile judetene/interjudetene pana cand vor sti cu exactitate cum va arata programul viitor de transport.
In lipsa livrarilor unor flote consistente pentru transport urban – asa cum s-a intamplat in 2015 – anul trecut s-a incheiat modest, cu doar 244 de autobuze noi inmatriculate, ceea ce reprezinta o scadere cu aproape 45% fata de anul precedent. Si tocmai ce eram mai usurati ca piata isi revine, cu o crestere de peste 30% comparativ cu volumele inregistrate in 2014.
Cele mai mari vanzari pe segmentul autobuzelor noi au fost realizate de Iveco, 67 de unitati, urmat de carosierul roman C&I Eurotrans XXI, cu 61 de vehicule, Mercedes-Benz, cu 46, Isuzu, cu 29, si Euro Bus, cu 12 unitati.
Segmentul autocarelor este in continuare in suferinta, in afara de flota de 10 Neoplan cumparata de Memento Bus si cateva unitati Setra, Irizar, MAN si Mercedes-Benz nefiind alte livrari de mentionat. Din pacate, situatia actuala a pietei si tarifele practicate – impinse la niveluri tot mai mici de catre concurenta loiala si neloiala tot mai diversificata – nu permit investitii prea mari, cu toate ca acum se pot accesa conditii mai avantajoase de finantare. In acest context, un segment important de clienti s-a orientat si in 2016 spre autocare second-hand relativ „tinere“, aduse …