Firmele de transport calatori sunt „victime colaterale“ in campania occidentalilor impotriva operatorilor de transport marfa din est, acestia din urma fiind acuzati ca fac concurenta neloiala pe piata comunitara, prin plata unor salarii mai mici catre soferi (ca doar toate celelalte elemente de cost care sunt in favoarea vesticilor nu se iau in calcul). Dupa Germania si Franta, Austria si Italia au introdus recent obligativitatea respectarii salariului minim, multe alte tari europene aplicand-o, indirect, prin transpunerea directivei detasarii transnationale.
Prevederile sunt stricte, iar sanctiunile in caz de nerespectare, usturatoare. Despre efectele pe care toate aceste masuri le au in cazul firmelor de transport calatori am discutat cu Daniel Micu, director general Atlassib, unul dintre cei mai mari operatori de profil din Europa.
Tranzit: Cum apreciati masura recent introdusa de obligativitate a respectarii salariului minim si in Austria?
Daniel Micu: Austria a introdus salariul minim de la inceputul acestui an, insa problema nu este atat de respectare a cuantumului, cat documentatia stufoasa pe care austriecii o solicita. Special in cazul transportului de persoane au fost introduse anumite obligatii greu de respectat, una dintre cele mai problematice fiind anuntarea curselor cu 24 de ore inainte. La cursele regulate insa, numarul pasagerilor se poate schimba cu scurt timp inainte de ora stabilita pentru plecare, iar vehiculul poate fi modificat in functie de capacitatea necesara. La Atlassib intotdeauna se gasesc locuri pentru orice destinatie, tocmai pentru ca gestionam foarte bine flota si ne adaptam rapid nevoii de transport. La acest moment, din ce am discutat cu partenerii nostri din Austria, la fel ca si in cazul Germaniei imediat dupa adoptarea MiLoG, sunt probleme deocamdata cu aplicarea noii legi si deja au fost facute interventii serioase inclusiv din partea transportatorilor austrieci, dar si maghiari. Se stie ca operatorii din Ungaria fac masiv curse pe relatia Austria.
Nu este de mirare ca si Olanda doreste sa introduca salariul minim, pentru ca operatorii din aceasta tara sunt afectati de concurenta esticilor, mai ales la transportul de marfa. Incet-incet ne indreptam spre un salariu minim european, asa cum se si discuta de altfel de mai mult timp. Statele occidentale sunt tot mai pornite si se cauta tot felul de mijloace pentru a restrictiona accesul esticilor pe pietele lor.
Cum v-ati adaptat noilor cerinte din Italia?
In Italia salariul minim se aplica in functie de contractul colectiv de munca pe ramura. Aici inca nu este definit foarte bine ce vor din punct de vedere al cuantumului, insa a fost pusa in aplicare o lege ceva mai veche, referitoare la personalul detasat. Si de aici si solicitarea formularului A1 privind plata contributiilor sociale pentru soferi, dar si pentru celelalte categorii de angajati. Problema este ca Italia aplica niste conditii foarte stricte cu privire la personalul detasat. Astfel, desi perioada …