Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) situeaza Romania in top 3 la nivelul Uniunii Europene in ceea ce priveste decesele atribuite poluarii. Conform OMS, rata mortalitatii din cauza poluarii cu particule e de 55 la 100.000 de locuitori. 11.000 de persoane mor anual in tara noastra din cauza emisiilor de particule fine (PM2.5) produse in principal de traficul rutier din orase.
Inlocuirea carburantilor proveniti din petrol trebuie, asadar, sa fie o prioritate. E-adevarat ca motoarele Euro 6 sunt mult mai curate decat generatiile precedente, iar producatorii au investit masiv in cercetare si dezvoltare. Avem insa si alte solutii, iar tehnologiile alternative de propulsie devin tot mai utilizate.
Dupa o perioada relativ scurta in care autobuzele hibride cu sisteme diesel-electrice au fost cea mai viabila alternativa la vehiculele conventionale, electricitatea a devenit tot mai accesibila, in special tehnologic, prin progresele facute in optimizarea bateriilor. Dar tehnologia electrica nu este ieftina. Autobuzele electrice 100%, chiar daca nu sunt „legate“ la sursa de energie, ca tramvaiele si troleibuzele, necesita infrastructura de alimentare in autobaza si/sau pe traseu. Occidentul este foarte avansat in inlocuirea flotelor de transport urban cu vehicule ecologice. In Romania abia daca se gasesc bani pentru cumpararea catorva autobuze noi, ce sa mai vorbim de tehnologii alternative. Acum insa guvernul a anuntat ca sustine investitiile in mijloace de transport electrice, iar fondurile europene acordate prin Programul Operational Regional 2014-2020 vor fi orientate cu precadere in aceasta directie.
Gazul natural (comprimat sau lichefiat) e o solutie la fel de buna, intrucat reduce cu peste 95% emisiile de particule fine. In acelasi timp, este accesibil, dar si foarte ieftin. Romania este a treia tara din UE in productia de gaze naturale, cu o istorie de peste 100 de ani in exploatarea lor. Din pacate, din neglijenta, am ramas (alaturi de Albania) singurii din Europa fara o retea de statii de alimentare cu gaz. Primii pasi au fost facuti in 2015, cu statia construita de Antares la Ramnicu-Valcea. Intre timp au aparut si alte initiative locale, iar reteaua de 9 statii publice ce va fi construita pana in 2019 de Denisson Energy, cu sprijinul unei cofinantari nerambursabile de la Comisia Europeana, creeaza premisele dezvoltarii utilizarii CNG si in Romania.
Denisson Energy, impreuna cu Engie si Iveco, au solicitat sprijinul Guvernului pentru dezvoltarea infrastructurii si a pietei de autovehicule pe gaz natural, cerand sa fie acceptate vehiculele pe CNG pentru finantare UE. In momentul de fata e important sa fim deschisi la toate solutii si sa ne exploatam avantajele. Iar gazul este unul dintre ele.