Noua generatie Mercedes-Benz Tourismo RHD a fost aliniata la Split, in Croatia, la sfarsitul lui septembrie, pentru o sesiune extinsa de teste. Cinci autocare, in diferite configuratii, au fost testate de jurnalistii presei de specialitate pe dumurile inguste de-a lungul coastei dalmate, cu vedere splendida la Marea Adriatica, in interiorul orasului Split, pe autostrada, dar si pe drumurile serpuitoare care strabat relieful stancos din apropiere.
Desi inca in faza de pre-serie, noul Tourismo RHD a demonstrat ca este gata sa intre in paine. La Split, la sfarsitul lui septembrie, a fost aliniata o gama completa de vehicule, ce a inclus cel mai mic model, de 12,3 m lungime, singurul echipat cu motorul OM 936, de 7,7 l, si cutie de viteze manuala GO 190-6. Alaturi de acesta au fost prezentate doua autocare Tourismo M/2, de 13,1 m lungime, pe doua axe (unul dintre ele fiind chiar vehiculul care a participat la Coach Euro Test, in Suedia, echipat in premiera cu ABA 4), un Tourismo M de 13 m pe trei axe, precum si cea mai lunga versiune, Tourismo L, de 14 m lungime. Ultimul este propulsat de cel mai puternic motor OM 470, ce dezvolta 456 CP la 1.600 rpm si are un cuplu motor maxim de 2.200 Nm, la 1.100 rpm.
Inca o data, expertii Daimler au atras atentia asupra faptului ca au dezvoltat o solutie practica si mai ales economica, pentru a deservi o plaja larga de aplicatii. Si, intr-adevar, pe perioada celor doua zile de test, autocarele au confirmat un regim de turatii redus si un consum eficient de combustibil. Astfel, in cazul autocarelor echipate cu transmisie robotizata, turatia motorului se mentine la 1.000-1.100 rpm pentru vitezele cele mai utilizate in trafic urban si interurban. In plan orizontal, treapta de viteze este schimbata la 1.500 rpm, in timp ce in plan inclinat turatia creste pana la 1.800 rpm. Sincronizarea optima dintre propulsor si cutia de viteze PowerShift face ca trecerea dintr-o treapta de viteze in alta sa se faca rapid si, inclusiv in rampa, in virajele tip „ac de par“, vehiculele s-au repliat rapid, ceea ce este foarte confortabil pentru sofer si pasageri deopotriva.
Primul model testat (in dupa-amiaza primei zile) a fost Tourismo M, de 13,1 m lungime, pe trei axe, echipat cu motorul OM 470 de 428 CP, in tandem cu transmisia robotizata PowerShift. Cu acesta am obtinut un consum mediu de 19,8 l/100 km, pe un traseu care a combinat conditii de trafic urban si national, de-a lungul coastei dalmate. Am apreciat pozitia comoda la volan, vizibilitatea optima la exterior si nivelul redus de zgomot, acesta din urma fiind redus cu 5 dB fata de generatia anterioara, potrivit informatiei producatorului.
A doua zi de dimineata am inceput cu modelul Tourismo M/2, de 13,1 m si doua axe, pe care il cunosteam deja de la testele pentru desemnarea Autocarului Anului 2018. De data aceasta am avut insa alte conditii de drum si am apreciat bordul Comfort Plus, cu un spatiu generos si foarte util de depozitare in partea dreapta a volanului, unde am putut sa pun telefonul mobil, reportofonul si ochelarii de soare. De asemenea, in partea stanga a scaunului soferului este amplasat un compartiment de depozitare adanc si patratos, in care incape foarte bine o sticla mare de apa, fara pericolul sa cada. Si versiunea M/2 a fost propulsata de acelasi motor de 428 CP, cu transmisie PowerShift si toate sistemele de control predictiv si in siguranta (Eco Driver Feedback, cruise-control adaptiv si PPC), plus ABA 4 in premiera. De subliniat ca nu sunt costuri suplimentare pentru ABA 4 comparativ cu sistemul anterior de asistenta la franarea de urgenta (ABA 3), iar clientii primesc acum un produs mai performant, care recunoaste si pietoni.