Nimeni nu se gandea acum sase luni ca situatia va escalada spre conflict intre transportatori si ministerul de resort, astfel incat primii sa ameninte cu blocarea activitatii. Lucrurile se indreptau confortabil spre prelungirea programului regulat interjudetean, in lipsa vreunei presiuni externe de liberalizare a pietei nationale. Si nici in prezent nu suntem constransi sa luam vreo decizie radicala, regulamentul 1073 fiind inca in dezbatere la Bruxelles.
Ministerul Transporturilor este insa decis sa deschida piata nationala, reclamand monopolul si lipsa de interes din partea carausilor, care, la adapostul vechimii pe traseu, neglijeaza calitatea serviciului prestat. Si, din pacate, pe unele trasee regulate chiar circula la aceasta ora autobuze mancate de rugina, de pe care „cade tabla“ si care nu au nimic in comun cu vehiculele cu care s-a licitat la ultima atribuire. Dar acest aspect tine de control, foarte important pe o piata reglementata, unde trebuie verificati atat cei care au castigat licentele de trasee, cat si cei care le fac concurenta neloiala. Problema calitatii serviciului nu trebuie insa extrapolata la nivelul intregii piete, iar simpla impunere (chiar si in mod indirect) a cumpararii de vehicule noi nu garanteaza automat si cresterea confortului. Achizitia masiva de masini noi intr-o perioada scurta de timp ii va forta pe carausi sa se orienteze spre cele mai ieftine produse sau sa cumpere ce gasesc.
Avand in vedere faptul ca expirarea programului interjudetean bate la usa, spiritele nu se pot linisti decat cu o prelungire a valabilitatii licentelor de traseu pentru o perioada rezonabila de timp si eventual elaborarea, in paralel, a noii legislatii, cu termene suficiente de aplicare.
Pe viitor, pentru a veni in sprijinul dezvoltarii sanatoase a pietei, legiuitorul ar putea lua in calcul stabilirea unei varste medii a flotei cu care se liciteaza, care sa fie pastrata pe intreaga perioada de valabilitate a programului de transport, astfel incat operatorii sa aiba flexibilitatea planificarii investitiilor, cu respectarea criteriului varstei medii a parcului. Si, pentru a se evita situatia neplacuta a egalitatilor, care ar fi cu duiumul daca s-ar licita doar dupa criteriul anului de fabricatie al masinilor, vechimea pe traseu ar putea constitui un criteriu de departajare, astfel incat firmele romanesti sa fie in continuare protejate in fata intereselor multinationalelor vestice, care au facut ravagii pe pietele nou-liberalizate.